Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 39fra side294

ren side - tilbage

Sundhed og livskraft

(294)  Godt helbred er en uvurderlig velsignelse og tættere forbundet med samvittighed og religion end mange indrømmer. Det har en stor del at gøre med den enes evne for tjeneste og bør bevogtes lige så helligt som karakteren, for jo mere fuldkomment sundheden er, des mere fuldkommen vil vore anstrengelser være for at fremme Guds sag og for menneskehedens velsignelse. ret

(294)  Der er et betydningsfuldt arbejde at gøre på vore skoler, med at undervise de unge i sundhedsreformens principper. Lærere bør udøve en reformerende indflydelse når det gælder spise, drikke og klæde sig, og bør opmuntre deres studerende til at praktisere selvfornægtelse og selvkontrol. De unge bør lære at alle deres kræfter er fra Gud; at Han har krav på alle evner; og at misbruge deres sundhed på enhver måde, ringeagter en af Guds udvalgte velsignelser. Herren giver dem sundhed til at bruge i Hans tjeneste, og jo større fysisk styrke, des stærkere er deres udholdenhed, des mere kan de gøre for Mesteren. I stedet for at misbruge eller overbelaste deres fysiske kræfter, bør de passe nidkært på dem, til Hans gavn. ret

(294)  Ungdommen er tidspunktet til at samle sig kundskab i de linjer, som kan bruges i dagligdagen i livet. Ungdommen er tiden til at samle kundskab i de linjer som kan bruges i det daglige og få det ud i livet. Ungdommen er tidspunktet hvor der etableres gode vaner, rette ens fejl, opnå og holde fast i selvkontrollens kraft, vænne sig til at ordne alle livets vaner med henblik på både Guds vilje og på ens medskabningers velfærd. Vanerne formes i barndommen (295) og ungdommen, smagen fås, selvkontrollen vindes, og afgør næsten sikkert mænd eller kvinders fremtid. ret

(295)  Betydningen af at sørge for sundhed bør læres som et krav fra bibelen. Fuldstændig lydighed mod Guds bud kræver tilslutning til menneskevæsenets love. Uddannelsens videnskab indbefatter så meget kundskab til fysikken, som der kan fås. Ingen kan forstå sin forpligtigelse over for Gud med mindre han forstår sin forpligtelse over for sig selv som Guds ejendom. Han som forbliver i syndig udvidenhed til livets og sundhedens love, eller som bevidst overtræder disse love, synder imod Gud. ret

(295)  Den tid der bruges på fysisk udfoldelse er ikke tabt. Den studerende som hele tiden fordyber sig i sine bøger, medens han kun tager lidt tid til motion i den frie luft, gør sig selv skade. En god blanding af motion af kroppens forskellige organer og evner, er absolut nødvendig for enhvers bedste arbejde. Når hjernen hele tiden belastes, medens andre organer efterlades passive, er der tab af fysisk og mental styrke. De fysiske kræfter berøves deres sunde klang, sindet mister sin friskhed og livskraft, og en sygelig pirrelighed er resultatet. ret

(295)  For at mænd og kvinder kan få et velafbalanceret sind, må alle kræfter bruges og udvikles. I denne verden er der mange som er ensidige, kun fordi en slags evner bliver opdyrket, medens andre gøres små af inaktivitet. Mange unges uddannelse er en fiasko. De studerer for meget, medens de forsømmer det der angår det praktiske liv. (296) Om sindets balance bliver fastholdt, bør et sundt fysisk arbejde kombineres med mentalt arbejde, så de kan få en harmonisk udvikling af alle kræfter. ret

(296)  Studerende bør have manuelt arbejde at gøre, og det vil ikke skade dem hvis de bliver trætte af at gøre dette arbejde. Tror du ikke at Kristus kunne blive træt? Det blev han faktisk! Træthed skader ingen. Det gør blot hvilen bedre. Lektien kan ikke gentages for ofte at uddannelse vil kun have lidt værdi, uden den fysiske styrke som den bruges med. Når studerende forlader colleget, bør de være sundere og have en bedre forståelse til livets love, end da de kom på colleget. ret

(296)  For meget studie
Den studerende som ønsker at lægge to års arbejde ind i et år, bør ikke have lov til gøre det på egen måde. At påtage dobbelt arbejde betyder overbelastning af sindet og forsømmelse af fysisk styrke hos mange. Det er ikke fornuftigt at tro at sindet kan optage en for stor mængde mental føde, og det er lige så stor en synd at overbelaste sindet, som at overbelaste fordøjelsesorganerne. ret

(296)  Dem som ønsker at blive effektive medarbejdere i Guds sag, vil jeg sige: Hvis I pålægger hjernen en upassende mængde arbejde, tror at I vil miste grundlaget medmindre I studerer hele tiden, bør I straks ændre jeres synspunkt og jeres adfærd. Hvis der ikke udvises stor omhu i denne henseende, er der mange som vil gå for tidligt i graven. ret

(297)  (297) For at regulere timerne til søvn, bør der ikke gøres noget overilet arbejde. Studerende bør ikke gøre det til vane at brænde midnatsolien og tage dagens timer til søvn. Hvis de har vænnet sig til at gøre dette der hjemme, bør de rette op på vanen, gå i seng på rette tid. Så vil de stå friske op om morgnen, til dagens pligter. På vore skoler bør lysene være slukket halv ti. ret

(297)  Stemmekultur
Stemmekultur er et emne som har meget at gøre med studerendes sundhed. De unge bør lære at trække vejret ordentligt og at læse på en sådan måde at ingen unaturlig belastning kommer over tungen og lungerne, men at arbejdet bliver fordelt af bugmusklerne. At tale fra tungen, lade lyden komme fra stemmeorganernes øvre del, skader sundheden hos disse organer og fornedrer deres effektivitet. Bugmusklerne skal tage den største arbejdsbyrde, tungen bruges som en kanal. Mange døde kunne have levet om de havde lært at bruge stemmen korrekt. Den rette brug af bugmusklerne i læse og tale vil vise sig som et hjælpemiddel for mange stemme- og brystvanskeligheder, og middel til at forlænge livet. ret

(297)  Kost
Karakteren af maden og den måde den spises på, har en mægtig indflydelse på sundheden. Mange studerende har aldrig anstrengt sig målrettet på at kontrollere (298) appetitten eller overholde de rigtige regler for at spise. Nogle spiser for meget ved deres måltider, og nogle spiser mellem måltiderne hvor de end fristes til det. ret

(298)  Der er behov for at indprente omhyggelige kostvaner i alle studerendes sind. Jeg er blevet instrueret at dem der går på vore skoler ikke skal få serveret kødspiser eller tilberedt mad som ikke kendes som sundt. Intet af det mad der opmuntrer til at ønske stimulanser bør sættes på bordet. Jeg appellerer til alle at ikke spise de ting som vil skade det sunde helbred. Derved kan de tjene Herren ved offer. ret

(298)  Dem som adlyder sundhedens love vil tage tid og tanke på kroppens behov og på fordøjelsens love. Og de vil belønnes af klare tanker og styrke i sindet. På den anden side er det muligt for een at ødelægge sin kristne erfaring ved at misbruge maven. De ting som forstyrrer fordøjelsen har en sløvende indflydelse på hjertets finere følelser. Det som gør huden mørk og også gør den luvret lukker for humøret og ødelægger sindets glæde og fred. Enhver vane der skader sundheden når sindet. Den tid kan lige så godt bruges til at danne og bevare en sund og fysisk og mental sundhed. Faste og rolige nerver og et sundt omløb hjælper mennesker til at følge de rigtige principper og lytter til samvittighedens tilskyndelser. ret

(298)  Udluftning og hygiejne
Udluftning og hygiejne bør have særlig opmærksomhed. Læreren bør bruge klasseværelset (299) i praksis for fysiologiens og hygiejnens principper. Derved beskytter han sine elever fra mange af de farer som de vil udsættes for, når de ikke kender til eller forsømmer de sanitære og sundhedsmæssige love. Manges liv er blevet opofret fordi lærerne ikke har været opmærksom på disse ting. ret

(299)  Visse temperaturudsving bør undgås. Der bør passes på at de studerende ikke bliver nedkølede af at sidde i træk. Det er ikke sikkert for læreren at regulere klasseværelsets varme efter sine egne følelser. Hans eget bedste, såvel som de studerende, kræver at en ensformig temperatur fastholdes. ret

(299)  Lydighedens belønning
Hjernen er hele menneskets bolværk. Forkerte fysiske vaner påvirker hjernen og forhindrer de mål som den studerende ønsker - en god mental disciplin. Medmindre de unge studerer hvordan kroppen såvel som sindet plejes, vil de ikke blive succesrige studerende. Studier er ikke hovedårsagen til de mentale kræfters nedbrud. Hovedårsagen er en forkert kost, uregelmæssige måltider, manglende fysisk motion, og ryggesløs uopmærksomhed over for andre ting i sundhedslovene. Når vi gør alt hvad vi kan for at bevare sundheden, så kan vi bede til Gud i tro at velsigne vore bestræbelser. ret

(299)  De studerende taler om deres mål i den såkaldte »højere uddannelse,« så lad dem lære at spise og drikke til Guds ære og bruge hjernen, benene og musklerne på en sådan måde at de udrustes til den højeste tjeneste. En studerende kan hellige alle sine kræfter på at få kundskab, men når han er ulydig mod de love der hersker hele hans tilværelse (300) vil han miste selvkontrollen. Han kan ikke afslutte tankerne korrekt om de ting der vedrører ham dybt, og bliver rastløs irrational på den måde han behandler sind og legeme på. ret

(300)  Den forpligtelse der påhviler os at holde kroppen sund, er et personligt ansvar. Herren forlanger af os hver især, at arbejde for vor frelse dag for dag. Han påbyder os at slutte årsag efter virkning, og huske på at vi er Hans ejendom, og forene os med Ham, at holde legemet rent og sundt, og hele kroppen helliggjort til ham. ret

(300)  De unge bør lære at de ikke er så frie som det behager dem selv. Gud vil ikke holde dem skyldfrie som tager let på Hans dyrebare gaver. Mennesker bør indrømme at jo større styrke, flere talenter, midler eller anledninger de er blevet begavet med, des tungere bør byrden for Guds arbejde hvile på dem, og des mere har de at gøre for Ham. De unge, som er oplært i at tro, at livet er en hellig betroelse, vil tøve med at falde i udsvævelsernes og forbrydelsens hvirvelstrøm som opsluger så mange lovende mænd i denne tidsalder.

-------------------
ret

(300)  Den lærer hvis fysiske kræfter allerede er svækket af sygdom eller overarbejdet bør være særlig opmærksom på sundhedslovene. Han bør tage sig tid til rekreation. Når en lærer ser at hans sundhed ikke er nok til at modstå presset af hårde studier, bør han give agt på naturens formaning og lette lasten. Han bør ikke påtage sig ansvar uden for (301) sit skolearbejde, som vil belaste ham fysisk og mentalt, så hans nervesystem vil komme ud af balance, for derved vil han ikke være rustet til at have med menneskesind at gøre og kan ikke handle ret, hverken mod sig selv eller mod sine studerende. ret

(301)  Nogle gange tager læreren mørkets skygge med ind i klasseværelset, som har samlet sig i hans sjæl. Han har været overbelastet og er nervøs, eller dyspepsi har givet alt et mørkt skær. Han går ind i klasseværelset med skælvende nerver og irriteret mave. Intet går efter hans hoved, han tror at hans elever ubøjelighed viser ham respektløshed, og hans skarpe kritik gives til højre og venstre. Måske begår en eller flere studerende fejl eller er uregerlige. Sagen overdrives i hans sind, og han bliver streng og gennemskørende i hans irettesættelser over for dem, som ham tror begår fejl. Og senere forhindrer den samme uretfærdighed ham i at indrømme at han har gjort noget forkert. For at fastholde sin stillings værdighed, har han mistet en gylden anledning til at udvise Kristi ånd, måske vinde en sjæl for himlen. ret

(301)  Det er enhver lærers pligt at gøre alt i hans kraft og bringe sit legeme til Kristus, som et levende offer, fysisk fuldkomment, såvel som fri for moralsk besmittelse, så Kristus kan gøre ham til en medarbejder hos Sig selv, i sjælevinding.

-------------------
ret

næste kapitel