Særlige vidnesbyrd om uddannelse kapitel 9fra side58

ren side - tilbage

Gud i naturen

(58)  (58) Når Bibelen skal sættes først i børns og unges uddannelse, er naturens bog den næstvigtigste. Guds skabte værker bevidner om hans kærlighed og kraft. Han har sat verden i gang, med alt hvad den indeholder. Gud elsker det smukke, og i den verden som han har dannet til os, han har ikke kun givet os alt hvad der er nødvendigt for vort behag, men han har fyldt himlene og jorden med skønhed. Vi ser hans kærlighed og omsorg i efterårets rige marker, hans smil i det glade solskin. Hans hånd har dannet slotsagtige klipper og tårnhøje bjerge. De knejsende træer vokser efter hans befaling, han har udbredt jordens grønne græstæppe, og prikket det med krat og blomster. Hvorfor har han klædt jorden og træerne med levende grønt, i stedet for en mørk og melankolsk brun farve? Er det ikke sådan at det er mere behageligt for øjnene? Og skal vore hjerter ikke fyldes med taknemmelighed, idet vi læser beviserne for hans visdom og kærlighed i hans skabnings undere? ret

(58)  Den samme kreative kraft som igangsatte verden, er stadig i gang for at holde universet i gang og vedligeholder naturens funktioner. Guds hånd leder planeterne i deres orden på banen gennem himlene. Det er ikke ved den naturlige kraft at jorden år for år fortsætter dens bevægelse rundt om solen, og producerer sine gaver. Guds ord kontrollerer elementerne. Han dækker himlene med skyer, og bereder regn til jorden. Han gør dalen frugtbar, og "får græs til at vokse (59) på bjergene. Det er ved hans kraft at vegetationen trives, at bladene kommer frem, og blomsterne blomstrer. ret

(59)  Den naturlige verden er designet til at fortolke Guds ting. For Adam og Eva i Edenhjemmet, var naturen fuld af kendskab til Gud, vrimlede med guddommelig belæring. Det samstemte med visdommens røst for deres opmærksomme ører. Visdom taler til øjet, og blev modtaget i hjertet, for de har samkvem med Gud i hans skabte værker. På det tidspunkt det hellige par overtrådte den Allerhøjestes lov, forlod Guds ansigts klarhed naturens ansigt. Naturen blev ødelagt og besmittet af synd. Men Guds forbilledlige lektier er ikke udslettede, heller ikke nu, om de studeres og fortolkes rigtigt, taler den om hendes skaber. ret

(59)  Ligesom den guddommelige sandhed åbenbares i den Hellige skrift, ligeså genspejles den, som fra et spejl, i naturens ansigt, og gennem hans skabelse bliver vi bekendt med Skaberen. Og sådan bliver naturens bog til en stor lærebog, hvis kloge instruktører kan bruge, i forbindelse med Skriften, til at føre de fortabte får tilbage til Guds hjord. Når Guds værker studeres, glimter Helligåndens overbevisning ind i sindet. Overbevisningen kommer ikke af de logiske ræsonnementer, men er sindet ikke blevet for mørkt til at kende Gud, øjnene for tågede til at se ham, ørerne for sløve til at høre hans stemme, så gribes der en dybere mening, og nedskrevne ophøjede åndelige sandheder gør indtryk på hjertet. ret

(59)  Den mest effektive måde at undervise hedninge, der ikke kender Gud, er gennem hans værker. På (60) denne måde kan de, meget hurtigere en andre metoder, erkende forskellen mellem deres afguder, deres egne hænders værker, og den sande Gud, himlens og jordens skaber. De samme principper gælder den uvidne og forsømte farvede race i den del af Amerika, hvor slaveriet en gang eksisterede. Da disse ydmyge medlemmer af menneskeslægten lærte at kende Gud gennem hans værker, blev der lagt grundlag for ordets nedskrevne åndelige sandheder, som højner og rejser deres karakter. ret

(60)  Der er en enkelthed og renhed i disse lektier direkte fra naturen, som gør af højeste værdi for andre foruden hedningene. Børn og unge, alle klasser studerende, behøver lektier der kommer af denne kilde. Naturens skønhed leder i sig selv sjælen bort fra verdslige attraktioner, og mod renhed, fred og Gud, for af denne grund er sjælens tilberedning et godt arbejde for børn og unge. Det bringer dem direkte i kontakt med naturen og naturens Gud. Og så de kan få dette fortrin i forbindelse med vore skoler bør der så vidt muligt være store blomstrende haver og en vidstrakte jorde til opdyrkning. ret

(60)  En uddannelse iblandt omgivelserne er i overensstemmelse med de anvisninger, som Gud har givet til unges belæring; men det er i direkte modsætning til de fleste skolers metoder. Forældre og lærere har ignoreret Herrens råd. I stedet for at følge det lys de har fået, har de vandret efter gnisterne fra deres egen optænding. De unges tanker er blevet optaget af videnskabs- og filosofibøger, (61) hvor skepticismes torne kun er delvist skjult; med vage, fantasifulde eventyrhistorier, eller med forfatterværker, som selvom de skriver om bibelske emner, indfletter deres egen fantasifulde fortolkninger. Læreren fra disse bøger, er som frø der sås i hjertet. Den vokser og bærer frugt, og en overmådelig hedenskab bliver høsten; og resultatet ses i menneskeslægtens fordærv. ret

(61)  At vende tilbage til enklere metoder vil børn og unge sætte pris på. Arbejdet i haver og på marker vil være en behagelig afveksling fra abstrakte lektiers trættende rutine, som de unges sind aldrig skal begrænses til. For det nervøse barn, som finder bøgernes lektier udmattende og hårde at huske, vil det være af særlig værdi. Der er sundhed og lykke i at barnet studerer naturen; og de indtryk de får vil ikke komme ud af dets tanker, for de vil forbindelse genstande som hele tiden er for hans øjne. ret

(61)  I den naturlige verden har Gud lagt den nøgle i menneskebørnenes hænder, som låser op for Hans ords forrådskammer. Det usynlige illustreres af det synlige; den guddommelige visdom, evig sandhed, uendelig nåde, forstås af alle de ting Gud har gjort. Lad da børn og unge blive bekendt med naturen og naturens love. Lad sindet udvikles til det yderste, og de fysiske kræfter oplæres til livets praktiske pligter; men lær dem også at Gud har gjort denne verden realistisk fordi han glæder sig over vor lykke; og at et smukkere hjem forberedes for os i den verden, hvor der ikke længere vil være synd. Guds ord erklærer: »Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og (62) hvad der ikke er opkommet i noget menneskes hjerte, hvad Gud har beredt for dem, der elsker ham.« ret

(62)  Især de små børn burde komme tæt på naturen. I stedet for at sætte modens lænker på dem, så lad dem være som frie lam, der leger i det liflige friske sollys. Peg dem hen til buske og blomster, det elskelige græs og knejsende træer, og lad dem blive fortrolig med deres smukke, varierede og delikate former. Lær dem at se Guds visdom og kærlighed i hans skabte værker, og idet deres hjerter svulmer med glæde og taknemmelig kærlighed, så lad dem stemme i med fuglene i deres lovsange. ret

(62)  Opdrag børn og unge til at betragte MesterKunstnerens værker, og til at efterligne naturens tiltrækkende nådegaver i deres karakteropbyggelse. Idet Guds kærlighed vinder deres hjerter, så lad dem væve hellighedens skønhed ind i deres liv. Således skal de bruge deres evner til at velsigne andre og ære Gud. - 20. maj, 1896. ret

næste kapitel