Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 26fra side203

ren side - tilbage

Sektion 6 - Mellemskolen
Mellemskolerne

(203)  »Kløgt er sin mand en livsens kilde.« ret

(203)  (203) Mellemskolerne er allervigtigst. I disse skoler skal der gøres et grundigt arbejde; for mange studerende vil gå direkte ud fra dem til høstmarken. De vil gå ud og bruge hvad de har lært, som kolportører og hjælpere i forskellige linjer af det evangeliske arbejde. Efter at have haft en tid på marken, vil mange medarbejdere føle behov for mere studium, og den erfaring de får i marken, vil gøre at de værdsætter skoleprivilegier bedre, og kommer hurtigere frem. Nogle vil ønske en uddanne i højere studiegrene. Til disse er der blevet oprettet colleges. ret

(203)  Guds ord skal ligge ved fundamentet for al arbejde, der gøres på vore mellemskoler. Og de studerende skal vise arbejdets sande værdighed. De skal lære at Gud er en stadig medarbejder. Lad enhver lærer tage sig hjerteligt af en gruppe studerende, arbejde med dem, og undervise dem hvordan der arbejdes. Idet lærerne gør dette, vil de få en værdifuld erfaring. Deres hjerter vil bindes til de studerendes hjerter, og dette vil åbne vejen til succesrig undervisning. ret

(203)  Det vil være en sørgelig fejltagelse for os, om vi ikke overvejer grundigt hvorfor vore skoler er blevet (204) oprettet. Dette er en sag som bør studeres nøje af vore ansvarlige mænd i alle vore unionskonferenser, for at de unge kan få de bedste forhold omkring sig, til at danne stærke karaktertræk, nok til at modstå det onde i denne verden. ret

(204)  Vi har et stort arbejde foran os, og der er brug for at mange uddannede medarbejdere har udrustet sig selv til betroede stillinger. Idet vore unge oplæres til tjeneste i Guds sag, må Bibelen lægge et grundlag for deres uddannelse. Sandhedens principper som er indeholdt i Guds ord vil være en sikkerhedsgrund imod verdens onde indflydelser. ret

(204)  Anstrengelser for at uddanne vore børn og unge i Herrens frygt, uden at gøre ordet til et fremtrædende studium, er sørgeligt forfejlet. Medmindre der er en sådan oplæring som leder til erkendelse og afsky fra synd, vil moralsk deformitet være resultatet. Vore børn bør fjernes fra den offentlige skoles onde indflydelse og sættes der, hvor oprigtigt opvendte lærer kan uddanne dem i de Hellige skrifter. Derved vil de studerende lære at gøre Guds ord til den store regel i deres liv.

-------------------
ret

(204)  Nogle kan spørge: »Hvordan skal sådanne skoler oprettes?« Vi er ikke et rigt folk, men hvis vi beder i tro, og lader Herren arbejde for vor skyld, vil Han åbne veje for os til at oprette små skoler på tilbagetrukne steder til at uddanne vore unge, ikke kun i skrifterne og i lærebøger, men i mange linjer af manuelt arbejde. ret

(204)  Jeg føler mig meget stærkt blev tilskyndet til (205) nødvendigheden at oprette sådanne skoler, på grund af mange forældres grusomme forsømmelse, at de ikke har uddannet deres børn ordentligt hjemme. Mange fædre og mødre lader til at tro at hvis kontrollens linjer blev lagt over i deres børns hænder, vil de udvikle sig til nyttige mænd og kvinder. Men Herren har instrueret mig om denne sag. I nattesynerne så jeg ham som var kastet ud af de himmelske sale fordi han indstiftede synden, stå ved siden af disse forsømte børn. Han, sjælefinden, ventede på anledninger til at få kontrol over ethvert barns sind, hvis forældre ikke havde undervist nøje om Satans snarer.

-------------------
ret

(205)  Når forældrene planlægger deres børns uddannelse uden for hjemmet, bør de indse at det ikke længere er sikkert for dem at sende dem i den offentlige skole, og børn bestræbe sig på at sende dem i skoler hvor de vil få en uddannelse baseret på skriftens fundament. Der påhviler alle kristne forældre en højtidelig pligt at give sine børn en uddannelse som vil lede dem til at få kundskab til Herren og få del i guddommelig natur, gennem lydighed til Guds vilje og vej. ret

(205)  Arbejdet på Fernandoskolen
Spørgsmålet er blevet stillet: “Hvad skal vi undervise i på Fernandoskolen?" ret

(205)  Undervis i grundsætninger. Undervis i det praktiske. I skal ikke lave en stor parade for verden, (206) fortælle hvad I forventer at gøre, som om I planlægger at gøre noget fantastik. Nej slet ikke. Pral hverken af de linjer I studerer eller forventer at lære, eller det flidsarbejde I håber at gøre; men fortæl enhver som spørger, at I prøver at gøre det bedste I kan for at give jeres studerende en fysisk, mental og åndelig oplæring, som vil udruste dem til nyttighed i dette liv, og berede dem til det fremtidige evige liv. ret

(206)  Hvilken indflydelse tror du det vil have for skolens offentlige omdømme at I bestræber jer på at give de studerende en oplæring, som vil forberede dem til det fremtidige evige liv, fordi I ønsker at se dem leve ud i evighedens uophørlige tider? Jeg tror at en sådan udtalelse vil have langt større indflydelse på brødrene og søstrene i denne konferense, og på samfundet midt hvor skolen er oprettet, end om der viste sig et antal studiekurser i gamle og moderne sprog og andre studiegrene. ret

(206)  Lad skolen bevise sig selv. Så vil gæsterne ikke blive skuffede, og de studerende vil ikke hævde at de ikke fik lov til at tage visse studier op som de blev lovet i undervisningen. ret

(206)  Lad det blive forstået fra begyndelsen at bibelen ligger til grund for al uddannelse. Et alvorligt studium af Guds ord, resulterer i karakterforvandling, og en egnet tjeneste, vil gøre Fernando-skolen til en kraft for godt. Mine brødre, som er knyttet til denne skole: Jeres styrke ligger ikke i antallet af de sprog I underviser i, eller i at fortælle hvor stort et »college« (207) I har. Vær tavs på disse punkter. Tavshed om de store ting I planlægger at gøre, vil hjælpe jer mere end alle de klare påstande og de løfter I giver i jeres annoncer. Er du trofast i skolen vil du demonstrere at du arbejder på grundlæggende principper, principper som vil forberede de studerende til at gå ind gennem perleportene i den himmelske stad. Frelsen af sjæle er langt mere end blot forstandsmæssig oplæring. En prætentiøs opvisning af menneskelig lærdom, vise det personlige udseendes stolthed, er værdiløs. Herren værdsætter lydighed mod Hans vilje; for kun ved at vandre ydmygt og lydigt for Ham, kan menneskene forherlige Gud. ret

(207)  Ved at give os privilegiet at studere Hans ord, har Herren beredt os et rigt festmåltid. Mange er berøvet goderne fra festligholdelsen ved hans ord, som vises ved Ham som hans kød og blod, Hans ånd og liv. Ved at tage del i denne ord, øges vor åndelige styrke; vi vokser i nåde og i sandhedskundskab. Selvkontrollens vaner formes og styrkes. Barndommens svagheder, pirrelighed, hårdnakkethed, selviskhed, hastige ord, lidenskabelige handlinger - vil forsvinde, og i stedet for udvikles den kristne manddoms og kvindedoms nådegaver. ret

(207)  Hvis jeres studerende, udover at studere Guds ord, ikke lærer mere end bruge det engelske sprog korrekt, i læsning, skrift og tale, så vil der være udrettet et stort arbejde. Dem som er oplært til tjeneste i Herrens sag, bør lære at tale ordentligt, i almindelig samtale og over for forsamlinger. Mange (208) medarbejderes nyttighed ødelægges ved at ikke kende til korrekt åndedrag og klar og kraftfuld tale. Mange har ikke lært at understrege de ord rigtigt som de læser og taler. Ofte er udtalelsen uklar. En grundig oplæring i at bruge det engelske sprog er af langt højere værdi for en ung, end et overfladisk studium af fremmede sprog, og forsømmer sit modersmål. ret

(208)  Lad skolen blive føres efter de gamle profetskolers linje, Guds ord ligger til grund for al undervisning der gives. Lad de studerende prøve at gribe de højere trin på stien. Der er dem som har gået i andre skoler, tror at de kan få en højere uddannelse; men de har været så opsat på at nå de højere trin på stien at de ikke har været ydmyge nok til at lære af Kristus. Havde de sat fødderne på de lavere trin først, ville de havde gjort fremgang, lært mere og endnu mere af den Store Lærer. ret

(208)  Instruktørerne vil finde det stort for deres fremgang, at gribe uselvisk fat i de studerende med manuelt arbejde, vise dem hvordan man arbejder. Ved at samarbejde med den unge på denne praktiske måde, kan lærerne binde de studerendes hjerter til sig selv med sympatiens og broderkærlighedens snore. Kristen venlighed og selskabelighed er en kraftfuld faktor for at vinde den unges hengivenhed. ret

(208)  Lærere, grib flittigt og tålmodigt fat i skolearbejdet. Indse at unge ikke er et almindeligt arbejde. I arbejder for tid og for evighed, forme jeres studerendes sind for at gå ind i den højere skole. Ethvert rigtigt princip, enhver sandhed der læres på en jordisk skole vil fremme os så meget, til den højere (209) skole. Ligesom Kristus vandrede og talte med Sine disciple under Sin forkyndergerning på denne jord, ligeså vil Han undervise os i skolen der oppe. Leder han os ved siden af de levende vande og åbenbarer sandheder for os, som i dette liv må forblive skjulte mysterier, på grund af menneskesindets begrænsninger, der er så ødelagt af synd. I den himmelske skole vil vi få anledning til de største højder af lærdom, skridt for skridt. Som børn af den himmelske konge, skal vi bo sammen med medlemmer af den kongelige familie; der skal vi se kongen i Hans skønhed og beskue Hans uforlignelige skønheder. ret

(209)  Oplæringen af missionærere
Det er vigtigt at vi har mellemskoler og akademier. For vi er blevet betroet et stort arbejde - forkyndelsen af den tredje engels budskab for ethvert folk, stamme, tungemål og folk. Vi har kun få missionærere. Hjemmefra og udefra kommer mange indtrængende kald efter medarbejdere. Unge mænd og kvinder, midaldrende, og faktisk alle er i stand til at gå ind i Mesterens tjeneste, bør anstrenge deres sind i forberedelsen på at tage imod disse kald. Ud fra det lys Gud har givet mig, ved jeg at vi ikke bruger sindets evner halvt så flittigt som vi burde, i bestræbelse på at udruste os selv til højere nyttighed. Hvis vi helliger sind og legeme til Guds tjeneste, adlyder Hans lov, vil han give os en helliget moralkraft for at vi kan gør alt det vi påtager os. ret

(210)  (210) Enhver mand og kvinde i vore rækker, uanset om det er forældre eller ej, burde være meget interesseret i Herrens vingård. Vi kan ikke tillade os at lade vore børn drive bort til verden og falde ind under fjendens kontrol. Lad os komme frem til Herrens hjælp, for at hjælpe Herren imod den mægtige. Lad os gøre alt i vor kraft for at gøre vore skoler til en velsignelse for vore unge. Lærere og studerende, I kan gøre meget for at opløfte ved at bære Kristi åg, dagligt lære Hans sagtmodighed og ydmyghed af Ham. Dem som ikke er direkte knyttet til skolen kan hjælpe at gøre den til en velsignelse, ved at give den deres hjertelige opbakning. Derved skal vi være »medarbejdere sammen med Gud,« og modtage den trofastes belønning, også når vi går ind i skolen deroppe.
17. september, 1902. ret

(210)  Yderligere instruktion
Det er ikke klogt af en ny skole at opløfte sit banner og love at gøre en højt kvalificeret arbejde, før den beviser at de er i stand til at gøre sit forberedelsesarbejde. Det bør være et stort mål for enhver mellemskole at gøre det mest grundige arbejde i almindelige grene. ret

(210)  I alle de skoler der er indrettet iblandt os, bør lærerne begynde ydmygt, ikke gribe efter de højere stigetrin, før de har klatret op af de lavere. De skal klatre trin for trin, begynde fra bunden. De skal være elever ligesom de ligesom de lærer de almindelige grene. Når de har lært betydningen af at sand (211) uddannelse skal være enkel, vil de bedre forstå at forberede de studerende til højere studier. Lærere skal selv lære, idet de underviser. Der skal ske fremskridt, og derved opnås en erfaring. ret

(211)  Vore lærer bør ikke tro at deres arbejde slutter med at undervise fra bøger. Der bør bruges flere timer hver dag på at arbejde med de studerende med manuel oplæring. Dette bør under ingen omstændigheder forsømmes. ret

(211)  På enhver skole bør der være dem der har masser af tålmodighed og evner til disciplin, som vil sørge for at alle arbejdslinjer fremholdes i den højeste standard. Der bør gives lektier i at være pæn, orden og grundig. De studerende bør lære hvordan der holdes fuldstændig orden i skolen og på stederne. ret

(211)  Før læreren prøver at vejlede de unge, bør han lære at styre sig selv. Hvis han ikke hele tiden er elev i Kristi skole; hvis han ikke har en dømmekraft og skarpsindighed som vil sætte ham i stand til at bruge kloge metoder i hans arbejde; hvis han ikke kan styre dem, han har i varetægt, med fasthed alligevel behageligt og venligt, hvordan kan han da få succes med sin undervisning? Den lærer som ikke er under Guds kontrol må give agt på indbydelsen: »Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle.« Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let.« ret

(211)  Enhver lærer bør lære dagligt af Jesus, bære Hans betvingende åg, sidde i Hans skole som studerende, og adlyde regler fra kristne principper. Den lærer som ikke er under Mesterlærerens vejledning, vil ikke kunne (212) imødekomme de forskellige udfordringer succesrigt, som opstår som følge af barndommens og ungdommens naturlige perversiteter. ret

(212)  Lad læreren tage fred, kærlighed og glæde med i hans arbejde. Lad ham ikke lade sig opirre eller provokere. Herren ser på ham med intens interesse, for at se om han er blevet formet af den guddommelige Lærer. Det barn som mister sin selvkontrol kan undskyldes langt mere end den lærer som lader sig blive vred og utålmodig. Når der gives en hård irettesættelse, må den stadig gives i venlighed. Lad læreren passe på at ikke gøre barnet hårdnakket ved at tale hårdt til det. Lad ham følge alle irettesættelser med dråber fra venlighedens olie. Han bør aldrig glemme at han har med Kristus at gøre, i skikkelse af en af Kristi små børn. ret

(212)  Lad grundregler blive oprettet, hvorover al skoledisciplin, trofasthed og kærlighed regerer. Når der rettes på en studerende, må det være på en sådan måde så han ikke føler at lærerens ønsker ydmyger ham; men at kærlighed til læreren springer op i hans hjerte.
Saint Helena, California. - 17. maj, 1903

-------------------
ret

(212)  I nattestunden talte jeg alvorligt til brødre i Sydcalifornien om Fernando-skolen. Forvirrende spørgsmål havde rejst sig om skolen. En myndighedsperson var i forsamlingen, og Han gav råd om den måde som skolen skulle ledes på. Vor Rådgiver sagde: »Hvis du fortsætter med at kende Herren, vil du vide at Hans fremgang er forberedt som morgnen. Lærerne (213) på skolen bør være elever sammen med de studerende, i den undervisning der gives. De modtager hele tiden nåde og visdom fra al visdoms Kilde. ret

(213)   »Du er blot begyndt på dit arbejde. Ikke alle dine ideer er helt korrekte. Ikke alle dine metoder er kloge. Det er ikke muligt at dit arbejde vil være helt perfekt i begyndelsen. Men idet du går frem, vil du lære hvordan du få bedre kundskab at du får mere. For at gøre deres arbejde i harmoni med Herrens vilje, må lærernes sind holdes åbne over for den Store Lærers undervisning.
Los Angeles, Californien, - 18. september, 1902

-------------------
ret

(213)  Du vil helt sikkert gøre alvorlige fejltagelser hvis du, sammen med nogle få lærere og studerende påtager dig det store arbejde som skal fremføres med så store vanskeligheder og omkostninger for vore større skoler. Det vil være bedre for jeres studerende og for skolen, for dem som kræver større studier, at tage til colleget, og lade jeres evne være frie, så de bedste kræfter bruges på grundig undervisning i de almindelige uddannelsesgrene. ret

(213)  Hvad er det som vil gøre vore skoler til en kraft? Det er ikke størrelsen af bygningerne; det er ikke antallet af højere studier der undervises i. Det er det pålidelige arbejde lærerne og studerende gør, når de begynder på stiens lavere trin og klatrer sig ihærdigt op trin for trin. ret

(213)  Forvis jer at en stærk mand står som forstander for jeres skole, en mand hvis fysiske styrke vil støtte ham når han gør et godt arbejde som den disciplinære mand; en mand som er (214) udrustet til at oplære de studerende i nethed, ordens- og flidsvaner. Gør det grundigt uanset hvilket arbejde du påtager dig. Hvis du er trofast til at undervise i de almindelige arbejdsgrene, kan mange af dine studerende gå direkte over i kolportørarbejde, kolportører og evangelister. Vi behøver ikke føle at alle medarbejdere skal have en højere uddannelse.

-------------------
ret

(214)  De unge på alle vore institutioner skal formes, dannes og disciplineres for Gud; og i dette arbejde åbenbares Herrens barmhjertighed, kærlighed og ømhed altid. Dette degenereres ikke til svaghed og følelser. Vi skal være venlige, dog faste. Og lad lærerne huske på at når en beslutning er nødvendig, skal de aldrig være hårde eller fordømmende, aldrig udvise i hovenhed. Lad dem forblive rolige, åbenbare den bedre vej ved at ikke lade sig provokere til vrede. ret

(214)  Gud ønsker at demonstrere Sin kærlighed ved at vise en levende interesse for de unge vi har i varetægt. Hold dem frem for Herren, og spørg Ham om Han vil gøre det I ikke kan gøre. Lad dem se at I indrømmer jeres behov for guddommelig hjælp.

-------------------
ret

(214)  En ukunstig og virkningsfuld undervisning burde bestandig være lærerens mål. Han bør i vidt omfang benytte eksempler, og selv når han har med ældre elever at gøre, bør han bestræbe sig på at gøre enhver forklaring tydelig og klar. Mange af de elever, der er kommet op i årene, er kun som børn i deres opfattelsesevne. - Uddannelse, 234.

-------------------
ret

næste kapitel