Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 18fra side158

ren side - tilbage

Hjemmeskoler

(158)  (158) Når vi går ud og opretter menighedsskoler, opdager vi at der er et arbejde at gøre for børn på steder, hvor det ikke er planlagt en skole. Så vidt muligt bør alle vore børn have retten til en kristen uddannelse. For at dække dette behov, må vi nogle gange oprette hjemme-menighedsskoler. Det ville være godt hvis flere familier i vort nabolag ville gå sammen for at ansætte en ydmyg og gudfrygtig lærer, der kan give forældrene den hjælp som er nødvendig, for at uddanne deres børn. Dette vil være en stor velsignelse for mange isolerede sabbatsholdende grupper, og er en mere behagelig plan for Herren, end den som følges nogle gange, at sende unge børn bort fra deres hjem, for at gå i en af vore større skoler. ret

(158)  Der er brug for små grupper sabbatsholdere, der fremholder lyset for deres naboer; og der er brug for børnene i deres hjem, hvorved de kan være en hjælp til deres for ældre for deres forældre, når studietimen er til ende. Det velordnede kristne hjem, hvor unge børn kan få forældrenes opdragelse, som er efter Herrens orden, er det bedste sted for dem. ret

(158)  Barndommens ømfindige år, er et tungt ansvar for fædre og mødre. Forældre har en hellig pligt at udrette, ved at undervise deres børn at hjælpe dem med hjemmets byrder, være tilfreds med enkel mad, og pæne og ikke så kostbare klæder. Forældrenes krav bør altid være fornuftige, der bør udtrykkes venlighed, ikke ved tåbelig eftergivenhed, men med en klog styring. Forældre skal undervise deres børn (159) i venlighed, uden at skælde ud eller kværulere, forsøge at binde de små hjerter til dem, med kærlighedens silkesnore. Lad alle, fædre og mødre, ære ældre brødre og søstre, bliver en opdragende magt der styrker alle åndelige interesser og fører en sund atmosfære ind skolelivet, som vil hjælpe de yngre børn til at vokse op i Herrens tugt og formaning. ret

(159)  Bibelen studiet i hjemmet
Vore børn er Herrens ejendom, de er blevet købt for en pris. Denne tanke bør være afsættet i vort arbejde for dem. Den mest succesrige metode at sikre deres frelse og holde dem borte fra fristelsens vej, er at hele tiden instruere dem i Guds ord. Og når forældrene bliver elever sammen med deres børn, vil de finde at deres egen vækst i nåden og i sandhedskundskab går hurtigere. Vantro vil forsvinde, tro og aktivitet vil vokse; forsikring og tillid vil uddybes idet de således følger for at kende Herren: Deres bønner vil undergå en forvandling, blive mere alvorlige og oprigtige. Kristus er Sin menigheds hoved, og Sit folks ufejlbarlige afhængighed; han vil give den nødvendige nåde til dem, som søger efter Ham i visdom og undervisning. ret

(159)  Gud vi have os til at tænke over disse ting i deres hellige betydning: Det er brødres, søstres og forældres privilegium at samarbejde for at undervise børn, at drikke gladelig af Kristi liv, og lære at følge Hans eksempel. Til de ældre børn i disse isolerede (160) familier, vil jeg sige: Det er ikke nødvendigt at alle skal droppe hjemmepligterne for at gå på vore bredere skoler, for at udrustes til tjeneste. Husk på at netop i hjemmet er der et arbejde at gøre for Mesteren. I hjemmet er der yngre børn der skal instrueres, og derved lindre moderens byrder. ret

(160)  Lad familiens ældre medlemmer have i tanke at denne del af Herrens vingård behøver at blive grundigt opdyrket, og beslutte at de vil gøre deres bedste for at hjemmet bliver attraktivt og behandle de yngre børn tålmodigt og klogt. Der er unge personer i vore hjem som Herren har kvalificeret at give andre den kundskab som de har fået. Lad disse bestræbe sig på at holde åndelige lektier frisk i hukommelsen. Og medens de underviser kan de også studere. Derved kan de være elever medens de underviser. Nye idéer vil komme til dem, og studietimerne vil være en afgjort fornøjelse såvel som udbytterig. ret

(160)  Missionens agenter
Jeg taler til fædre og mødre: I må være opdragere i jeres hjem; I kan være åndelige missionsagenter. Lad fædre og mødre føle deres behov for at være hjemmemissionærere, deres behov for at holde hjemmets atmosfære fri for uvenlig indflydelse og overilet tale, deres behov for at gøre hjemmet til et sted hvor Guds engle kan komme ind og velsigne og få anstrengelserne der gøres, til at lykkes. ret

(160)  Lad forældre gå sammen med at skaffe et sted til daglig undervisning af deres børn, vælge en som lærer, som kan undervise, og som, en helliget Kristi (161) tjener, vil vokse i kundskab medens han underviser. Den lærer som har helliget sig selv til Guds tjeneste, vil være i stand til at gøre et afgjort missionsarbejde og vil instruere børnene med de samme linjer. ret

(161)  Lad fædre og mødre samarbejde med læreren, arbejde alvorligt for deres børns frelse. Hvis forældre indrømmer vigtigheden af disse små uddannelsecentre, samarbejde om at gøre det arbejde, som Herren ønsker udrettet i denne tid, vil fjendens planer for vore børn forpurres i stor udstrækning.

-------------------
ret

(161)  »Væn drengen til den vej, han skal følge, da viger han ikke derfra, selv gammel.« Ordsp.22,6. Nogle gange fristes børn til at irriteres under tøjlerne; men i løftet derefter vil de velsigne deres forældre med en trofast omsorg og nøje årvågenhed, der bevogter og vejleder dem på deres uerfarne veje.

-------------------
ret

(161)  På grund af deres forhastede og ubegrundede kritik bliver den pligtopfyldende og selvopofrende lærers indflydelse ofte næsten tilintetgjort. Mange forældre, hvis børn er blevet ødelagt af forkælelse, overlader læreren det ubehagelige hverv at genoprette, hvad de har forsømt; og ved deres egen fremfærd gør de hans opgave næsten håbløs. Deres kritik og dadel af den måde, skolen ledes på, opmuntrer til oprørskhed hos børnene og bestyrker dem i deres dårlige vaner. ret

(161)  Hvis det bliver nødvendigt at fremkomme med kritik eller forslag med hensyn til lærerens arbejde, så bør de rettes til ham personligt. Hvis dette viser sig at være uden virkning, (162) må man henvende sig til dem, der er ansvarlige for skolens anliggender. Der bør ikke siges eller gøres noget, der kan være svækkende for børnenes respekt for den, af hvem deres velfærd i så høj grad er afhængigt. - Uddannelse, 284.

-------------------
ret

(162)  Forældre bør altid have i sinde at målet skal nås - udvikle deres børns karakter. De forældre som opdrager deres børn rigtigt, luer alle uregerlige karaktertræk ud af deres liv, udruster dem til at blive missionærer for Kristus i sandhed, i retfærdighed, i hellighed. Han som i sin barndom gør tjeneste for Gud, tillægger sin »tro at vise dyd, i dyden indsigt, i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt, i gudsfrygten broderkærlighed« (2 Peter 1,5-7), udruster sig til at høre og besvare kaldet: »Barn, kom højere op; gå ind i den højere skole.« ret

(162)  Tror I at vi ikke har noget at lære der? Vi har ikke den mindste idé om hvad der så vil åbnes op for os. Sammen med Kristus skal vi vandre ved siden af de levende vande. Han vil åbne naturens herlighed og skønhed op for os. Han vil åbenbare hvad Han er for os, og at hvad vi er for Ham. Sandheden kan vi ikke kende nu, på grund af snævre grænser, men vi skal vide det derefter.

-------------------
ret

(162)  Hverken menighedsskolen eller colleget kan give barnet mulighed til at oprette sin karakterbygning på det rigtige grundlag, frem for muligheden barnet har i hjemmet.

-------------------
ret

(163)  Til videre studium
Barnets første skole
Mesterens efterfølgere, 203-205.
Det Kristne hjem, 15-28, 177-186, 190-199.
Barnet i hjemmet, 17-28.
Den store mester, 511-517.
Vejen til et bedre liv, 349-394.
Budskaber til de unge, 329-334.
Patriarker og profeter, 140-144, 260, 560-562, 574-580.
Vidnesbyrd for menigheden 1:384-405, 3532, 533;
Vidnesbyrd for menigheden 4:197-213;
Vidnesbyrd for menigheden 5:36-45, 319-331, 423, 424;
Vidnesbyrd for menigheden 6:93, 94;
Vidnesbyrd for menigheden 7:47, 48.
De unges sikre grund
Det Kristne hjem, 401-409.
Patriarker og profeter, 168, 169.
Vidnesbyrd for menigheden 1:156, 157, 216-220, 390-405, 546, 547;
Vidnesbyrd for menigheden 3:560-570;
Vidnesbyrd for menigheden 4:134-143;
Vidnesbyrd for menigheden 7:17, 27, 63.
Hvad skal vore børn læse
Det Kristne hjem, 410-418.
Uddannelse, 227;
Fundamenter for kristen uddannelse, 92-94, 167-173, 381-389.
Budskaber til de unge, 271-282, 290.
Patriarker og profeter, 504.
Vidnesbyrd for menigheden 1:125, 126, 134, 135, 504;
Vidnesbyrd for menigheden 2:236, 410;
Vidnesbyrd for menigheden 4:497-499;
Vidnesbyrd for menigheden 5:516-520;
Vidnesbyrd for menigheden 7:164-166.
Linlesen om det voksende korn
Det Kristne hjem, 200-203.
Undervisningslektioner i hjælpsomhed
Det Kristne hjem, 282-290.
Barnet i hjemmet, 119-121.
Vidnesbyrd for menigheden 1:393-395;
Vidnesbyrd for menigheden 2:182, 369-371;
Vidnesbyrd for menigheden 4:96-98.
Samarbejde mellem hjemmet og skolen
Barnet i hjemmet, 300-302, 318, 327.
Uddannelse, 283-286.
Fundamenter for kristen uddannelse, 64-70.
Hjemmeskoler
Fundamenter for kristen uddannelse, 149-161.

-------------------
ret

næste kapitel