(181) I alt det som mennesker har skrevet, Findes der da noget som har sådant greb i hjertet, noget der vækker de små børns interesser så meget, som bibelens beretninger? I disse enkle beretninger kan Guds lovs store principper gøres tydelige. Deri kan forældre og lærere, med illustrationer der bedst passer til barnets fatteevne, begynde tidligt at opfylde Herrens påbud, ved Hans forskrifter: »Du skal indprente dine børn dem og tale om dem, både når dusidder i dit hus, og når du vandrer på vejen, både når du lægger dig, og når du står op.« 5. Mos. 6,7. ret
(181) Anvendelsen af forbilledlige lektier, tavler og kort vil være en hjælp for at forklare disse lektier og fæstne sig i hukommelsen: Forældre og lærere bør hele tiden søge at udnytte disse metoder. Bibelens lære bør være i frisk erindring, få vore bedste metoder og genstand for vore mest alvorlige anstrengelser. ret
(181) For at gøre et effektivt studium, må man sikre sig barnets interesse. Det gælder særlig dem som har at gøre med børn og unge af forskellig natur, oplæring og tankemønstre, er dette en sag der ikke må mistes af syne. Når børn lærer bibelen, vinder vi meget ved at bemærke hvordan deres tanker bøjes, ting som de er interesseret i, og ved at vække deres interesse ser vi hvad Bibelen siger om disse ting. Han som har skabt os med vore forskellige talenter har med sit Ord givet noget til enhver. Idet eleverne ser at (182) Bibelens lektier kan bruges i deres eget liv, lærer de at se på den som en rådgiver. ret
(182) Hjælp dem også at påskønne dens forunderlige skønhed. Mange bøger har ikke værdi, bøger som er ophidsende og usunde bliver anbefalet eller blot tillades at blive brugt, på grund af deres tilsyneladende litterære værdi. Hvorfor skal vi lede vore børn til at drikke af disse urene strømme, når de kan få fri adgang til Guds ords rene kilder? Bibelen har en fylde, en styrke, en meningsdybde, som er uudtømmelig. Opmuntre børn og unge til at udsøge sine rigdomme, både i tanke og i udtryk. ret
(182) Idet disse dyrebare ting tiltrækker deres sind, vil en blødgørende og ydmygende kraft berøre deres hjerter. De vil drages til Ham som således har åbenbaret Sig selv for dem. Og der er få som ikke ønsker at vide mere om Hans gerninger og veje. ret
(182) Troens sejr
Der er meget børn og unge skal lære om deres første fromhed. »Dette er den sejr, som har sejret over verden: Vor tro.« 1. Joh. 5,4. Den tro må ikke føre til at favne overtroiske og fiktive indstillinger. Lad ikke sådanne tanker komme ind i jeres undervisnig, og giv børn og unge den samme undervisning som Kristus gav - troens lektier fra et tydeligt »Så siger Herren.« ret
(182) Besejring af det onde gøres gennem tro. Dem som tager ud på slagmarken vil finde at de må påtage sig hele Guds rustning. Troens skjold vil være deres forsvar og vil sætte dem i stand til at (183) mere end sejre. Intet andet end dette vil nytte - tro på hærskarernes Herre, og lydighed mod Hans ordrer. Umådelige hære med alle andre evner vil ikke nytte noget i den sidste store kamp. Uden tro, kan en englehær ikke hjælpe. Kun levende tro vil gøre dem uovervindelige og få dem til at holde stand på den onde dag, standhaftige, urørlige, fastholde deres tillid fra begyndelsen til enden. ret
(183) Unge mænd og kvinder, som ikke beviser at sandheden har begyndt sit helliggørende arbejde i deres hjerter, vil ikke kunne forsøge at undervise i nogen menighedsskole. Ingen skal vælge de første steder og forsøge at kun forstå det som behager Guds ord, adlyde de ting som harmoniserer med deres ønsker, og undskylde sig fra at antage det som går på tværs af tilbøjelighederne og kræver selvfornægtelse og bære et kors. Især børnenes og de unges lærere bør være elever på lydighedens vej. Sand tro spørger Herren: »Hvad vil du at jeg skal gøre?« og når Mesteren viser vejen, er troen parat til at gøre Hans vilje, uanset hvor hårdt det er eller hvor mange opofrelser. ret
(183) Lærere, studer skriftens enkelthed, så at I må gøre jeres sandheder klare for de unge sind. Jeres alvorligste ønske for de børns nuværende og evige bedste, som I har i varetægt, bør ofte få jer ned på jeres knæ og søge råd for Ham, som er for klog til at fejle, for god til at efterlade jer hjælpeløse i jeres egen visdom. ret
(183) Bibelundervisningen skal gøres kraftfuld af lærerens hellige liv. Gudfrygtige lærere vil praktisere alle principper (184) som de forsøger at indprente i børnenes sind. Sådanne lærer ser ikke deres himmelske Fader, uden ved troens øje, men de har lært af Ham; de læste Hans kærlighed i de mest prøvende tilskikkelser og forordninger. De dømmer ikke deres skaber ved forordninger, de tager del i Hans guddommelige natur. De kan stole på ham som ikke holdt Sin enbårne Søn tilbage, vidende at Han vil give alle ting gennem ham, for deres åndelige og evige bedste.
(184) Hvis læreren har lært sine lektier fra Jesus Kristus, og har lært formålet med at bringe disse lektier fuldt ud i sit eget liv, vil hans undervisning kunne lykkes. Dem som dagligt er elever af den Store Lærer, vil få det mest dyrebare skatkammer, som de kan drage nye og gamle ting fra. ret
(184) Til menighedsskolelærerne vil jeg sige: Vid at I styres af Helligånden. Åbenbar sandhedens forvandlende indflydelse i jeres liv. Gør jeres yderste for at udnytte jeres egne evner, så I kan lære jeres studerende hvordan de bliver bedre. ret
(184) Lige så snart jeres sind harmoniserer med Guds sind, vil I komme i berøring med en intelligens som vil bibringe jer lektier, der er af uvurderlig hjælp i jeres undervisningsarbejde. Idet I fortæller børnene korsets beretning, vil jeres egne sjæle opløftes over tungsind og fortvivlelse. Når I betragter Genløserens uendelige offer, vil I miste alle ønsker for denne verdens ting.