Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 73fra side519

ren side - tilbage

Samarbejde mellem skoler og sanatorier

(519)   (519) Der er bestemt fordele ved at oprette en skole og et sanatorium i nærheden af hinanden, så de kan være til hjælp for hinanden. Jeg fik instruktion om dette, da vi besluttede os for placeringen af bygningerne i Takoma Park. Hvor det end var muligt at få en skole og et sanatorium nær til hinanden til hjælpsom samarbejde mellem de to institutioner, og alligevel adskilt nok, så at den ene spærrer for den andens arbejde, bør vore brødre være meget nøjeregnende med de fordele som vil komme ved at placere institutionerne hvor de kan hjælpe hinanden. En institution vil påvirke og styrke den anden; og derudover kan der spares penge på begge institutioner, fordi enhver kan dele den andens fortrin. ret

(519)   Lægeevangeliearbejdet
I forbindelse med vore større skoler bør der skaffes faciliteter til at give de studerende en grundigere undervisning i lægemedicin missionsarbejdet. Denne arbejdslinje skal bringes ud på vore colleges og oplæringsskoler som en del af regulær undervisning. De studerende bør lære hvordan de sørger for den syge, og mange af dem må engagere sig i den slags arbejde, medens de tager missionsarbejdet op på de marker som de er blevet kaldt til. De skal lære hvordan de bruger naturens remedier for at behandle sygdomme. Medens de får en kundskab til den (520) nærværende sandhed, bør de også lære at være helbredelsens tjenere for dem som de går ud for at tjene. De bør få en klog oplæring i principperne for sund levevis. Dette bør betragtes som en vigtig del i deres uddannelse, også selvom de aldrig har været missionærere i fremmede lande. Endog i børneskolerne bør børn lære at danne vaner, som vil holde dem sunde. ret

(520)   Dem som oplæres til at være sygeplejersker og læger bør daglig undervise, så at de højeste motiver for vækst vil blive udviklet. De bør gå på vore colleges og oplæringsskoler, og lærerne på disse læreinstitutioner bør indse deres ansvar for at arbejde og bede med deres studerende. Studerende bør lære at være sande missionærere, fast knyttet til evangeliets tjeneste. . . . ret

(520)   Uanset hvor veludstyret et sanatorium er blevet oprettet nær en skole, kan det styrke til lægemissionskurser meget i den skole, hvor der er samarbejde mellem de to institutioner. Lærerne på skolen kan hjælpe medarbejderne på sanatoriet med deres anvisninger og råd, og nogle gange tale til patienterne. Og til gengæld vil dem der har ansvar for sanatoriet assistere for at oplære studerende til tjeneste, som ønsker at blive lægemissionærere. Der er naturligvis omstændigheder der er afgørende for detaljerne for den ordning som vil være bedst at gøre. Som medarbejdere på enhver institution, planlæg uselvisk på at hjælpe den anden, Herrens velsignelse vil visselig hvile over begge institutioner. ret

(521)   (521) Ingen mand, uanset om han er lærer, læge eller en prædikant, kan altid håbe på at være et fuldstændigt hele. Gud har givet enhver bestemte gaver og har forordnet at mennesker skal knyttes Hans tjeneste, for at mange forskellige menneskesind kan sammenblandes. Kontakten mellem menneskesind og menneskesind tjener til at opkvikke tankerne og øge evnerne. Den ene medarbejders mangler udgør den andens særlige gaver; og som læger og lærer der går sammen for at give af deres kundskab, vil den unge under deres oplæring modtage en symmetrisk, velafbalanceret uddannelse for tjeneste. ret

(521)   Hjælp til patienter
Fordelene ved hjerteligt samarbejde går udover læger og lærere, studerende og sanatoriehjælperene. Når et sanatorium bygges nær en skole, har dem der har med uddannelsesinstitutionen at gøre, en stor og god anledning til at sætte et rigtigt eksempel for dem, som har været sorgløse lediggængere hele livet, og som er kommet til sanatoriet for at få behandling. Patienterne vil se kontrasten mellem deres ørkesløse og selvbehagelige liv og de selvfornægtende liv og tjeneste som Kristi efterfølgere udlevede. De vil lære at formålet med lægemissionsarbejdet har er at genoprette, og rette fejl, og vise mennesker hvordan de undgår tøjlesløshed som bringer sygdom og død med sig. ret

(521)   Medarbejdernes ord og handlinger på sanatoriet og på skolen bør afsløre tydeligt at livet er en meget alvorlig sag, når det gælder det regnskab som alle må aflægge Gud. Nu bør enhver lægge sine (522) talenter ud til vekselererne, føje til mesterens gave, velsigne andre med de velsignelser han får. ret

(522)   Enighed iblandt medarbejderne
Når de bedste resultater opnås ved at oprette et sanatorium nær en skole behøver der at være fuldkommen harmoni mellem medarbejderne på begge institutioner. Det er nogle gange vanskeligt, især når lærerne og lægerne er tilbøjelige til at centrere på sig selv, og enhver betragter sig som af den største betydning for det arbejde de er er tæt knyttet til. Når selvsikre mennesker har ansvar for institutioner i nærområdet, kan det være til stor ærgrelse hvor hver enkelt gennemfører sin egne planer, nægter at gøre indrømmelser for de andre. Dem i sanatoriets ledelse og i skolens ledelse må passe på at de ikke klynger sig klæbende til deres egne ideer om hvad der i virkeligheden ikke er væsentligt. ret

(522)   Helliget tjeneste
Vore sanatorier og skoler har et stort arbejde at gøre. Tiden er kort. Hvad der skal gøre, må gøres hurtigt. Lad dem som er knyttet til disse vigtige instrumenter være helt omvendte. Lad dem ikke leve for sig selv, for verdslige hensigter, tilbageholde sig selv fra Guds tjeneste fulde helligelse. Lad dem give sig selv, legeme, sjæl og ånd til Gud, og blive brugt af Ham i sjælevindingen. De er ikke fri til at gøre med sig selv som det behager dem; de tilhører Gud, for Han har købt dem med Sin enbårne Søns livsblod. (523) Og når de lærer at forblive i Kristus, vil der ikke være plads tilbage i hjertet til selviskhed. I Hans tjeneste vil de finde den største tilfredshed. ret

(523)   Lad dette være en lære og blive efterlevet af lægemissionsmissionærere. Lad disse medarbejdere fortælle dem de kommer i kontakt med, at det liv de som mænd og kvinder nu lever, en dag vil afprøves af en retfærdig Gud, og at enhver der nu gør sit bedste, giver Gud en hellig tjeneste. Dem som har ansvar for skolerne skal lære de studerende at gøre højest og helligst brug af de talenter Gud har givet dem, så de kan udrette mest godt i denne verden. Studerende må lære hvad det vil sige at have et virkeligt mål i livet, og opnå en højere forståelse af hvad sand uddannelse betyder. De behøver at lære hvad det vil sige at være sande evangeliske lægemissisonærere – missionærere som kan gå ud til arbejdet, sammen med ordets forkyndere på trængende marker. ret

(523)   Uanset hvor der er en god anledning, så lad vore sanatorier og vore skoler planlægge at være til hjælp og styrke for hinanden. Herren vil have at Hans arbejde skal gå solidt frem. Lad lys skinne frem, som Gud har udtænkt at det skal gøre fra Hans institutioner, og lad Gud blive forherliget og æret. Det er himlens mål og plan med at oprette disse institutioner. Lad læger og sygeplejersker, lærere og studerende, vandre ydmygt med Gud, stole helt på ham, som den eneste som kan gøre deres arbejde til en succes. 14. november, 1905.

-------------------
ret

næste kapitel