Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 59fra side427

ren side - tilbage

Bøgernes bog

(427)   (427) Hvilken bog kan sammenligne sig med bibelen? En forståelse for dens lære er absolut væsentlig for alle børn og unge, og for dem i moden alder; for det er Guds ord, givet til at vejlede menneskefamilien frem til himlen. Der er mange guder og læresætninger i verden i dag. Uden en forståelse for skrifterne er det muligt for de unge at forstå hvad der er sandhed, eller skelne mellem det hellige og det almindelige. ret

(427)   Guds ord bør stå som den højeste uddannelsesbog i verden og bør behandles med ærbødighed. Den bør lægges i børns og unges hænder som den store lektiebog, så de må kende Ham, som det evige liv rigtigt. ret

(427)   Historien i Bibelen
De store sandhederne i den hellige historie besidder en forbavsende styrke og skønhed, og er ligeså vidtrækkende som evigheden. Hvilken vigtigere kundskab kan vindes end det som ridser menneskets fald op, og konsekvenserne af den synd, der åbnede veens flodporte over verden; som fortæller om Kristi første komme? Kristi inkarnation, Hans guddommelighed, Hans forsoning, Hans forunderlige liv i himlen som vor advokat, Helligåndens embedsgerning - alt dette er kristendommens vitale temaer, åbenbaret fra første Mosebog til Åbenbaringen. Alt er et gyldent led i den fuldkomne sandhedskæde. Hvorfor skulle da skrifterne ikke ophøjes i enhver skole i vort land? ret

(428)   (428) Moses blev uddannet i al ægypternes visdom, alligevel sagde han til Israel: »Se, jeg har lært eder anordninger og lovbud, således som Herren min Gud har pålagt mig, for at I skal handle derefter i det land, I skal ind og tage i besiddelse; hold dem og følg dem! thi det skal være eders visdom og eders kløgt i de andre folks øjne. Når de hører om alle disse anordninger, skal de sige: »Sandelig, det er et vist og klogt folk, dette store folk!« Thi hvor er der vel et stort folk, som har guder, der kommer til det, således som Herren vor Gud gør det, når vi kalder på ham; og hvor er der vel et stort folk, der har så retfærdige anordninger og lovbud som hele denne lov, jeg forelægger eder i dag? Kun skal du vogte dig og omhyggeligt tage vare på dig selv, at du ikke glemmer, hvad du med egne øjne har set, og at det ikke viger fra dit hjerte, så længe du lever; og du skal fortælle dine sønner og dine sønners sønner derom.« Femte Mosebog 4,5-9. ret

(428)   Hvor kan vi finde lovene mere ædle, rene og retfærdige end de fremstilles i lovbøgerne, hvor der er skrevet instruktion til Moses til Israels børn? Fra hvilken andre kilde kan vi samle styrke eller lære en så ædel videnskab? Hvilke andre bøger vil lære mennesker godt hvordan de elsker, frygter og adlyder Gud? Hvilke andre bøger giver de studerende en mere forædlende videnskab, mere forunderlig historie? Den skildrer klart retfærdigheden og forudsiger konsekvenserne af ulydighed mod Jehovas lov. ret

(428)   Bibelen som litteratur
Som en uddannende kraft er bibelen mere værdifuld end alle filosofferne gennem tiderne. I dens brede stil og mange emnevalg er der noget for enhvers interesse (429) og belæring, der forædler ethvert menneskes interesse. Åbenbaringens lys skinner uden tåge ud i den fjerne fortid, hvor menneskelige annaler ikke kan kaste lysstråler. Der er poesi som har fremkaldt verdens undere og beundring. I glødende skønhed, i ophøjet og højtidelig majestæt, i rørende vendinger, kan det ikke måle sig med menneske ædelsindige strålende produkter. Der er en sund logik og upåvirket veltalenhed. Der portrætteres menneskets ædle gerninger, eksempler på den private dydighed og den offentlige ære, lektier i dydighed og i renhed. ret

(429)   En moralsk kraft
Når skrifterne studeres bliver vi kendt med Gud og ledes til at forstå vort forhold til Kristus, syndebæreren, sikkerheden for den faldne slægt. Ingen efterlades i mørke som det Gud billiger eller misbilliger. ret

(429)   Bibelen indeholder undervisning om den karakter som Guds børn må have. "Salige er de rene af hjertet," erklærer den, "for de skal se Gud." Mattæus 5,8. "Stræb efter fred med alle og efter hellighed; uden den skal ingen se Herren." Hebr. 12,14. “I elskede, nu er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi engang skal blive. Men vi ved, at når Han åbenbares, skal vi blive ham lige, thi vi skal se ham, som han er. Og enhver, der har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom Han er ren." 1 Joh. 3,2. 3. ret

(429)   Den helt betydningsfulde kundskab bør fremholdes for vore børn og unge, og ikke på en arbitrær og diktatorisk måde, men som en guddommelig åbenbaring, som instruktion af højeste værdi, nødvendig for deres nuværende fred i (430) denne omtumlede og stridens verden, og som en forberedelse for det evige liv i Guds rige. Læg da det Hellige Ord i deres hænder. Opmuntre dem til at ransage dens sider. Der vil de finde rigdomme af uvurderlig værdi. Og modtages Kristus som livets brød, får de pant i evigt liv. ret

(430)   Kristi udtalelse er rent guld uden et stykke slagger. Når dem, som har antaget ordets falske fortolkning, ransager skrifterne fast opsat på at vide hvad er sandhed, åbner Helligånden øjnene for deres forståelse, og ordet i dem er en ny åbenbaring. Deres hjerter opildne med en ny og levende tro, og de beskuer forunderlige ting uden for Hans lov. Kristi lære har en bredde og mening for dem, som de aldrig før har forstået. ret

(430)   De unge har behov for opdragere, som altid vil holde Guds ords principper frem for dem. Hvis lærerne vil gøre bibelforskrifterne til deres lærebog, vil de få større indflydelse over de unge. De vil være elever, der har en levende forbindelse med Gud. De vil driste sig til at indregne, idéer og principper, som vil lede til et større kundskab til Gud, en alvorligt og voksende tro på Kristi blod, og på Hans nådes kraft og virkeevne afholder dem fra at falde. De vil hele tiden forsøge at opbygge en sund fæstning, en velafbalanceret kristen erfaring, så deres studerende vil kvalificeres til nyttighed.

-------------------
ret

næste kapitel