Vidnesbyrd for menigheden bind 2 kapitel 7fra side60

ren side - tilbage

Kødspiser og stimulanser

(60)  [Kære broder og søster H! Jeg husker jeres ansigter blandt flere, som jeg har set, der behøver at udføres et værk for, før de kan blive helligede i sandheden. I sluttede jer til sandheden, fordi I så, at det var sandhed, men den har ikke grebet jer. I har ikke erfaret dens helliggørende indflydelse i jeres liv. Lyset angående helsereformen og angående den forpligtelse, der påhviler Guds folk i disse sidste dage til at øve afholdenhed i alle ting, har skinnet på jeres sti. Jeg så, at I var blandt dem, der ville stå tilbage med hensyn til at se lyset og rette på jeres vaner i spise, drikke og arbejde. Når sandhedens lys bliver modtaget og efterlevet, vil det bevirke en fuldstændig forvandling i liv og karakter hos alle, som helliges i det. Vejl f menigh bd. 1 side 164] ret

(60)  Jeres travlhed er af en karakter som ikke er god for fremskyndelsen i det guddommelige liv, men den vil forhindre nådens vækst og sandhedens kundskab. Den har en tendens til at fornedre og forringe mennesket og gøre det mere dyrisk i dets tilbøjeligheder. Sindets højere kraft er overmandet af den lavere. Den dyriske del af jeres natur hersker over den åndelige. Dem som bekender sig til at være egnede for forvandling bør ikke være blive dyriske. ret

(60)  Din familie har deltaget i mange kødrige måltider og de dyriske tilbøjeligheder er styrket, mendens den (61) intellektuelle er svækket. Hvis vi er sammensat af hvad vi spiser og hvis vi for det meste lever af kød fra døde dyr, vil vi tage del i deres natur. Du har fremhjulpet den store del af din organisme, medens den finere del er blevet svækket. [Du har gentagne gange sagt til forsvar for din lyst til at spise kød: "Selv om kød er aldrig så skadelig, så vil det i hvertfald ikke skade mig, for jeg har spist kød i hele mit liv." Men du ved jo ikke hvor frisk du kunne have været, om du ikke havde spist kød.] [I er som en familie slet ikke fri for sygdomme. i har spist dyrisk fedt som Gud udtrykkelig har forbudt i sit ord. »En evig anordning skal det være for eder fra slægt til slægt, hvor I end bor: Intet fedt og intet blod må I nyde!« »Og I må heller ikke nyde noget som helst blod af fugle eller kvæg, hvor I end opholder eder; enhver, der nyder noget som helst blod, skal udryddes af sin slægt.« Råd og vink side 316, 317] ret

(61)  [I er ganske tykke, men I er ikke bygget op af gode materialer. Dette er kun til skade for jer. Hvis I ville spise noget mindre, kunne I gå ned ca. 10-15 kg i vægt. hvis I gjorde dette, ville I blive mindre udsat for sygdomme. I spiser kød og det har givet jer både dårlig blod og dårlige muskler. Organismen er betændt og disponeret for alle slags sygdom. I er modtagelige for akutte angreb af sygdomme og I er udsat for at kunne rammes af en pludselig død, fordi I ikke har modstandskraft i organismen til at kunne kæmpe mod sygdommene. Der vil komme en tid da den styrke som I har kastet fra jer, vil vise sig at være svaghed.] Det er ikke menneskets store mål at forherlige sin mave. Du har dyriske ønsker om at blive tilfredsstillet; men skal mennesket på grund af denne nødvendighed så klæde sig for alle dyr? [Råd og vink side 311] ret

(61)  Du har sat et bord for dine børn med usund mad, tilberedt på en usund måde. Du har sat kødmad foran dem og hvad er resultatet? Har de kultiverede, intellektuelle, lydige, samvittighedsfulde og religiøse (62) tilbøjeligheder? Du ved dette ikke er tilfældet, men stik modsat. Din levemåde har styrket det dyriske i din natur og svækket det åndelige. Du har overført en sørgelig arv til dine børn, en fordærvet natur der er endnu mere fordærvet af dine store vaner for spise og drikke. Dit bord har fuldendt arbejdet med at gøre dem til det de er. Den synd ligger ved din dør. Du ved at de ikke har religiøse tilbøjeligheder, så de ikke vil underkaste sig tvang, men har tilbøjelighed til ulydighed og vanære din autoritet. Særlig din ældste søn er fordærvet, han spiser i stor grad dyr. Der kan knap nok ses et guddommeligt spor i hans organisme. Du har opdraget dine børn til at føje appetitten når de finder det for godt og sådan som det behager dem. Dit eksempel har lært dem at de lever for at spise, at appetittens tilfredsstillelse er næsten alt hvad der er værd at leve for. Der er et arbejde til dig at gøre, bror H. Du har været som et sovende eller lamslået menneske. Det er på tide at du gør en stor anstrengelse for at redde de yngre medlemmer i din familie. Over for dem er din ældste søns påvirkning ganske dårlig. Du må korrigere dit bord. En fordærvet og pirrende kost styrker dine børns dyriske lidenskaber. Af alle de familier jeg kender til, har din mest brug for at klare sig uden kødspiser og fedt og lære at tilberede maden hygiejnisk. ret

(62)  [Søster H er en kvinde med dårligt blod. Hendes organisme er fuldt af skrofuløse væsker som følge af kødspisning. Brugen af svinekød i jeres familie har medført dårligt blod. Søster H trænger til at holde sig strengt til en kost bestående af kornsorter, frugt og grønsager tilberedt uden kød eller fedt af nogen art. Det vil kræve en temmelig lang tid med en strengt sundhedsmæssig diæt for dig at opnå en bedre helbredstilstand, hvorved du vil komme i det rette forhold til livet. For dem, der bruger rigeligt af kødspiser, er det umuligt at have en klar hjerne og en aktiv intelligens. ret

(63)  (63) Vi tilråder jer at gøre en forandring i jeres livsvaner; men når I gør dette, råder vi jer til at gå frem på en forstandig måde. Jeg kender familier, som er gået over fra kødspiser til en udmarvet kost. Deres mad er så dårligt tilberedt, at maven afskyr den og sådanne mennesker har sagt til mig, at helsereformen ikke passede for dem og at deres fysiske kræfter aftog. Her har vi een af grundene til, at nogle ikke har været heldige i deres bestræbelser for at gøre deres kost enklere. De bruger en mangelfuld kost. Maden tilberedes uden omhu og der er en stadig ensformighed. Der bør ikke være mange slags retter til eet måltid, men ikke alle måltider bør være sammensat af samme slags fødemidler uden nogen variation. Maden bør tilberedes enkelt, men samtidig velsmagende, så den tiltaler appetitten. I bør undgå fedt i jeres kost. Fedt fordærver enhver ret, som I måtte tillave. Spis rigeligt med frugt og grøntsager. ret

(63)  Efter at deres fysiske kræfter er aftaget som følge af en kost, der var reduceret i mængde og tillige af dårlig kvalitet, drager mange den slutning, at deres tidligere levevis er den bedste. Organismen må ernæres. Alligevel tager vi ikke i betænkning at sige, at kødspiser ikke er nødvendige for sundhed eller styrke. Når disse anvendes, skyldes det, at en fordærvet appetit kræver dem. Deres brug ophidser de dyriske lyster til forøget virksomhed og styrker de dyriske lidenskaber. når de dyriske lyster således tiltager, aftager de intellektuelle og moralske kræfter. Brugen af dyrs kød bidrager til at fremkalde legemlig plumphed (a grossnes of body) og lammer sindets fine følsomhed. ret

(63)  Vil det folk, som bereder sig til at blive helligt, rent og lutret for at kunne indføres i de himmelske engles selskab, fortsætte med at tage livet af Guds skabninger for at ernære sig af deres kød og nyde det som en delikatesse? Ifølge det Herren har vist mig, vil dette forhold blive ændret og Guds ejendomsfolk vil øve afholdenhed i alle ting. De, der i stor udstrækning lever af kød, kan ikke (64) undgå at spise kød af dyr, som er mere eller mindre syge. Den måde, dyrene opfedes på med slagtning for øje. påfører dem ofte sygdom og selv om opdrætningen fremgår på en så sundhedsmæssige måde som muligt, bliver dyrene ophedede og sygelige under transporten til slagteriet. væskerne og kødet af disse syge dyr indføres direkte i blodet og går over i kredsløbet i det menneskelige legeme og bliver væsker og muskler deri. Disse sygelige stoffer indføres i organismen. Og dersom de pågældende allerede har dårligt blod, forværres tilstanden i høj grad ved spisningen af disse dyrs kød. Tilbøjeligheden til at pådrage sig sygdom forøges tifold ved kødspisning. De intellektuelle, moralske og fysiske kræfter forringes ved en vanemæssig anvendelse af kødspiser. Kødspisning bringer forstyrrelse i organismen, omtåger åndsevnerne og afstumper de moralske følelser. Kære broder og søster, den sikreste fremgangsmåde for jer er at afstå derfra. ret

(64)  Brugen af kaffe og te er også skadelig for organismen. til en vis grad frembringer te beruselse. Den indgår i kredsløbet og den vil gradvis skade de legemlige og de åndelige kræfter. Den stimulerer, ægger og sætter fart i det levende maskineri og tvinger det til unaturlig virksomhed, tedrikkeri får således det indtryk, at den yder han stor hjælp ved at styrke ham. Dette er en fejltagelse. Teen trækker veksler på nervekræfterne og svækker dem i høj grad. Når dens virkning er ophørt og den forøgede virksomhed, som dens brug medførte, er aftaget, hvad er så følgen? En mathed og svækkelse svarende til den kunstige livlighed, som teen frembragte. Når organismen allerede er overanstrengt og trænger til hvile, vil teen anspore naturen til uvant, unaturlig virksomhed og derved formindske dens styrke til at handle og dens evne til at holde ud; og dens kræfter slår klik, længe før Gud havde bestemt. Te er giftig for organismen. Kristne bør ikke bruge den. Kaffe øver i nogen grad den samme (65) indflydelse som te, men dens indvirkning på organismen er endnu værre. Den virker æggene og netop i samme grad, som den giver en ekstra stimulans, vil den bagefter udmatte og trykke en tilsvarende ned under det det normale. De, der drikke kaffe og te, bærer mærkerne deraf i deres ansigter. Huden bliver gusten og får et livløst udseende. Sundhedens glød viser sig ikke i ansigterne. ret

(65)  Kaffe og te tilfører ikke organismen næring. Den lettelse, man opnår deraf, indtræder pludselig, inden fordøjelse har kunne finde sted. Dette viser, at det, som brugerne af disse stimulanser kalder styrke, kun skyldes pirring af mavens nerver, der formidler pirringen til hjernen, der så igen ansporer hjertet til forøget virksomhed og det medfører en kortvarig stimulering af hele organismen. Alt dette er falsk styrke, som kun forværrer vor stilling. De bringer os ikke den mindste naturlige styrke. ret

(65)  Den næste virkning af tedrikning er hovedpine, søvnløshed, dårlig fordøjelse, hjertebanken, urolige nerver og mange andre onder.] »Så formaner jeg jer da, brødre! ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer; dette er jeres åndelige gudsdyrkelse.« Gud kræver et levende offer, ikke et dødt, eller døende. Når vi erkender Guds krav, vil vi se at han kræver vi skal være mådeholdne i alt. Skabelsens fuldendelse skal forherlige Gud ved vore legemer og ånd, som er hans. Hvordan kan vi gøre dette når vi føjer appetitten til skade for fysiske og moralske kræfter? Gud kræver at vi giver vore legemer som et levende offer. Så vil det vil være pålagt os at beskytte dette legeme i den allerbedste sundhedstilstand, at vi kan samtykke i hans krav. »Enten I nu spiser eller drikker, eller hvad I gør, så gør det alt til Guds ære!« [Vejl f menigh bd. 1 side 164-166] ret

(65)  I har et arbejde at gøre med at bringe jeres hjem i orden. Rens (66) jer selv fra al køds og ånds snavs og udvike hellighed i frygt for Gud. I bør gøre alvorlige anstrengelser for at opdage jeres fejl og i gudsfrygt, stole på hans styrke og aflægge disse fejl. Kære bror og søster, I behøver at forny jer i ordnensspørgsmålet. I bør opelske en kærlighed for orden og streng renhed. Gud er en ordenens Gud. Han vil ikke godtage slappe og uordenlige vaner blandt nogen af hans folk. Vis i jeres klæder, i jeres hjem og i alle ting smag og orden. Der bliver set på os som et særligt folk. Klædereformen er en stik modsætning til verdens moder. Dem som antager disse klæder bør vise god smag og orden og streng renhed i alle deres klæder. Man bør ikke tage disse kælder med mindre de er fremstillet korrekt og sat pænt. For vi bør forsøge ikke at vække mishag hos ikke-troende ved ligegyldighed og slaphed i vort udseende, men bør klæde os ærbart, med henblik på sundhed og ordenlighed, så vore klæder kan anbefale sig selv for den uvildige persons bedømmelse. ret

(66)  [I trænger til klare, kraftige åndsevner for at kunne værdsætte sandhedens ophøjede natur, vurdere forsoningen og rettelig påskønne evige ting. Dersom I følger en forkert fremgangsmåde og derved svækker de åndelige evner, vil I ikke sætte så stor pris på frelsen og det evige liv, at det vil inspirere jer til at skikke jeres liv efter Kristi liv; I vil ikke gøre de alvorlige, selvopofrende bestræbelser for at være i fuld overensstemmelse med Guds vilje, som hans ord kræver, som er nødvendige for at gøre jer moralsk skikkede til at få udødelighed til sidst. Vejl f menigh bd. 1 side 166]

------------
ret

næste kapitel