Skildringer fra Paulus liv kapitel 21fra side234

ren side - tilbage

Prøvelsen i Kaseræa

(234)  Fem dage efter at Paulus var kommet til Kaseræa, kom hans anklagere ned fra Jerusalem, ledsaget af en Tertullus, en taler, som de havde hyret som deres advokat. Sagen blev tilstået en kort høring. Paulus blev bragt frem for forsamlingen, og Tertullus begyndte at udspecificere anklagerne imod ham. Denne listige taler vurderede at smiger vil have stor indflydelse på den romerske leder, end sandhedens og retfærdighedens enkle udtalelser. Han begyndte derfor sin tale med at rose Feliks: "At vi under dig nyder megen fred, og at der ved din omsorg på enhver måde og alle vegne er indført forbedringer til bedste for dette folk, det påskønner vi, højædle Feliks! med al taknemmelighed." ret

(235)  Her nedgjorde Tertullus sig til den rene løgn. Feliks karakter var under mål og elendig. Det blev sagt at han "udøvede alle slags lyst og grusomhed med en konges mangt og en slaves temperament." Det er rigtigt at han havde ydet en vist tjeneste til folket ved han havde befriet landet for røvere, og han havde forfulgt og bortjaget den ægyptiske oprører, som Klaudius Lysias havde gået fejl af for Paulus; men han blev haddet over alt for hans grusomhed og undertrykkelse. Den svigefulde grusomhed i hans karakter, vises ved hans brutale mord af ypperstepræsten Jonathan, hvem han meget skyldig over for, ved hans egen position. Selvom Jonatan var lidt bedre end Feliks selv, dristede han sig til at bebrejde sig ham for nogle voldshandlinger, derfor forøvede den offentlige anklager attentat imod ham medens han gjorde sine officielle pligter i templet. ret

(235)  Et eksempel på de tøjlesløse udsvævelser som besmittede hans karakter ses i hans alliance med Drusilla, som blev fuldbyrdet den gang. Gennem Kypriotiske troldmand Simon Magus bedrageriske handlinger, fik Feliks denne fyrstinde til at forlade sin mand og blive hans hustru. Drusilla var ung og smuk, og mere end dette – en jødeinde. Hun var hengiven tiltrukket til sin mand, som havde gjort et stort offer for at få sin mand. Der var for lidt til at få hende til at opgive sine stærkeste fordomme og pådrage sig selv hendes folks vederstyggelighed for at danne en afgudeforbindelse med et grusomt og gammelt ryggesløst menneske. Alligevel fik troldmandens sataniske bedrag og forråderi fremgang, og Feliks udførte hans mål. ret

(236)  De jøder som var til stede ved Paulus rettergang delte i almindelighed følelser imod Feliks; alligevel var der stort ønske mod at få hans gunst for at få Paulus fordømt, da de samtyggede i Tertullus smigrende ord. Disse mænd med et hellig embede, iklædt præstedragter, var meget nøje med at overholde sæder og ceremonier, meget omhyggelige med at undgå ydre forurening, skønt sjælstemplet var besmittet med al slags urenhed. Denne ydre kontakt med alt der ansås for urent var en stor forhånelse i deres øjne, medens mordet af Paulus blev betragtet som en retfærdig handling. Hvilken illustration på blindhed som kom over det menneskelige sind! Her var repræsentanter af dem, der hævdede at være Guds pagtsfolk. Ligesom det golde figentræ, var de iklædt med pretentiøse blade, men blottet for hellighedens frugter; "de har gudsfrygts skin, men fornægter dens kraft." Fyldt med ondskab imod en ren og god mand, forsøgte de med alle midler at tage hans liv, og fremhæve et ryggesløst menneske. ret

(236)  Der er mange i dag som viser den samme karakter. Tilskyndet af fjenden for al retfærdighed, kalder de ondt godt, og sandhed for falskneri. Det er som profeten har beskrevet: "sandhed snubler på gaden, ærlighed har ingen gænge". Det er fordi disse er i en åndstilstand med verden som Gud kalder sit folk ud af, og skille sig fra. Dem som blander sig med verden vil komme se tingene fra den verdsliges ståsted, i stedet for at se som Gud ser. "Hvad fællesskab er der mellem lys og mørke? hvordan kan Kristus stemme overens med Beliar? eller hvordan kan den troende have lod og del med den vantro?" Guds folk vil se som han ser. Det rene og gode vil blive æret og elsket af dem som er gode. ret

(237)  I sin tale imod Paulus, anklagede Tertullus ham for at han var en ødelæggende kammerat, som skabte oprør iblandt jøderne ud over verden, og var derfor skyldig i forræderi imod kejseren; at han var en leder for Nazaræernes sekt, og anklaget for kætteri imod Moses love; og at han havde vanhelliget tempel, i virkeligheden en forhånelse, ikke kun imod den jødiske men imod den romerske lov, som beskyttede jøderne i deres religionsudøvelse. Han sagde falsk at Lysias, garnisonens kommandant, havde taget Paulus voldsomt ud fra jøderne, da de var ved at dømme ham ud fra deres gejstelige lov, og derved upassende tvunget dem til at bringe sagen frem for Feliks. Disse løgnagtige udtalelser var dygtigt planlagt for at få den befuldmægtigede til at overgive Paulus til jødernes ret. Alle disse anklager blev voldsomt understøttet af tilstedeværende jøder, som ikke anstrengte sig for at skjule deres had imod fangen. ret

(237)  Feliks havde tilstrækkelig skarpsindighed til at læse naturen og karakteren i Paulus’ anklagere. Han indså motiverne i deres smiger, og så også at de ikke beviste deres anklager. Idet han vendte sig til den anklagede, vinkede han ad ham, at svare for sig selv. Paulus spildte ingen ord på så overdrevne en høflighed, men sagde blot at han med glæde vil forsvare sig selv over for Feliks, eftersom den sidstnævnte længe havde været fuldmægtig, og derfor havde god forståelse over for jødernes love og skikke. Trin for trin modbeviste han anklagerne imod ham. Han erklærede at han ikke havde skabt forstyrrelser i nogen dele af Jerusalem, eller han havde vanhelliget helligdommen: "Ingen har set mig i ordskifte med nogen eller i færd med at samle folkeopløb, hverken i helligdommen eller i synagogerne eller omkring i staden. De kan heller ikke over for dig bevise det, som de nu anklager mig for." ret

(238)  Skønt de bekender at " jeg følger den »vej«, som de kalder et parti," tilbedte han sine fældres Gud, hævdede han at hanaldrig havde veget bort fra sin tro på loven og profeterne, og at han i overensstemmelse med skriften fremholdt troen om de dødes opstandelse; og han erkærede derudover at det var det fremherskende mål med hans liv "altid at have en uskadt samvittighed over for Gud og mennesker." ret

(238)  På en ærlig og ligefrem måde siger han formålet med sit besøg i Jerusalem, og omsændighederne for arrestation og trængsler: “Efter flere års forløb kom jeg nu tilbage for at overbringe almisser til mit folk og for at ofre; dette fandt de mig i færd med, da jeg var blevet renset i helligdommen, og det var ikke mig, der lavede opløb og larm, men det var nogle jøder fra provinsen Asien, og de burde nu være til stede her hos dig og klage, om de måtte have noget at sige mig på. Eller lad dem, der er her, selv sige, hvad uret de har fundet mig skyldig i, den gang jeg stod for rådet, hvis det da ikke skulle være dette ene ord, som jeg råbte, da jeg stod iblandt dem: »Det er i anledning af de dødes opstandelse, at jeg i dag står som anklaget for jer.« ret

(238)  Apostlen taler med alvor og tydelig oprigtighed, og hans ord fører en overbevisende sandfærdighed med sig. Derudover var hans udtalelser i overensstemmelse med brevet fra Kaludius Lysias. Feliks selv havde boet længe i Kaseræa – hvor den kristne religion var kendt i mange år – så han kendte bedre til den religion end jøderne troede, og han ikke blev bedraget af deres udlægninger. Paulus ord gjorde dybt indtryk på hans tanker, og fik ham til at forstå endnu mere klart jødernes motiver. Han ville ikke tilfredsstille dem ved at dømme en romersk statsborger uretsmæssigt, han ville heller ikke overgive ham til dem til henrettelse uden en retsmæssig undersøgelse. Alligevel kendte Feliks ikke til noget højere motiv end sine egne interesse, og hans kærlighed til ros og ønske om ophøjelse kontrollerede ham. Af frygt for at fornærme jøderne undlod han at handle retfærdigt i sagen, og løslade en mand han vidste var uskyldig. Han ville ikke gøre noget i sagen før Lysias var til stede, og sagde: »Når kommandanten Lysias kommer herned, vil jeg påkende jeres sag.« ret

(239)  Paulus blev igen sat i kommandantens varetægt, men med ordre om at han skal have større frihed end før hans domsundersøgelse. Selvom det var nødvendigt at han blev overvåget nøje, som beskyttelse mod jødernes sammensværgelser, og også fordi han stadig er fange, fik hans venner lov til at besøge ham og tjene til hans velvære. ret

(239)  Der gik ikke lang tid før Feliks og hans hustru Drusilla, indkaldte Paulus til en privat samtale. Drusilla mærkede en stor interesse for apostlen, efter at have hørt hans beretning fra sin mand, og hun ønskede at høre grundene til hans tro på Kristus. Derved fik Paulus, som Herrens fange, en anledning til at bringe evangeliets sandheder til nogle sjæle, som ellers ikke kunne have kommet til. En grusom og ryggesløs romersk guvernør og en udsvævende jødisk fyrstinde skulle være hans eneste tilhørere. De ventede nu at lytte til de sandheder som de aldrig havde hørt før, som de aldrig vil høre igen, og hurtigt som viser sig at være vidne imod dem på Guds dag, hvis de blev forkastet. ret

(240)  Paulus betragtede dette som en Gudsgiven anledning, og han udnyttede den nøje. Han vidste at den mand og kvinde han havde foran sig havde magt til at dræbe ham, eller bevare hans liv; alligevel talte han ikke rosende eller smigrende til dem. Han vidste at hans ord ville være en smag af liv eller af død for dem, og glemte alle selviske hensyn, søgte han at vække dem til deres sjæles fare. ret

(240)  Evangeliets budskab tillader ingen neutralitet. Det regner alle mennesker som afgjort for sandheden eller imod den; hvis de ikke tager imod og adlyder dens lære, er de dets fjender. Den kender dog ikke til personsanseelse, klasse eller tilstand. Den gælder alle slags mennesker som nærer deres behov for dens nådige indbydelser. Kristus sagde: »Jeg er ikke kommen for at kalde retfærdige, men syndere til omvendelse.« ret

(240)  Apostlen følte at enhver som lytter til hans ord, havde evangeliet et krav på; de ville enten stå iblandt de rene og hellige omkring den store hvide trone, eller med dem som Kristus kunne sige: “Vi bort fra mig, i som udøver uretfærdighed." Han vidste at han måtte møde enhver tilhører foran himlens domstol, og måtte aflægge et regnskab, ikke kun for alt som han har sagt og gjort, men for motiverne og ånden bag hans ord og gerninger. ret

(241)  Feliks adfærd havde været så voldelig og grusom at kun få aldrig før turde endog antyde at hans karakter og optræden ikke var fejlfri. Men det var Paulus ikke bange for. Med fuldstændig respekt for sine tilhørernes position, erklærede han sin tro på Kristus tydeligt, og grundene for denne tro, og blev derved ledt til at tale i enkeltheder om den kristne karakters vigtige dyder, men at det overlegne over for ham var så meget blottet for. ret

(241)  Han præsenterede Guds karakter for sine tilhørere – hans retfærdighed, retmæssighed og rimelighed – og naturen og forpligtelsen over for hans lov. Han viste klart menneskets pligt at leve et sobert og mådeholdent liv, holde lidenskabernes under fornuftens kontrol, i overensstemmelse med Guds lov, og bevare de fysiske og mentale kræfter i en sund tilstand. En domsdag vil visselig komme, hvor alle vil belønnes efter de gerninger der er gjort i kroppen. Velstand, position eller ærværdige titler vil være helt værdiløse for at ophøjet mennesket i Guds gunst, eller for at genløse mennesket fra syndens slaveri. Dette liv var hans prøvepriode, hvori mennesket skal danne en karakter for fremtiden, evigt liv. Skulle det forsømme sine nuværende privilegier og anledninger, vil det vise sig at være et evigt tab; ingen ny prøvetid vil tilstås ham. Alle som findes uhellig i hjerte eller mangelfuld i nogen henseende, når de dømmes ved Guds lov, vil lide straffen for deres skyld. ret

(241)  Paulus dvælede særlig ved de vidtrækkende krav i Guds lov. Han viste hvordan de breder sig til dybe hemmeligheder i mennesket moralnatur, og kaster en flodbølge af lys på det som var skjult for menneskets øjne og kundskab. Hvad hænderne kan gøre eller tungen kan sige, - hvad det ydre liv kan vise, - men åbenbarer menneskets moralkarakter ufuldkomment. Loven breder sig til hjertets tanker, motiver og hensigter. De sorte lidenskaber som ligger skjult for menneskets øjne, jalousi, hævngerrighed, had, lyst og vild ærgerrighed, de onde gerninger kredser sig over sjælens mørke fordybninger, har endnu aldrig kommet frem, fordi der ikke har været en anledning, - alt dette skriver Guds lov ned. Mennesket forestiller sig at de gemme på disse skjulte synder, men det er dette som underminerer karaktergrundlaget, for det ydre hjerte "er derfra livet udspringer." ret

(242)  Paulus dristede sig til at lede sine tilhøreres tanker hen til det eneste store Offer for synd. Han pegede tilbage til de ofre som var skygger for de kommende gode ting, og viste så Kristus som modbilledet på alle disse ceremonier, - det mål som de pegede hen på, som deres eneste livs- og håbets kilde for faldne mennesker. Gamle hellige mænd blev frelst ved tro på Kristi blod. Idet de så offerdyrenes dødspinsler, kunne de se over tidsaldrenes afgrund til Guds Lam som skulle tage verdens synder bort. ret

(242)  Gud krævede kærlighed og lydighed af alle hans skabninger. Han have givet dem en fuldkommen rigtigheds-standard i sin lov. Men de glemte deres Skaber, og valgte at følge deres egen vej imod hans vilje. De havde vendt tilbage til fjenden af en kærlighed som var lige så høj som Himlen og lige så bred som universet. Gud kunne ikke nedgøre sin lov for at imødekomme onde menneskers standard, mennesker der var faldet i synd kunne heller ikke imødekomme lovens krav ved en pletfri karakter og liv. Men ved tro på Kristus kunne synderen renses for sin skyld, og han kunne blive i stand til at være lydig mod sin Skabers lov. Gud gav ikke sin nåde for at formindske lovens bindende krav, men for at befæste den. "Miskundhed og sandhed mødes, retfærd og fred skal kysse hinanden." ret

(243)  Derved bad Paulus indstændigt jøderne og hedningerne at tage den guddommelige lovs krav, og viste Jesus, den foragtede nazaræer, som Guds Søn, verdens Forløser. Den jødiske fyrstinde forstod godt denne lovs hellige karakter, som hun så bramfrit overtrådte; men hendes fordomme imod Golgatas mand, stålsatte hendes hjerte imod livets ord. Men Feliks, som aldrig før havde lyttet til sandheden, var dybt foruroliget idet Guds Ånd overbeviste hans sjæl. Den samvittighed, der nu var vækket, gjorde hendes stemme hård. Hun følte at Paulus ord var sande. Minderne kom tilbage over den skyldige fortid. Hemmelighederne om hans lyster og blodsudgydelse i hans tidligere liv kom frygteligt klart frem, og den sorte optegnelse for tidligere år – tøjlesløshed, grusomhed, rovlyst, uretfærdighed dyppet i blod fra private og offentlige massakre. Sandheden har aldrig før kommet ind i hans hjerte. Hans sjæl har aldrig før været sådan fyldt med rædsel. Med tanke på alle hans forbryderiske løbebane i hemmelighed, var åben for Guds øjne, så han måtte dømmes efter hans gerninger, få ham til at skælve af skræk for skyld. Tanken at alle hemmelighederne i hans forbryderiske løbebane var åbne for Guds øjne, og at han måtte dømmes efter hans gerninger, fik ham til at skælve af skyldig ærfrygt. ret

(243)  Men i stedet for at hans overbevisning ledte ham til anger, søgte han ivrigt at bortlede disse ubehagelige tanker. Samtalen med Paulus blev skåret af. »Gå for denne gang; når jeg får tid,« sagde han, »vil jeg lade dig kalde.« ret

(244)  Hvor stor modsætning var der mellem Feliks handlemåde og fangevogteren fra Filippi! Herrens tjener blev bragt i lænker til fangevogteren, ligesom Paulus blev til Feliks. De beviste at de var støttet af en guddommelig kraft, deres glæde under lidelse og vanære, deres frygtsløse rolighed medens jorden vaklede med et jordskælv, og deres Kristuslignende ånd, overbeviste vangevogterens hjerte. Han forbandede ikke denne overbevisning, ligesom Feliks gjorde, men spurgte under skælven og dyb ydmyghed, om frelsens vej, og få lært denne vej, gik han på den, med hele hans hus. Feliks skælvede men angrede ikke; fangevogteren bekendte under skælven sine synder og fandt tilgivelse. Feliks bad Guds Ånd om at gå, fangevogteren bød den velkommen ind i sit hjerte og i sit hus. Den ene kastede sit lod til syndens gerninger; den anden valgte at blive et Guds barn og en arving til himlen. ret

(244)  I to år blev der ikke gjort noget mere imod Paulus, dog forblev han en fange. Feliks besøgte ham flere gange, og lyttede opmærksomht til hans ord. Men det virkelige motiv for dette tilsyneladende venskab var et ønske om vinding, og han tilkendegav over for Paulus at han kunne løslade ham for en stor sum penge. Apostlen var dog for ældelmodig af natur til at udfri sig selv for bestikkelse. Han var uskyldig over for alle forbrydelser, og han ville ikke bøje af og overtræde loven. Derudover var han selv for fattig til at betale en sådan løsesum, og kunne han ville han ikke, for sin egen skyld, apellere til sine nyomvendtes forståelse og ædelmodighed. Han følte også at han var i Guds hænder, og han ville ikke lægge sig ud med de guddommelige planer for ham selv. ret

(245)  Hen mod slutningen af denne tidspunkt, rejste der sig en frygtelig strid ibland Kaseræas befolkning. Der havde ofte været stridigiheder, som var blevet til et stadig fejde, mellem jøder og græker, om deres respektive rettigheder og privilegier i den by. Ak Kaseræas glas, dens templer, dens paladser, og amfiteateret, tilfaldt Herodes den førstes ærgerrighed. Endog havnen, som Kaseræa skyldte al sin velstand og betydning, blev opført af ham for et overmådeligt udlæg af penge og arbejde. Der var utallige og velhavende jødiske beboere, og de krævede byen som deres, fordi deres konge havde gjort så meget for den. Grækerne fastholdt lige så hårdnakket deres rettigheder til forrang. ret

(245)  Da de to år var ved at være omme, førte disse uoverensstemmelser til en voldsom kamp på markedspladsen, der resulterede i grækernes nederslag. Feliks, som holdt med hedningenes fraktion, kom med sine tropper og spredte jøderne. Befalingen blev ikke adlydt straks af sejrherrerne, og han beordrede sine soldater om at falde over dem. I sin glæde for at endelig kunne vise sit had til jøderne, udførte de ordren på den mest nådesløse måde, og mange blev dræbt. Som om det ikke var nok gav Feliks, hvis uvilje imod jøderne var vokset år for år, sine soldater lov til at berøve de velhavendes huse. ret

(246)  Disse dristige uretfærdigheds- og grusomhedshandlinger kunne ikke gå ubemærket hen. Jøderne sendte en klage over Feliks, og han blev stævnet i Rom for at besvare anklagerne. Han vidste godt at hans afpresning og modstad havde givet dem god grund til at beklage sig, men han håbede stadig på at forsone sig med dem. Herfra fik han en oprigtig respekt for Paulus, og han ønskede at tilfredsstille deres ondskab ved at frigive ham som fange. Men alle hans anstrengelser var forgæves; selvom han undgik bortvisning eller død, blev han fjernet fra embedet, og berøvet en større del af hans ufortjente rigdomme. Hans skyldspartner Drusilla, blev derefter bortvist, sammen med deres eneste søn, til Vesuvius’ frembrud. Hans egne dage endte i vanære og ubemærkethed. ret

(246)  En lysets stråle fra Himmelen havde fået lov til at skinne over Feliks, da Paulus talte til ham om retfærdighed, mådehold og den kommende dom. Dette var den lejlighed, Himmelen sendte ham til at se og forsage sine synder. Men han sagde til Guds sendebud: "Gå for denne gang; når jeg får tid, vil jeg lade dig kalde!" Han havde ringeagtet nådens sidste tilbud. Han kom aldrig mere til at modtage et kald fra Gud. ret

næste kapitel