(431) (431) Det bedste forkyndertalent bør bruges til at lede og styre i bibelens undervisning på vore skoler. Dem der er valgt til dette arbejde, behøver at være grundige bibelstudenter; de bør være mennesker som har en dyb kristen erfaring, og deres løn bør betales fra tiende. ret
(431) Bibellæreren bør være en som er i stand til at undervise de studerende, hvordan sandhederne i Guds ord overbringes, på en klar og vindende måde til offentligheden, og hvordan han gør et effektivt arbejde fra dør til dør. Det er væsentligt at han er dygtig til at undervise dem som har et ønske at arbejde for Mesteren, hvordan han klogt bruger det som han har lært. Han bør undervise de studerende til at gå i gang med bibelstudiet i ydmyghed, ransage dens sider, ikke for at bevise menneskelige meninger, med et oprigtigt ønske om at vide hvad Gud har sagt. ret
(431) Vore studerende bør lære tidligt i deres erfaring at blive bibelarbejdere. Dem som er helligede og er lærvillige kan få succes med en aktiv tjeneste for Kristus, medens de gennemfører deres studiekurser. Hvis de tilbragte meget tid med bøn, hvis de ydmygt modtog råd fra deres lærere, ville de vokse i en kundskab om hvordan der arbejdes med sjæle. Og når de går frem til den store høstmark kan de i al tillid bede: "Herren vor Guds livsalighed være over os! Og frem vore hænders værk for os, ja frem vore hænders værk!" Sal. 90,17. ret
(432) (432) På vore skoler skal undervisningsarbejdet med Skriften over for de unge, ikke helt overlades til een lærer i en lang tid. Bibellæreren kan være god til at overbringe sandheden, og alligevel er det ikke den bedste erfaring for de studerende, at deres studium af Guds ord kun føres af en mand, termin efter termin og år efter år. Forskellige lærere bør få del i arbejdet, endogså selvom de ikke alle har den fulde forståelse af Skriften. Hvis der er flere på vore større skoler, som går sammen med at undervise i skrifterne, kan de studerende få gavn af flere forskellige talenter. ret
(432) Hvorfor har vi brug for en Mattæus, en Markus, en Lukas, en Johannes, en Paulus og alle skrivere som har frembåret vidnesbyrd om Frelserens liv og forkyndertjeneste? Hvorfor kunne ikke en af disciplene få skrevet en fuldstændig optegnelse og derved have givet os en sammenhængende beretning om Kristi jordiske liv? Hvorfor bringer ikke en af skriverne det punkt som den anden ikke nævner? Det er fordi menneskenes tankegang er forskellige. Ikke alle forstår tingene på præcis den samme måde. Visse skriftsteders sandheder appellerer meget stærkt til nogle menneskesind end andre gør. ret
(432) De samme principper gælder talerne. Den ene dvæler betydeligt længe ved punkter som andre vil gå hurtig over eller slet ikke nævne. Hele sandheden præsenteres mere klart af flere end af een. Evangelierne er forskellige, men alle optegnelser blandes i en harmonisk helhed. ret
(432) I dag indprenter Herren således ikke alle menneskesind på den (433) samme måde. Med usædvanlige erfaringer, under særlige omstændigheder, giver han ofte de bibelstuderende syn om sandheden som andre ikke kan gribe. Det er muligt for den mest lærte lærer at komme tæt på den lære som der bør undervises i. ret
(433) Det ville være til gavn for vore skoler, hvis der blevet holdt regelmæssige møder, hvori alle lærerne kan gå sammen i studiet af Guds ord. De bør ransage Skrifterne ligesom de ærede menighedsmedlemmer i Berøa gjorde. De bør lægge alle foreskrevne meninger under sig, og tale om bibelen som deres lektiebog, sammenligne skrift med skriftsted, de bør lære at undervise deres studerende, og hvordan de skal oplæres til en antagelig tjeneste. ret
(433) Lærerens succes vil i stor grad være afhængig af den ånd de har med i arbejdet. En trosbekendelse gør ikke mennesker til kristne; men hvis lærere vil åbne deres hjerter for ordets studium, ville de være i stand til at hjælpe deres studerende til en klare forståelse. Lad der ikke komme en diskussionsånd ind, men lad enhver søge alvorligt efter det lys og den kundskab han behøver. ret
(433) Guds ord er sand filosofi, sand videnskab. Menneskelige meninger og sensatinel forkyndelse tæller meget lidt. Dem som er gennemsyret af Guds ord, vil lære det på den samme enkle måde, som Kristus lærte det. Verdens største lærer brugte det enkelte sprog og de tydeligste symboler. ret
(433) Herren kalder på Sine hyrder at give hjorden ren foder som føde. Han vil have dem til at fremvise sandheden i sin enkelthed. Når dette arbejde gøres trofast, vil mange blive overbeviste og omvendte af Helligånden. Der er behov for bibellærere, som vil (434) komme tæt på den uomvendte, som vil søge efter det tabte får, som vil gøre et personligt arbejde og give en klar og veldefineret instruktion. ret
(434) Kom aldrig med tvivlsomme udtalelser. Kristi lære har altid været tydelig i sin natur. Med en undertone af forvisning, frembæres et bekræftende budskab. Løft Golgatas Menneske højere og endnu højere; der er kraft i Kristi kors ophøjelse. ret
(434) Det er den studerendes privilegium at få klare og præcise idéer om ordets sandhed, så han kan være forberedt til at overbringe disse sandheder til andre menneskesind. Han bør rodfæstes og grundfæstes i troen. Studerende bør ledes til at tænke for sig selv, og se sandhedens kraft for dem selv, og sige ethvert ord af et hjerte, fuld med kærlighed og ømhed. Tilskynd deres sind med vitale bibelsandheder. Lad dem gentage disse sandheder i deres eget sprog, så du kan være sikker på at de fatter dem klart. Vær sikker på at ethvert punkt fæstnes i sindet. Dette kan være en langsom proces, men det er ti gange mere værdifuldt end at ile over vigtige temaer, uden at give dem den passende opmærksomhed. Det er ikke nok at den studerende tror sandheden for sig selv. Han må drages ud og fortælle denne sandhed klart, men hans egne ord, så det er tydeligt at han ser lektiens kraft og bruger den i praksis. ret
(434) Glem aldrig i al jeres lære, at den største lektie der skal læres og undervises i, skal være i kompagniskab med Kristus - for sjælevindingsarbejdet. Uddannelsen skal sikres ved at ransage Skrifterne i erfaringsmæssig kundskab med frelsesplanen. En sådan uddannelse vil genoprette Guds billede i sjælen. Den vil styrke og befæste sindet imod (435) fristelse, og sætte eleven i stand til at blive en medarbejder i Kristus, på Hans mission, og nåde for verden. Den vil gøre ham til et medlem af den himmelske familie, forberede ham til at dele de helliges arv i lys. ret
(435) Sandhedens lærer kan kun give det effektivt, som han selv kender ved erfaring. Kristus lærte sandheden fordi han var sandheden. Hans egen tanke, Hans karakter, Hans livserfaring, blev legemeliggjort i Hans lære. Sådan er det med Hans tjenere, som lærer ordet, må gøre det til deres egen personlige erfaring. De må vide hvad det vil sige at Kristus har gjort visdom, retfærdighed, helliggørelse og genløsning for dem. Enhver Kristi forkynder og enhver lærer bør være i stand til at sige, sammen med den elskede Johannes: "Livet blev åbenbaret, og vi har set det og vidner om det og forkynder jer det, det evige liv, som var hos Faderen og blev åbenbaret for os." 1. Joh. 1,2. ret
(435) For læreren vil det ofte virke som om at Guds ord har lille effekt på mange studerendes sind og hjerter, men udføres hans arbejde i Gud, vil nogle lektier om guddommelig sandhed forblive i den mest ryggesløse hukommelse. Helligånden vil vande de udsåede frø, og vil spire op efter mange dage og bære frugt til Guds ære. ret
(435) Enkelthed i undervisningen
Lærere kan lære en lektie fra landmandens erfaring, som lægger mad til sine får i krybben så at de unge i hjorden ikke kan nå den. Nogle lærer bringer sandheden til deres studerende på samme måde. De sætter krybben så højt at dem som de underviser ikke kan nå føden. De glemmer at (436) de studerende kun får en lille del af de anledninger de har fået, for at få kundskab til Gud. De er for højt oppe på stien til at række ned efter en hjælpende hånd, varm af ømhed, kærlighed og dyb, alvorlig interesse. Lad dem stige ned og sige til de studerende på deres måde: ret
(436) “Jeg vil ikke længere stå så langt over jer. Lad os klatre op sammen, og vi vil se hvad der kan opnås ved at studere skrifterne sammen. Kristus er Ham, som giver al kundskab. Lad os arbejde sammen, i alvor for at lære fra Gud, hvordan vi forstår sandhederne i Hans ord, og hvordan disse sandheder bringes frem for andre i deres skønhed og enkelthed. ret
(436) “Lad os studere sammen. Jeg har intet som du ikke kan få, hvis du åbner dit sind for Kristi lære. Bibelen er din vejledningsbog og min vejledningsbog. Ved at stille spørgsmål kan du komme med tanker som er nye for mig. Med forskellige måder at studere den udtrykte sandhed på, vil vi være lys for vor klasse. Hvis nogen forklaringer af ordet adskiller fra din tidligere forståelse, så tøv ikke med dine synspunkter på dette område. Lys vil skinne på os idet vi skal studere Kristi sagtmodighed og ydmyghed sammen." ret
(436) Dette var den måde som profetskolerne blev ført på. Klassen fik tid til et nøje studium af de tanker der kom frem. Hjerter blev varme, og lovprisnings- og taksigelsesstemmer kunne høres. Det hellige evangelium blev for mennesker, ligesom i Kristi undervisning. Der blev udrettet meget for både lærere og studerende. Enhver fik tid (437) til at tage del i det himmelske måltid - at studere de sandheder der kom frem, og blev tilføjet det, som han havde fået fra Gud. ret
(437) Når lærere og studerende værner om den rette ånd, vil de få særlig nåde fra Gud, nok til hver enkelt, nok for alle, nok til stadighed og for altid. Idet læreren underviser ud fra den guddommelige Lærer, bliver Bibelen en lektiebog som har Gud har udtænkt den til at være, der giver klart begreb for dem som prøver at gribe dens store og herlige sandheder. Idet studerende søger efter sandhed som for skjulte rigdomme, beriges deres sind med den højeste af al kundskab. I sindet spredes der en flod af lys over menneskelivets problem. De ser hvordan det er muligt for mænd og kvinder at blive helliggjort gennem en sandhedstro, som den er i Jesus.
(437) Sandhedens juveler ligger spredt over åbenbaringens mark; men de er blevet begravet under menneskelige traditioner, under menneskers udsagn og påbud, og visdom fra himlen er blevet ignoreret i praksis. Satan har succes med at få verden til at tro at menneskers ord og bedrifter er af stor betydning. Der er sandhedsblodårer, som endnu ikke er blevet opdaget, men åndelige ting opdages åndeligt. En passage i skriften vil vise sig at være en nøgle der lukker op fra andre passager, og på dens vej spredes lys over ordets skjulte betydning. Ved at sammenligne forskellige tekster over det samme emne, se deres betydning på begge sider, vil Skriftens sande mening blive tydelig.