Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 68fra side493

ren side - tilbage

Sektion 14- En missionsuddannelse
Uddannelsen udruster til tjenesten

(493)   Med en sådan hær af arbejdere, som vore unge er rettelig oplært til, og veludstyret til, hvor hurtigt vil budskabet om en korsfæstet, opstanden og snart ankommende Frelser, kunne føres ud i hele verden! ret

(493)   (493) Det sande formål med uddannelse er at udruste mænd og kvinder til at tjeneste, ved at udvikle og aktivere alle deres evner. Arbejdet på vore colleges og læreanstalter bør styrkes år for år, for i dem skal vore unge beredes til at gå ud for at tjene Herren som virkningsfulde medarbejdere. Herre kalder på unge til at gå på vore skoler og hurtigt udruste sig selv til aktivt arbejde. Tiden er kort. Overalt er der behov for medarbejdere for Kristus. Der bør fremholdes presserende bevæggrunde for dem, som nu burde involveres i alvorlige anstrengelser for Mesteren. ret

(493)   Vore skoler er blevet oprettet af Herren; og hvis de ledes i harmoni med Hans hensigt, vil de unge, som sendes til dem, hurtig kunne forberedes til at gå ind i missionsarbejdets forskellige grene. Nogle vil oplæres til at gå ud på marken som missionssygeplejersker, nogle som kolportører, nogle som evangelister, og nogle som evangelie-prædikanter. Nogle skal forberedes til at tage vare på menighedsskolerne, hvori børn skal lære uddannelsens første principper. Dette er et meget vigtigt arbejde, der kræver store evner og omhyggelige studier. ret

(494)   (494) Satan prøver at lede mænd og kvinder bort fra de rigtige principper. Som fjende til alt det gode, ønsker han at se mennesker blive oplært, så de vil udøve deres indflydelse på vildfarelsens side, i stedet for at bruge deres talenter til at velsigne deres medmennesker. Og store skarer som bekender at tilhøre Guds sande menighed, falder under hans bedrag. De forledes til at vende sig bort fra deres alliance med himlens Konge. ret

(494)   De tegn som viser at Kristi komme er nær opfyldes meget hurtigt. Herren kalder på vore unge til at arbejde som kolportører og evangelister, at gøre et dør-til-dør-arbejde på steder, hvor sandheden endnu ikke er blevet proklameret. Han taler til vore unge mænd, og siger: "Ved I ikke . . . I ikke er jeres egne? for I er købt for en pris: ær derfor Gud i jeres legeme, og i jeres ånd, som er Guds." 1 Korinter 6,19.20. Dem som går frem i arbejdet under Mesterens ledelse, vil velsignes forunderligt. ret

(494)   Herren kalder på volontørere, som vil tage deres ståsted fast på Hans side, og vil love for sig selv at forene sig med Jesus af Nazaret i at gøre det arbejde som behøver at blive gjort nu, netop nu. Talenterne hos Guds folk skal bruge ved at give verden det sidste nådesbudskab. Herren kalder på dem som er forbundet med vore skoler og sanatorier og forlagshuse, og undervise de unge til at gøre et evangelisk arbejde. Vor tid og vore penge må ikke bruges så meget på at oprette sanatorier, fødevarefabrikker, fødevarebutikker og restauranter så at andre linjer i værket bliver forsømt. Unge mænd og kvinder som går i gang med forkyndergerningen, bibelarbejdet, og (494) med kolportørarbejdet skal ikke skal ikke bindes med mekanisk beskæftigelse. ret

(495)   Det er for at befæste de unge imod fjendens fristelser at vi har oprettet skoler, hvor de kan udrustes til nyttighed i dette liv og til Guds tjeneste ud i evigheden. Dem som har et øje rettet mod Guds herlighed vil have et alvorligt ønske at udruste sig selv for særlig tjeneste, for Kristi kærlighed vil have en kontrollerende indflydelse på dem. Denne kærlighed tildeler mere end begrænset kraft, og kvalificerer mennesker til et guddommeligt storværk. ret

(495)   Kristi kærlighed for menneskeheden
Deres arbejde som elsker Gud vil tydeliggøre karakteren for deres motiver, for at frelse dem, som Kristus har betalt en uendelig pris for, vil være de være mål for deres anstrengelser. Alle andre betragtninger - hjem, familie, nydelser - vil gøres til sekundær betydning for Guds arbejde; vil de følge hans eksempel som viste Sin kærlighed for faldne mennesker, ved at forlade en strålende himmel og engles hyldest, for at komme til denne verden. Arbejderen arbejdede med utrættelige anstrengelser for at hjælpe mennesker. Han stoppede med ofre, tøvede ikke med selvfornægtelse; for vor skyld blev Han fattig, så vi ved Hans fattigdom kan blive rige. Hans sympati for den faldne fik ham til at søge dem hvor de end er. Og Hans medarbejdere må arbejde som Han arbejdede, tøvede ikke med at søge efter faldne, anså ingen anstrengelse for byrdefuld, intet offer for stort, hvis de blot vinder sjæle for Kristus. Han som vil være en effektiv medarbejder for Gud, må være villig til at udholde det som Kristus udholdt, at møde mennesker ligesom Han mødte dem. ret

(496)   (496) Kun den uddannelse som bringer den studerende i tæt forhold med den Store Lærer er sand uddannelse. De unge skal lære at se på Kristus som deres vejleder. De skal lære overbærenhedens og tillidens lektier, i sand godhed og hjertevenlighed, i udholdenhed og standhaftighed Deres karakter skal svare til Davids ord: "I Ungdommen er vore sønner som højvoksne planter, vore døtre er som søjler, udhugget i tempelstil." Sal. 144,12 ret

(496)   Den studerende, der er blevet omvendt har brudt den kæde som havde bundet ham til syndens tjeneste, og har sat ham selv i rette forhold med Gud. Hans navn står nedkrevet i Lammets livets bog. Han er under højtidelig og alvorlig forpligtelse, at fraskrive sig ondt og komme under himlens domsmyndighed. Gennem alvorlig bøn skal han klynge sig til Kristus. Forsømmes denne andagt, nægtes denne tjeneste, bliver det til kastebold under Satans list. ret

(496)   Når sindet uddannes bør den studerende også uddanne en hjertelig oprigtighed og loyalitet til Gud, så han kan udvikle en karakter som Josefs’. Så vil han foragte tanken at give efter for fristelse, bange for om hans renhed bliver plettet. Ligesom Daniel, vil han beslutte sig for at være sand over for princippet og få det allerbedste ud af de kræfter som Gud har begavet ham med. ret

(496)   Lange studiekurser
Der er mange som tror at for at de kan udrustes til antagelig tjeneste må de gennemgå et langt studiekursus under lærte lærere i verdens skoler. Dette må de gøre, det er sandt, hvis de ønsker at (497) få det som verden kalder for uddannelse. Men vi siger ikke til vore unge: studér, studér brug hele tiden dine tanker på bøger. Vi siger heller ikke til dem: Du må bruge din tid i skolen, for at få den såkaldte "højere uddannelse." Guds sag behøver erfarne medarbejdere. Men vi skal ikke tro at vi skal klatre til det højeste stigetrin i enhver videnskab. Tiden er kort, og vi må arbejde alvorligt for sjæle. Hvis vi vil studere Guds ord ihærdigt og under bøn, vil de finde den kundskab de behøver. ret

(497)   Det er ikke nødvendigt at alle kender flere sprog; men det er nødvendigt at alle får en erfaring i Guds ting. Jeg siger ikke, at der ikke skal studeres sprog. Sprogene skal studeres. Inden længe vil der være et mærkbart behov for at mange forlader deres hjem og arbejder blandt folk med andre tungemål; og dem som har et vist kendskab til disse sprog vil være i stand til at kommunikere med dem, som ikke kender sandheden. ret

(497)   Lærernes karakterDe familiers velvære, lykke og religiøse liv, som unge er knyttet til, den menigheds velvære og sønlig kærlighed som de er medlemmer af, er meget afhængige af den religiøse uddannelse som de får på vore skoler. Fordi vore skoler er blevet oprettet med så højt og helligt et formål, bør lærerne være mænd og kvinder hvis liv er renset af Kristi nåde, som er opdyrket i sindet og forædlet i optræden. Og de bør have en livagtig fornemmelse for denne tids farer, og arbejdet som må udrettes (498) til at berede et folk til at stå på Guds dag. De bør altid udøve en kurs, som vil påbyde deres studerendes respekt. De unge har ret til at forvente at en kristen lærer vil nå en høj standard, og de vil gennemgå en hård dom på ham, hvis han ikke gøre det. ret

(498)   Lærerne på vore skoler har brug for at manifestere Kristelig kærlighed, overbærenhed og visdom. Der vil komme studerende til skolen uden noget egentligt formål, uden faste principper, ingen erkendelse af de krav Gud har på dem. Disse skal ledes til at vågne op til deres ansvar. De må lære at påskønne deres anledninger, og blive eksempler på flid, ædruelighed og hjælpsomhed. Under kloge lærers indflydelse, kan den dovne ledes til at vågne, den tankeløse bliver seriøs. Gennem smerteudholdende anstrengelser, kan de mest ulovende studerende oplæres og disciplineres så han vil gå fra skolen med høje motiver og ædle principper, forberedt til at være en succesrig lysbærer i verdens mørke. ret

(498)   Der er brug for tålmodige og samvittighedsfulde lærere, til at vække håb og higen hos de unge, hjælpe dem til at indse de ansvar der ligger foran dem. Der er brug for lærere, som vil oplære deres studerende til at gøre tjeneste for Mesteren; som vil føre dem fremad fra det ene punkt til det andet, i forstandsmæssige og åndelige resultater. Lærere bør bestræbe sig på at erkende storheden i deres arbejde. De behøver et udvidet syn; for deres arbejde, i sin betydning, som kommer i række med den Kristne forkyndertjener. Med udholdende tro skal de holde sig til den Uendelige, sige ligesom Jakob sagde: "Jeg vil ikke slippe dig, uden at du velsigner mig." 1. Mos. 32,26. ret

(499)   Give vort bedste til Gud
(499) Studerende skal give ikke give Gud mindre end deres bedste. De mentale anstrengelser vil blive lettere og mere fyldestgørende når de sætter sig selv for at forstå Guds dybe ting. Enhver bør beslutte sig for at han ikke vil være en andenrangs studerende, at han ikke lader andre tænke for sig. Han bør sige: "Det som andre menneskesind har fået i videnskaber og i Guds ord, vil jeg få ved smerteudholdende anstrengelse." Han bør samle sindets bedste kræfter, med en fornemmelse af hans ansvar over for Gud, gøre sit bedste for at sejre over vanskeligheder. Og så vidt det er muligt, bør han søge deres selskab, som er i stand til at hjælpe ham, som kan opdage sine fejltagelser, og sætte sig selv på vagt imod dovenskab, fordomme og overfladisk arbejde. ret

(499)   De sande motiver for tjeneste bør altid fremholdes for studerende. Den oplæring de får skal hjælpe dem til at udvikle sig til nyttige mænd og kvinder. Alle midler som vil opløfte og forædle skal tages i anvendelse. De skal lære at bruge deres kræfter i harmoni med Guds vilje. Den indflydelse der udøves ved et sandt og rent liv skal altid holdes frem for dem. Dette vil hjælpe dem i deres forberedelse for tjeneste. Dagligt vil de vokse sig stærkere, bedre forberedt gennem Kristi nåde og et studium i Hans ord, anstrengelse sig aggressivt imod det onde.

-------------------
ret

(499)   Ingen anden kundskab er så fast, så pålidelig, så vidtrækkende, som den fås ved at studere Guds ord. Her er kilden til al sand kundskab.

-------------------
ret

næste kapitel