Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 38fra side285

ren side - tilbage

Fysisk arbejde til studerende

(285)  (285) Med den nuværende uddannelsesplan er en dør for fristelser blevet åbnet op for de unge. Alt i alt har de for mange studietimer. De har mange timer hvor de ikke laver noget. Disse fritimer bruges ofte på en dårlig måde..... Rigtig mange unge mænd som er blevet religiøst opdraget hjemme fra og som kommer forholdsvis harmløse og dydige ud til skolerne, bliver fordærvede ved at omgås dårlige kammerater. De mister selvrespekt og ofrer ædle principper. Så er de rede til at gå på den nedadgående sti, for de har misbrugt deres samvittighed at synd ikke synes så vældigt syndigt. Disse onder, . . . . må der i stor grad rådes bod på hvis studie og arbejde skal kombineres. . . . . ret

(285)  Nogle studerende lægger hele deres tilværelse i studierne og koncentrer sig op at få en uddannelse. De arbejder med hjernen, men lader de fysiske kræfter forblive passive. Hjernen er overbebyrdet og musklerne bliver svage fordi de ikke anvendes. Når disse studerende tager afgangseksamen, er det tydeligt at de har fået deres uddannelse på bekostning af livet. De har studeret dag og nat, år efter år, hele tiden holdt deres tanker udspændt, medens de ikke har brugt deres muskler tilstrækkeligt. . . . . . ret

(285)  Unge damer hengiver sig ofte til studiet og forsømmer andre endda vigtigere uddannelsesgrene for det praktiske liv end bøger. Og (286) efter at have opnået deres uddannelse er de ofte blevet invalider for livet. De forsømmer deres helse ved at blive for meget indendørs, frarøvet himlens rene luft og det Gudgivne sollys. Disse unge damer kunne komme sunde fra deres skoler, dersom de havde kombineret deres studier med husligt arbejde og været ude i den friske luft. ret

(286)  Sundheden er en stor rigdom. Den er den rigeste ejendom mennesker kan få. Rigdomme, ære eller lærdomme købes dyrt, hvis det er på bekostning af livssundhed. Ingen af disse goder kan sikre lykke, hvis sundheden mangler. ret

(286)  Årsagen til inaktivitet
I mange tilfælde indser velhavende forældre ikke betydningen af at give deres børn en uddannelse i livets praktiske pligter såvel som i teoretisk viden. De ser ikke det nødvendige i, til bedste for deres børns indstilling, moral og fremtidige brugbarhed, at give dem et solidt kendskab til nyttigt arbejde. Dette tilkommer deres børn, for hvis uheldet er ude, kan de så bevare en ædel uafhængighed, fordi de ved, hvordan de skal bruge deres hænder? Hvis de har en kraftreserve, vil de ikke være fattige, selv om de ingen penge har. ret

(286)  Mange, som var velstående i deres ungdom, bliver måske berøvet al deres rigdom og står tilbage med forældre, brødre og søstre, som er afhængige af deres hjælp. Hvor vigtigt er det da ikke, at enhver ung får lært at håndtere en eventuel nødsituation! Rigdom er i sandhed en forbandelse, når de, som er i besiddelse af den, lader den stå i vejen for, at deres sønner og døtre (287) får kendskab til nyttigt arbejde, så de kan blive skikket til det praktiske liv. . . . . ret

(287)  Fattigdom er i mange tilfælde en velsignelse; for den hindrer børn og unge i at blive ødelagt af uvirksomhed. De legemlige såvel som de intellektuelle kræfter bør opøves og udvikles på rette måde. Forældrene bør først og fremmest sørge for, at deres børn får en god konstitution, så de kan blive sunde mænd og kvinder. Det er umuligt at opnå dette uden motion. For børnenes fysiske og moralske sundheds skyld bør de lære at arbejde, - også selv om det ikke er nødvendigt rent økonomisk. Hvis de skal få en ren og retskaffen karakter, må de ind under et vel tilrettelagt arbejdes disciplin, hvor alle muskler bliver taget i brug. Den tilfredsstillelse, børnene vil få ved at gøre gavn og ved at fornægte sig selv for at hjælpe andre, vil være den sundeste glæde, de nogensinde kan få. . . . . . ret

(287)  Forældre, passivitet er den største forbandelse som nogensinde kan komme over de unge. Jeres døtre bør ikke have lov til at ligge i sengen sent om morgenen, sove de dyrebare timer Gud har lånt dem, for at blive brugt på bedste måde, og for hvilke de skal aflægge regnskab for ham. Moderen gør sine døtre stor skade ved at bære byrder som de kunne dele med hende til deres eget nuværende og fremtidige gode. . . . . . ret

(287)  Fordelene ved fysisk arbejde
Praktisk husholdningsarbejde er af største betydning for unge piger. Fysisk arbejde vil ikke forhindre intellektets dannelse. Langt fra. Fordelene de får ved fysisk arbejde, vil bringe en person i balance og forhindre tankerne (288) i at overbebyrdes. Musklerne vil arbejde hårdt og oplive den trætte hjerne. . . . . . Et sundt legeme kræves for en sund forstand. Fysisk sundhed og et praktisk kendskab til alle husets nødvendige opgaver vil aldrig være hindring for en veludviklet forstand; begge er af stor betydning. . . . . ret

(288)  I de sidste generationer er der gjort tilvejebringelser for at få uddannelse op på et højere stade. Der burde etableres landbrugs- og industrivirksomheder i forbindelse med skolerne. Der burde også have været lærer for husligt arbejde. Hver dag burde der helliges tid for arbejde der anvender fysiske og mentale kræfter helt. Hvis skoleeleverne var kommet op på det plan vi har nævnt, ville der ikke være så mange ude af sindsbalance. . . . . ret

(288)  En konstant spænding over hjernen medens musklerne er passive, svækker nerverne og studerende har et næsten ukontrolleret ønske om forandring og spændende fornøjelser. Og når de får fri, efter at have studeret indendørs hver dag, er de næsten afsindige. Mange er aldrig blevet styret derhjemme. De har fulgt deres egne tilskyndelser og de tror at de mange studietimer der skal bruges, er en hård byrde for dem; og eftersom de ikke har noget at gøre efter studietimerne, forlokker Satan med morskab og narrestreger som en forandring. Deres indflydelse på andre studerende er demoraliserende. . . . . . ret

(288)  Havde der været landbrugs- og industrivirksomheder knyttet til vore skoler og havde kvalificerede lærere som uddanner unge i forskellige studiegrene og arbejde, helliget en del af (289) dagligdagen til åndelig forbedring og en anden del til fysisk arbejde, ville der nu være bedre unge, der kommer ud og påvirker og former samfundet. Mange af de unge som vil graduere fra disse institutioner vil gå frem med en karakterstabilitet. De vil være udholdende, have sjælsstyrke og opmuntre til at overvinde forhindringer og sådanne principper så de ikke vil påvirkes af forkert indflydelse, uanset hvor populær den er. ret

(289)  Der burde have været erfarne lærere til at undervise unge kvinder i madlavning. De unge piger burde være blevet undervist i tilskæring, syning og reparation af tøj og således uddannet til livets praktiske pligter. Til de unge mænd burde der være institutioner, hvor de kunne lære forskellige erhverv, som vil sætte deres muskler såvel som intellektuelle evner i funktion. ret

(289)  Hvis de unge kun kan få en ensidig uddannelse, hvilken er da af størst betydning: Kendskabet til videnskaberne med alle ulemperne for liv og helbred, eller kendskabet til et arbejde i det praktiske liv? Vi svarer uden at tøve: den sidstnævnte. Hvis det første er nød til at blive forsømt, så lad det blive studiet af bøgerne. ret

(289)  Uddannelse af piger
Rigtig mange piger som gifter sig og får familie, har kun lidt kundskab og erfaring om de pligter som påhviler en hustru og husmor. De kan læse og måske spille et eller andet instrument, men de har ikke lært at lave mad. De kan ikke bage godt brød (290) som er livsvigtigt for familiens sundhed. De kan ikke skære og lave klæder, for de har aldrig lært hvordan. De betragter disse ting som uvæsentlige og i deres gifte liv er de afhængige af nogen der kan gøre det for dem. De er ligesom deres egne små børn. Det er utilgivelig uvidenhed over for livets vigtigste opgaver som gør dem til meget ulykkelige familier. . . . . ret

(290)  Arbejdet standardiseres
Tænkende mænds sind arbejder for hårdt. De ødsler ofte deres mentale kræfter, medens det højeste mål i andre klasser er fysisk arbejde. Den sidstnævnte klasse bruger ikke sindet. Deres muskler anvendes, medens deres hjerner er frarøvet intellektuel styrke, ligesom tænkende mænd der arbejder medens deres legemer er frarøvet styrke og livskraft ved deres forsømmelse af muskler. . . . . Hvis den intellektuelle ville, i et vist omfang, dele arbejdsklassens byrde og således styrke musklerne, kunne arbejdsklassen gøres mindre og hellige en del af deres tid til mental og moralsk dannelse. Dem med stillesiddende og bogligt arbejde burde arbejde fysisk også hvis de har midler og ikke har brug for at arbejde. Sundhed bør være en tilstrækkelig foranledning til at få dem til at forene fysisk arbejde med åndeligt arbejde. ret

(290)  Moralsk, intellektuel og fysisk dannelse bør sammensættes så vi får veludviklede og velafbalancerede mænd og kvinder. Nogle er i stand til at udøve større intellektualitet end andre, medens andre hellere kan elske og nyde fysisk arbejde. Begge disse klasser, der har de (291) mangler, burde forsøge at forbedre sig, så de kan give hele deres liv til Gud et levende offer, helligt og antageligt for ham, hvilket er deres gode tjeneste. . . . ret

(291)  Dem som er tilfreds med at bruge deres liv til fysisk arbejde og lade andre tænke for dem, medens de på en enkel måde udfører hvad andre hjerner har planlagt, vil få muskelstyrke men en svag forstand. Deres indflydelse for det gode er lille i sammenligning med hvad det kunne være hvis de ville bruge deres hjerne ligeså godt som deres muskler. Denne klasse falder hurtigere hvis de angribes af sygdomme; organismen gøres levende ved hjernens elektriske energi og modstår sygdomme. Mennesker som har gode fysiske kræfter burde oplære sig selv til at tænke såvel som at handle og ikke være afhængig af at andre er hjerne for dem. ret

(291)  Arbejde er ikke nedværdigende
Det er en almindelig fejl hos en stor gruppe af betragte arbejde som nedbrydende. Derfor er unge mænd meget ivrige efter at uddanne sig selv til lærere, kontorfolk, købmænd, advokater og have næsten alle stillinger der ikke kræver fysisk arbejde. Unge kvinder betragter husarbejdet som nedværdigende. Og selvom den fysiske anstrengelse kræves for at udføre husligt arbejde, hvis det ikke er for strengt og det at man bliver sundere af det, vil de alligevel søge efter en anden uddannelse som vil gøre dem til lærere eller kontorfolk, eller de vil lære nogle erhverv som vil holde dem indendørs til stillesiddende arbejde. ret

(291)  Egentlig er der nogle undskyldninger for at unge ikke vælger husarbejde, fordi dem som ansætter køkkenpiger i almindelighed behandler dem som tjenere. (292) Ofte respekterer deres arbejdsgivere dem ikke og behandler dem som om de var uværdige som medlemmer i deres familier. De giver dem ikke de privilegier de giver syerskerne, sekretærer og musiklærere. ret

(292)  Men der er ingen vigtigere beskæftigelse end husarbejdet. At lave god mad og sætte sund føde på bordet, på en indbydende måde kræver intelligens og erfaring. Den som laver mad, som skal omdannes til godt blod for at give næring til hele kroppen, har en meget vigtig og ophøjet funktion. Selv vigtige arbejdere som sekretærer, sydamer eller musiklærerinder er ikke så ansvarsfulde og betydningsfulde som kokkepigens. ret

(292)  Et reformerende værk
Nu er tiden for kort til at udrette det som skulle være gjort i tidligere generationer; men vi kan gøre meget også i disse sidste dage, for at rette de eksisterende onder i uddannelsen af unge. ret

(292)  Vi er reformatorer. Vi ønsker at vore børn skal have det bedste forspring. For at gøre dette, bør de som vil bruge deres muskler få et arbejde. Daglig, systematisk arbejde bør udgøre en del af de unges uddannelse også i denne sene tidsperiode. Meget kan nu vindes ved at forbinde arbejdet med skolerne. Ved at følge denne plan vil studerende erkende åndens spændstighed og tankens livskraft og vil være i stand til at udrette mere mentalt arbejde på en given tid end de kunne ved blot at studere. Og de kan forlade skolen med deres usvækkede legemer og (293) med styrke og mod til at stå imod i enhver situation som Gud i sit forsyn sætter dem i. ret

(293)  Fordi tiden er kort, bør vi arbejde med flid og for dobbelt kraft. Vore børn kan aldrig komme i college, men de kan opnå en uddannelse i de vigtige grene som de kan vende til praktisk brug og som vil give opelskelse for sind og væsen og bringe dets kræfter i brug. Rigtig mange unge som er gået igennem et college har ikke opnået den rigtige uddannelse som de kan anvende i praksis. - Vidnesbyrd for menigheden 3:148-159.

-------------------
ret

(293)  Jeg appellerer til vore menigheder hvor der er skoler, at udpege lærer til børn og unge, der elsker Herren Jesus Kristus og som vil gøre Guds ord til fundament for uddannelse. Og de skal lære de unge at holde dem selv sunde ved lydighed mod den rette levevis’ love. Lærere og studerende vil få mental og åndelig hjælp fra selvfornægtelse, ved at praktisere helsereformens principper. Ligesom Daniel og hans venner, vil de visselig finde ud af at velsignelserne kommer af at tilpasse livet til Guds ord. ret

(293)  »Våg og bed,« er en formaning der ofte gentages i Skriften. I deres liv som adlyder denne formaning vil der være en understrøm af lykke, som vil velsigne alle som de kommer i kontakt med. Dem som er gnavne og på tværs, vil blive søde og venlige; dem som er stolte vil blive sagtmodige og ydmyge.

-------------------
ret

næste kapitel