(307) (307) Nyttigt manuel arbejde er en del af den evangeliske plan. Den Store Lærer, der var omgivet af skystøtten, gav Israel anvisninger om at alle unge skal lære en nyttig beskæftigelse. Derfor var det skik for jøderne, velstående såvel som fattigere klasser, at lære deres sønner og døtre et nyttigt erhverv, så at de ikke skulle være afhængige af andre, om der kommer dårlige forhold, men være i stand til at dække deres egne behov. De kunne undervises i boglige fag, men de måtte også oplæres i et håndværk. Dette blev anset for at være en uundværlig del af deres uddannelse. ret
(307) Nu, såvel som i Israels dage, bør alle unge instrueres i det praktiske livs pligter. Enhver bør få kundskab i en manuel arbejdsgren, så han, om nødvendigt, kan få et levebrød. Det er absolut nødvendigt, ikke blot som sikkerhed imod livets omskifteligheder, men som betydning for fysisk, mental og moralsk udvikling. Også hvis der var nogle som aldrig behøvede at slå over i manuelt arbejde for underhold, burde han stadig lære at arbejde. Uden fysisk arbejde kan ingen få en sund organisme og sundt helbred; og det veltilrettelagte arbejde er ikke mindre væsentligt for at få et stærkt, aktivt sind og en ædel karakter. ret
(307) Studerende som har fået bogkundskaber uden kendskab til praktisk arbejde, kan ikke påberåbe sig (308) en symmetrisk uddannelse. De kræfter som er blevet brugt til forskellige forretningslinjer er blevet forsømte. Uddannelse består ikke i at bruge hjernen alene. Fysisk beskæftigelse er en del af den nødvendige oplæring hos alle unge. En vigtig fase af uddannelsen mangler, hvis den studerende ikke lærer hvordan man går ind i nyttigt arbejde. ret
(308) De sunde legemsøvelser hos hele mennesket vil give en uddannelse som er bred og omfattende. Enhver studerende bør hellige en del af hverdagen til aktivt arbejde. Således vil flidens vaner formes og en selvtillid opmuntres, medens de unge beskyttes fra mange onder og fornedrende skikke, som ofte er resultatet af lediggang. Og dette er i det hele taget det primære formål med uddannelse; for når vi opmuntres til aktivitet, flid og renhed, kommer vi i harmoni med Skaberen. ret
(308) Det største udbytte af motion fås ikke blot af leg eller blot af motion. Det er gavnligt at være i den friske luft, og også at bruge musklerne; men brug også kræfterne på at udføre et nyttigt arbejde, og så vil udbyttet være større. Der vil mærkes en tilfredshed, for sådanne øvelser fører en fornemmelse af hjælpsomhed med sig og god samvittighed for gode pligter. ret
(308) Studerende burde gå ud fra skoler med en uddannet virkelyst, så når de arbejder efter deres egne ressourcer, vil de få kundskab som de kan bruge og som er nødvendigt for succes i livet. Flittigt studie er absolut nødvendigt, som ihærdigt hårdt arbejde også er nødvendigt. Leg er ikke (309) nødvendigt. Bruges de fysiske kræfter til fornøjelse, er det ikke godt for et velafbalanceret sind. Hvis tiden bruges på overmådelige fysiske øvelser, blev brugt på at arbejde på Kristi måde, ville Guds velsignelse hvile over medarbejderen. Den praktiske diciplin som fysisk arbejde giver sammen med mentale anstrengelser gøres mere tiltalende når man forstår, at det er netop den, der gør kroppen bedre i stand til at udføre det arbejde, som Gud ønsker gjort. Sig at mennesker skal gøre. Jo mere fuldkomment de unge kan forstå at udføre det praktiske livs pligter, des større vil deres glæde være dag for dag, at være til nytte for andre. Sindet uddannes til at nyde, at der bliver mere nyttigt arbejde; som udrustes til nyttighed ved optræning og disciplin. For sindet har fået en helt nødvendig kundskab, der gør at man er til velsignelse for andre. ret
(309) Jeg kan ikke finde noget i Kristi liv hvor han brugte tid på leg og fornøjelse. Han var den store underviser for nutiden og for det fremtidige liv, alligevel har jeg ikke kunne finde nogen situation hvor Han lærte disciplene at engagere sig i fornøjelser for at få fysiske øvelser. Verdens Genløser giver ethvert menneske sit arbejde og påbyder ham: »Driv handel med dem, indtil jeg kommer tilbage.« Luk 19,13. Når I gør dette varmes hjertet til virksomhed. Alle menneskets kræfter bruges til at adlyde. Vi har et højt og helligt kald. Lærere og studerende skal være Kristi nådes forvaltere, og de skal altid være ivrige. ret
(309) Industrielt arbejde
Når vi opretter vore skoler uden for byerne, skal vi give de studerende lejlighed til at oplære muskler til (310) at arbejde, såvel som hjernen til at tænke. Studerende bør lære hvordan de planter, hvordan de høster, hvordan de bygger, hvordan de bliver acceptable missionærarbejdere i praktiske linjer. Ved deres kundskab til nyttig flid, vil de ofte kunne nedbryde fordomme; ofte vil de gøre sig selv så nyttige at sandheden vil blive anbefalet ved den kundskab de har. ret
(310) På vor skole i Australien har vi uddannet unge i disse linjer, viser dem at før uddannelsen er helt færdig, må de fordele deres tid mellem bogkundskaber og få kendskab til praktisk arbejde. En del af hverdagen skal bruges på manuelt arbejde. Således lærer de studerende hvordan de skal rydde landområdet, opdyrke jorden, og bygge huse; og tiden blev brugt meget på disse arbejdslinjer som ellers skulle bruges på at spille spil og søge fornøjelser. Herren velsignede de studerende som brugte deres timer til at lære nyttige lektier. Til ledere og lærere på den skole blev jeg instrueret til at sige: ret
(310) »Der bør føres forskellige industrier på vore skoler. Undervisningen i industrimæssige erhverv bør indbefatte bogføring, tømmerfaget, og alt hvad der har med landbrug at gøre. Der bør forberedes på at lære grovmedearbejde, male, skomageri, kogekunst, bageri, vaske, reparation, maskinskrivning og trykkeri. Alle kræfter vi har til rådighed skal komme med i dette oplæringsarbejde, så studerende kan gå veludrustede ud til det praktiske livs pligter. ret
(311) (311) »Studerende bør have en praktisk uddannelse i landbrug. Dette vil være af uvurderlig værdi for mange i deres fremtidige arbejde. De oplæres i at fælde træer og pløje jorden, så vel som i litterære linjer, er den uddannelse, som vore unge skal prøve at få. Landbrug vil åbne muligheder til selvunderholdning. Der må også gennemføres andre arbejdslinjer som passer til de forskellige studerende. Men opdyrkning af landet vil give en særlig velsignelse for arbejderne. Vi bør oplære de unge sådan, at de vil elske at opdyrke jorden. ret
(311) »Der bør åbnes midler op for de unge så de, når de går på skolen, kan lære tømmerfaget. Under erfarne håndværkeres vejledning, tømmermestre som kan undervise de unge tålmodigt og venligt, kan de lære hvordan de bygger i virkeligheden og økonomisk. Beboelseshuse og andre bygninger, der skal til skolearbejdets forskellige linjer, skal rejes af de studerende selv. Disse bygninger bør ikke bygges så tæt på hinanden, eller bygges nær de rigtige skolebygninger. Under ledelsen af skolearbejdet, bør der dannes små virksomheder, som skal lære at bære et deres ansvar i fuld betydning. Alle disse ting kan ikke udrettes med det samme, men vi kan begynde at arbejde i tro.« ret
(311) Men praktisk oplæring, vil de studerende forberedes til at udfylde nyttige stillinger på mange steder. Hvis det under Guds opåbnende forsyn bliver nødvendigt at rejse et mødehus på en lokalitet, er Herren tilfreds om der er dem iblandt Hans eget folk, som Han har (312) givet visdom og dygtighed til at udføre det nødvendige arbejde. ret
(312) Lad de studerende som går ind i byggeri gøre deres opgave med omtanke, og lad dem lære lektier i disse opgaver, som vil hjælpe dem i deres karakteropbyggelse. For at få en fuldkommen karakter, må de gøre deres arbejde så fuldkomment så muligt. Lad der komme en stabilitet ind i alle arbejdslinjer, som betyder sand sparsommelighed. Hvis landet på vore skoler blev opdyrket pålideligt, og de studerende sørgede mere uhildet for bygningerne, ville kærlighed for sport og fornøjelser, som skaber så meget forvirring i vort skolearbejde, forsvinde. ret
(312) For de kvindelige studerende er der mange beskæftigelser som bør tilvejebringes, så de kan få en omfattende og praktisk uddannelse. De bør lære klædekunst og havebrug. Blomster bør dyrkes og jordbær plantes. Derved vil de, når de uddannes til nyttigt arbejde, få sundt udendørs arbejde. ret
(312) Der bør undervises i bogbinderi og en række andre håndværk, som ikke blot kræver fysiske øvelser, men vil give en værdifuld kundskab. ret
(312) På alle vore skoler bør der være dem, som kan undervise i kogekunst. Der bør være introducerende klasser om dette emne. Dem som tager imod en oplæring for denne tjeneste lider stort tab når de ikke får kendskab til hvordan mad tilberedes, så at det er både sundt og velsmagende. ret
(312) Videnskab om madlavning er ikke nogen nem sag. Den dygtige tilberedelse af mad er en af de mest nødvendige kunster. Dette bør betragtes som en af de mest værdifulde af alle kunster, fordi det er er så tæt knyttet til (313) livet. Både fysisk og mental styrke afhænger i stor grad af den mad vi spiser, derfor tager den mad vi tilbereder en vigtig og ophøjet position. ret
(313) Både unge mænd og kvinder bør lære at koge mad økonomisk, og klare sig uden nogen form for kødspiser. Der må ikke opmuntres til at tilberede retter som i nogen grad består af kødmad; for dette peger til Ægyptens mørke og uvidenhed, frem for sundhedsreformens renhed. ret
(313) Især kvinder bør lære at lave mad. Hvilken del af en piges uddannelse er vigtigere end dette? Uanset hvilken situation i livet, er der her en kundskab, at hun må bruge denne i praksis. Det er en uddannelsesgren som direkte påvirker sundhed og lykke. Der er praktisk religion i et godt brød. ret
(313) Kultur på alle punkter i det praktiske liv, vil gøre de unge nyttige efter at de forlader skolen og tager til fremmede lande. De vil gøre sig afhængige af folk, som skal lave mad og sy for dem, eller bygge deres boliger. Og de vil få større indflydelse hvis de viser at de kan undervise den uvidne hvordan man arbejder, med de bedste metoder og give de bedste resultater. Det vil kræve en mindre fond at underholde sådanne missionærer, fordi de har gjort allerbedst brug af deres fysiske kræfter på nyttigt og praktisk arbejdet, kombineret med deres studier. Dette vil blive påskønnet hvor det er svære at få midler. De vil afsløre at missionærer kan blive uddannet i hvordan man arbejder. (314) Og lige meget hvor de kommer hen, vil alle med den uddannelseslinje få en plads. ret
(314) Den almindelige kunst
Færdigheder til at udøve almindelig kunst er en gave fra Gud. Han giver både gaver og visdom til at bruge denne gave rigtigt. Da Han ønskede tabernakelarbejdet blive gjort, sagde Han: »Se, jeg har kaldet Bezalel, en søn af Hurs søn Uri, af Judas stamme Og fyldt ham med Guds Ånd, med kunstsnilde, kløgt og indsigt i alskens arbejde.« 2. Mos.31,3. Gennem profeten Esajas sagde Herren: » Lyt til og hør min røst, lån øre og hør mit ord! Bliver plovmanden ved med at pløje til sæd, med at bryde og harve sin jord? Mon han ikke sår dild og udstrør kommen, når jorden er jævnet; - lægger hvede, hirse og byg på det udsete sted og spelt i kanten deraf? Hans Gud vejleder ham, lærer ham det rette. ret
(314) »Thi med tærskeslæde knuser man ikke dild, lader ikke vognhjul gå over kommen; nej, dilden tærskes med stok og kommen med kæp. Mon brødkorn knuses? Nej, dette bliver ingen ved med at tærske; vognhjul og heste drives derover man knuser det ikke. Også dette kommer fra Hærskares Herre, underfuld i råd og stor i visdom.« Esajas 28,23-29. ret
(314) Gud giver sine gaver som det behager Ham. Han giver en gave til den ene, og en anden gave til den anden, men alle (315) gaver til gavn for alle. Det er efter Guds orden at nogen skal komme fra en bestemt arbejdslinje, og andre fra andre linjer - alle arbejder under selv samme Ånd. Forløsningen af denne plan vil være beskyttelse imod kappestrid, stolthed, misundelse eller foragt mod hinanden. Det vil styrke enighed og gensidig kærlighed. ret
(315) Et meget større antal unge mennesker behøver at få gavn af vore skoler. De behøver kurser i manuel oplæring, som vil lære dem hvordan de skal leve et aktivt og energisk liv. Under kloge, skønsomme og gudfrygtige ledere, skal de studerende oplæres i forskellige slags arbejde. Enhver arbejdsgren skal ledes på den mest grundige og systematiske måde, som lang erfaring og visdom kan sætte os i stand til at planlægge og udføre. ret
(315) Lad lærerne vågne op til betydningen af dette emne, og lær landbrug og andre industrigrene som det er nødvendigt at de studerende forstår. Lad dem søge efter enhver arbejdsgren for at nå de allerbedste resultater. Lad videnskaben i Guds ord komme frem i arbejdet, så studerende kan forstå de korrekte principper og nå den højest mulige standard. ret
(315) Vil det betale sig?!
Hos mange mennesker vil spørgsmålet komme: Kan håndværksmæssige opgaver på vore skoler betale sig? og hvis det ikke kan betale sig - skal de så være der? ret
(315) Det vil være overraskende hvis håndværk vil kunne betale sig straks, når de startes op. Nogle gange tillader Gud at der kommer tab, så vi lærer at vi ikke begår fejltagelser, og ikke lider meget større (316) tab. Lad dem som lider finansiel tab i deres håndværk, nøje finde ud af årsagen og bestræbe sig på at lede sådan at der i fremtiden ikke vil komme tab. ret
(316) Lad os huske på at vi alle er medlemmer af Guds familie, og lad os også huske på at Satan og hele hans hær, hele tiden prøver at tvinge os til at begå fejltagelser, så vor tillid til os selv og andre bliver ødelagt. Men når problemerne kommer, skal vi så sætte os ned på uvidenhedens stol, og ikke gøre noget? Gud forbyde det. ret
(316) Værket vil tilsyneladende få nogle ulemper, men det bør ikke tage modet fra os. Regnskabsbøgerne kan vise at skolen har lidt finansiel tab ved at drive håndværk; men hvis de studerende har lært lektier i disse arbejdslinjer, som vil styrke deres karakteropbygning, vil himlens bøger vise et overskud der overgår det finansielle tab. Hvor mange sjæle, som dette arbejde har hjulpet til frelse, vil aldrig være kendt, før på dommens dag. Satan finder skadelige gerninger ting som ledige hænder kan gøre; men de studerende skal holdes i gang med nyttigt arbejde, Herren har anledning til at arbejde for dem. ret
(316) Hvis skolens ledere, efter et år med manuel oplæring, finder ud af at der har sket et tab, så lad dem opdage hvad grunden er til dette, og passe på dette fremover. Men der må ikke fremherske en kritisk ånd over det, for Kristi Ånd såres når uvenlige kritiske ord siges til dem som har gjort deres bedste. Guds ord er en opmuntring såvel som kritik. Gud forbyde at deres hænder, som prøver at fremføre denne arbejdslinje, skal blive svækket. ret
(317) (317) Jeg tilskynder til at vore skoler må opmuntres at udvikle undervisningsplaner til unges oplæring i landbrug og andre industrier. Da pionerarbejdet blev udført ved ordinære forretninger, og forberedt for den fremtidige udvikling, så var der ofte et finansielt tab. Men lad os huske på at de velsignelser de studerende får ved fysiske øvelser. Mange studerende døde hen da de prøvede at få en uddannelse, fordi de bandt sig selv for meget til det mentale arbejde. ret
(317) Vi må ikke være for snæversynede. I industriens oplæring er der usynlige fordele som ikke kan måles eller vurderes. Lad ingen få ondt af at man får succes med en plan, som er blevet tilskyndet i årevis, som er af den største betydning.
(317) Lærere vil møde prøvelser. Skuffelser vil trykke dem når de ser at deres arbejde ikke bliver påskønnet. Satan vil bestræbe sig på at påvirke dem med kropslige sygdomme, håbe få dem til at knurre imod Gud, lukke deres øjne mod Hans godhed, Hans barmhjertighed, Hans kærlighed, og overmådelige herlighedsvægt der venter sejrherren. Lad lærerne ved disse stunder huske på at Gud leder dem til en mere fuldkommen tillid til Ham. I deres rådvildhed vil de se på Ham i tro. Han vil bringe forædlede ud af trængslens ovn, som guld prøvet i ilden. ret
(317) Lad den stærkt hårdt prøvede sige: »Se, Han slår mig ihjel, . . dog lægger jeg for Ham min færd.« »Thi figentræet blomstrer ikke, (318) vinstokken giver intet, olietræets afgrøde svigter, markerne giver ej føde. Fårene svandt af folden, i staldene findes ej okser. Men jeg vil frydes i Herren, juble i min Frelses Gud.« Job 13,15; Habakkuk 3,17. 18.
(318) Lad ikke lærerne få yndlingselever iblandt de studerende, eller give de klare og kvikke studerende mest opmærksomhed. Dem som tilsyneladende ikke er så lovende, behøver taktfølelse og venlige ord som vil binde deres hjerter til lærerens hjerte. ret
(318) Det er ikke til at stole på de første indtryk. Studerende som virker sløve og langsomme kan til sidst gøre store fremskridt, end dem som af naturen er kvikke. Hvis de er grundige og systematiske i deres arbejde, vil de få meget mere end andre ikke vil få. Disse gør tålmodigheden til en vane og udholdende flid, og vil udrette meget mere end det kvikke, livlige og strålende menneskesind, der griber pointenten hurtig, og mister det lige så hurtigt. Selvom om den tålmodige er langsom til at lære, vil han stå foran dem der lære så hurtigt, at de ikke behøver at studere.
(318) Studerende bør ikke være så bebyrde med studier at de ikke opfører sig ordentligt; og frem for alt: der er ingenting som må lægge imellem, imod deres bedestunder, som bringer dem i kontakt med Kristus. De bør under ingen omstændigheder fratage sig selv de religiøse privilegier. ret
(318) Til videre studium
Arbejdets værdighed
Mesterens efterfølgere, 346-358.
Barnet i hjemmet, 122-130, 355-359.
Den store mester, 74 (Kristi eksempel).
Patriarker og profeter, 50, 51, 60, 600-602.
Vidnesbyrd for menigheden 4:590.
Vidnesbyrd for menigheden 6:192.
Fysisk arbejde til studerende
Fundamenter for kristen uddannelse, 310-327.
Vidnesbyrd for menigheden 1:680-687.
Vidnesbyrd for menigheden 3:76-79;
Vidnesbyrd for menigheden 4:94-98, 114;
Vidnesbyrd for menigheden 5:90.
Sundhed og livskraft
Barnet i hjemmet, 103-109, 339-344, 360-368, 371-409.
Uddannelse, 195-206.
Fundamenter for kristen uddannelse, 71-76, 145-148, 425-428.
Vejen til et bedre liv, 295-335.
Budskaber til de unge, 233-238.
Vidnesbyrd for menigheden 3:485-492.
Nogle principper for sund klædestil
Barnet i hjemmet, 413-436.
Budskaber til de unge, 353-360.
En praktisk oplæring
Barnet i hjemmet, 345-354.
Uddannelse, 214-222.
Fundamenter for kristen uddannelse, 416-420.
Vidnesbyrd for menigheden 5:522, 523;
Vidnesbyrd for menigheden 6:176-192;
Vidnesbyrd for menigheden 7:113. ret