Vidnesbyrd for menigheden bind 3 kapitel 36fra side434

ren side - tilbage

Enhed i menigheden

(434)  I mit sidste syn fik jeg vist at sandheden blev indført og Guds sags fremrykkelse, på Stillehavskysten. Jeg så at et godt arbejde var blevet udført for mange i Californien, men at der var mange som bekendte sig til sandheden som ikke var rede til at tage vare på Guds arbejde på rette tidspunkt og til at handle hvad Guds forsyn viser er deres pligt. Hvis der var forenede handlinger kunne et stort arbejde gøres på denne kyst for at bringe sjæle til kundskab om sandheden. ret

(434)  Hvis alle som har indflydelse følte nødvendigheden for samarbejde og ville søge efter at besvare Kristi bøn, at de må være ét som han er et med faderen, ville den nærværende sandhed være en magt ved denne kyst. Men Guds (435) folk sover og ser ikke sagens behov for denne tid. De føler ikke nødvendigheden for koncentrerede handlinger. Satan forsøger altid på at splitte Guds folks hjerter og tro. Han ved godt at enighed er deres styrke og splid deres svaghed. Det er vigtigt og nødvendigt at alle Kristi efterfølgere forstår Satans bedrag og med en enstemmig front imødekomme hans angreb og besejre ham. De behøver at gøre stadige anstrengelser for at stå sammen endda også hvis det koster dem selv nogle ofre. ret

(435)  Guds folk er med forskellige temperamenter og naturer bragt sammen i menighedsfællesskabet. Når Guds sandhed modtages i hjertet vil den gøre sit renselsesarbejde, ophøje og hellige livet og overvinde enhvers særlige anskuelser og fordomme. Alle bør arbejde på at komme så nær til hinanden som muligt. Alle som elsker Gud og holder hans bud i sandhed vil have indflydelse på ikke-troende og vil vinde sjæle til Kristus, hæve sig i glade sejrssange for den store hvide trone. Selviskhed vil overvindes og overstrømmende over af kærlighed for Kristus vil vises i den byrde de føler for de sjæles frelse som Kristus døde for. ret

(435)  Jeg fik vist mange familier som ikke lever som Jesus vil have dem til; de har et arbejde at gøre derhjemme før de kan gå frem i det guddommelige liv. Jeg fik vist Bror B's sag og blev vist tilbage til det tidspunkt da han antog sandheden første gang. Den havde en forvandlende indflydelse på hans liv. Selvet var i en grad tabt i den interesse han følte for sandheden. Han forsøgte at vise sin tro ved sine gerninger og hans personlige interesser blev gjort sekundære. Han elskede Herrens arbejde og forsøgte med glæde at fremskynde hans sags interesser; Herren antog hans anstrengelser for at tjene ham og Herrens hånd gav ham lykke. ret

(435)  Jeg fik vist at Bror B mishagede Gud og bragte stort mørke over sig selv da han satte sin bedømmelse op imod sine brødre med hensyn til den rigtige måde at helligholde sabbaten på. Bror B's interesse var på spil og han nægtede at se den korrekte holdning over for dette vigtige spørgsmål. (436) Han ville aldrig have gjort hvad han gjorde da han vendte tilbage fra Øst, hvis han var i lyset. Jeg blev da ført hen til et andet punkt i hans historie og så ham på rejse. Da han var blandt ikke-troende lod han ikke sit lys skinne for mennesker så de ved at se hans gode gerninger ville forherlige vor Fader som er i himlen. Han tænkte ikke på Gud og på hans pligt for at repræsentere sin Frelser på ethvert sted og ved alle anledninger. ret

(436)  Bror B er især svag på nogle punkter; Han elsker ros og smiger; han elsker fornøjelser og anseelse. Han ophøjer sig selv og taler meget og beder lidt og Gud overlod ham til hans egen svaghed; for han bar ikke frugten til Guds herlighed. På den rejse havde han anledning til at gøre en masse godt, men han indså ikke at han var regnskabsskyldig over for Gud for hans talenter og at han som Guds forvalter ville blive kaldt til regnskab for om han havde brugt sine evner til at behage sig selv eller til at forherlige Gud. Hvis bror B havde mærket Kristi kærligheds magt i sit eget hjerte, ville han have følt en interesse for at frelse dem som han var bragt i kontakt med, så han kunne sige ord til dem som ville få dem til at reflektere med hensyn til deres evige interesser. ret

(436)  Han havde en anledning til at så sandhedens frø, men han udnyttede ikke anledningen som han skulle. Han burde have taget sin religion med sig da han var blandt sine slægtninge. Hans hellige bekendelse og Guds sandhed burde være indblandet i alle hans tanker, følelser, ord og handlinger. Kristus befaler at hans efterfølgere skal vandre i lyset. At vandre betyder at bevæge sig fremad, bruge os selv, bruge vore evner, være aktivt engageret. Hvis vi ikke bruger os selv i det gode arbejde som vor frelser har kaldt os til og følt vigtigheden af vore personlige anstrengelser i dette arbejde, har vi en sygelig, forkrøblet religion. Vi vinder nye sejre i vor erfaring ved at vi arbejder. Vi opnår aktivitet og styrke ved at vandre i lyset, så vi kan have kraft til at gå på Guds buds veje. Vi kan opnå større styrke for hvert skridt opad mod himlen. Gud vil kun velsigne sit folk (437) når det prøver at være til velsignelse for andre. Vore nådegaver udvikles og modnes ved arbejde. ret

(437)  Jeg fik vist at da bror B var i Battle Creek havde en svag moral. Han havde forsøgt at klynge sig til Gud og beskytte sin sjæl i tankers og handlingers renhed og han var overladt til at følge sin egen forstand og få indtryk der var skadelig for hans åndelige interesse. Han mødte nogle som forvrængede sandheden og blev ledt af dem til at tro ting som var usande; og idet han havde åbnet døren for fjenden og modtog ham som en lysets engel, var han klar til at blive overvundet af fristelser. ret

(437)  Han blev slemt forudindtaget og blev mistænkelig over for netop dem som Gud ville have han skulle have tillid til. Han så tingene i et fordrejet lys og de møder som skulle have været til stor styrke for ham, var til skade. Det var sådan Satan ville have det, så bror B kunne miste tillid til dem som Gud havde udpeget til at lede ud i sit arbejde. Han kom i strid med dem og med arbejdets hjerte. Han var lige som et skib på havet uden anker eller ror. Hvis han ikke kunne have tillid til dem ved arbejdets hoved kunne han ikke have tillid til nogen. ret

(437)  Bror B har kun lidt ærbødighed eller respekt for sine brødre; han tror at hans dømmekraft og hans kundskab og evner er bedre end deres; derfor vil han ikke modtage noget fra dem, eller stole på deres dømmekraft, ej heller søge efter råd hos dem, medmindre han leder og lærer dem. Han vil handle efter sin egen dømmekraft, uanset sine brødres følelser, sorger eller bønner. Da han ikke længere have tillid til arbejdets hjerte, vidste Satan, at han kunne være sikker på ham, medmindre hans tillid kunne genoprettes. Bror B's evige interesser afhænger af om han accepterer og respekterer de hjælpere og ledere som Gud har fundet for godt at sætte i menigheden. Hvis han følger sin egen valgte fremgangsmåde vil han i sidste instans finde ud af at han alt i alt har været på den forkerte bane og at han har bedraget sig selv til sin undergang. Han vil først prøve den ene bane, så den anden og efter alle fejltagelser vil den sande sti, som leder til himlen, alligevel også gå tabt. ret

(438)  (438) Der er tusinder, som rejser på mørkets og vildfarelsens vej, den brede vej som leder til død og de bilder sig selv ind at de er på lykkens og himlens sti; men de vil aldrig finde denne sti ej heller finde den anden vej. Bror B behøver hjælpere som Gud har sat i menigheden, for han kan ikke selv udgøre en menighed; og dog viser han at han ville være glad for at være en fuldkommen menighed og ikke underkaste sig nogen. Bror B har for længe siden holdt op med at hellige sig til Gud; han vogtede ikke sjælens vej mod Satans antydninger eller forslag. Jeg så at Guds engle nedskrev hans ord og handlinger. Han gik længere og længere væk fra himlens lys. Skønt Guds nåde ikke styrer dig særlig meget, bror B, er du en svær mand at ramme. Du har stor selvtillid og fasthed, som mærkes i din familie og i menigheden. Du har kun lidt ærbødighed og respekt over for andre. Du besidder ikke ydmyghedens nådegave. ret

(438)  Bror B vendte tilbage til denne kyst i stort mørke; han havde mistet sin kærlighed for sandheden og sin kærlighed for Gud. Hans naturlige følelser styrede ham og han var stolt. Han elskede sig selv og han elskede penge højere end sandheden og hans Forløser. Jeg fik vist at hans opførsel, efter at han var vendt tilbage til kysten, var en vanære for kristennavnet. Jeg så ham tage lystige fornøjelseselskere ved hånden. Han sårede sine brødre og skadede sin Frelser og satte sig til åben skam for ikke-troende. Jeg så at fra det tidspunkt fandt han ikke behag i Guds tjeneste eller i sandhedens fremmarch. Han ser ud til at have nidkærhed for at søge skrifterne og forskellige forfattere, ikke for at blive grundfæstet i den nærværende sandheds vigtige punkter, som Gud i sit forsyn havde givet ham gennem sine udvalgte mennesker, men han synes at have nidkærhed for at finde et nyt sted til at give nye synspunkter i modsætning til organisationens anerkendte tro. Han udforsker hvor det ikke er til Guds ære, men til støtte for sig selv. ret

(438)  Da bror B tidligere havde taget standpunkt på den forkerte side, er det ikke i overensstemmelse med hans natur at se sine fejl og bekende (439) dem, men at slås for det eller dem, lige til det sidste. Denne ånd er ødelæggende for menigheden og ødelæggende for hans familie. Han behøver at blødgøre sit hjerte og lade ømhed, ydmyghed og kærlighed komme ind. Han behøver godgørenhed og ædel gavmildhed. Kort sagt, behøver han at blive gennemgribende omvendt og blive et nyt menneske i Jesus Kristus. Han vil få sin families respekt og kærlighed og vil få styringen over sit hjem. Pligt og kærlighed, vil ligesom tvillingesøstre, være hans hjælpere i opdragelsen af hans børn. ret

(439)  Jeg så at søster B havde meget at bedrøves over med hensyn til den måde hun var blevet behandlet af sin mand på; at hendes liv har været meget ulykkeligt, skønt han var i stand til at gøre hende lykkelig. Det er som om hun er forstemt og som om hun føler inderst inde at han forsømmer hende og han ikke elsker hende. Når han er væk føler hun sig nogen gange splittet og bliver skinsyg og mistænker ham. Satan var til stede med hans fristelser og hun så på nogle ting i et stærkt overdrevet lys. Alt dette kunne være sparet hvis bror B havde bevaret sin helligelse til Gud. Jeg blev ført endnu længere frem og så at han vandrede i vantro og mørke medens han bildte sig selv ind at han alene havde det sande lys. Jo mere han blev adskilt fra Gud jo mindre kærlighed havde han for sine brødre og for sandheden. ret

(439)  Jeg fik vist at bror B drog det ene trospunkt efter det andet i tvivl. Trospunkter som havde bragt os ud fra verden og havde gjort os til et adskilt og tydeligt folk, der ventede på det velsignede håb og vor herre og frelser Jesu Kristi tilsynekomst. Hans vantro og mørke havde ikke flyttet vor tros hovedpiller. Guds sandhed har ikke gjort noget indtryk på ham. Sandheden er stadig sandhed, men den har ikke haft nogen indflydelse på hans brødres tanker. De forkerte efterretninger, om mig og min mand, som han har bragt med sig fra øst, har skabt mistænksomhed og tvivl i andres sind. Dem som ikke kender til os kan ikke forsvare os. Menigheden i ___, så jeg, kunne være blevet tre gange større som (440) mange nu er blevet og kunne have haft ti gange større styrke, hvis bror B ikke havde lagt sig selv i fjendens hænder. I hans blinde vantro har han gjort alt hvad han kunne for at tage modet fra de troende i sandheden. I hans blindhed har han ikke set at hans fremgangsmåde var frygtelig i Guds øjne. Den modløshed og det mørke, som han har været årsag til, har gjort bror C's arbejde dobbelt så hårdt, for hans indflydelse har ikke kun kunnet mærkes i menigheden i ___, men også i andre menigheder. ret

(440)  Bror B har styrket vantro og en modarbejdelse som bror C har måttet stå mål med. Jeg så at vi ville møde det samme og at det ville tage tid at udrydde de gamle bitterhedens rødder hvorved mange er blevet besmittet; så der er en tid til at tale og en tid til at tie; så når Gud lægger den byrde på os at tale, bør vi ikke tøve, uanset om mennesker vil høre eller lade være; og at vi bør gennemføre sagen alligevel, hvis det efterlader nogen uden for menigheden og uden for sandheden. Gud har et stort og vigtigt arbejde at gøre for nogen i ___ og på det rette tidspunkt vil det blive gjort og sandheden vil sejre. ret

(440)  De af vore brødre som ikke selv har fået erfaring i den nærværende sandhed kan ikke besvare bror B's argumenter og selvom de ikke forstår de synspunkter han forsvarer, er de dog mere eller mindre påvirkede af hans tale og slutninger. Nogle har ikke følt sig fri når de kommer for at tilbede Gud. De var bange på sabbaten for at tale om deres virkelige følelser og tro og ventede at han ville kritisere hvad de ville sige. Møderne har været døde og kun givet lidt frihed. ret

(440)  Bror B ønsker at andre bør se på ham som et menneske der kan forklare skifterne, men jeg fik vist at han er bedraget og forstår dem ikke. Han er begyndt på et forkert sted og har forsøgt at få en ny tro frem, en original trosteori. Han ville oprykke og fejlplacere de vejmærker som viser os vore korrekte holdninger, at vi nærmer os slutningen af denne jords historie. Han bilder sig selv ind at han er blevet ledt af Herren, men det er helt sikkert en anden ånd. (441) Hvis han ikke ændrer sin kurs helt og bliver villig til at blive ledt og til at lære, vil han overlades til at følge sine egne veje og helt lide troens skibbrud. ret

(441)  Nogle er så forblindede i deres egen vantro at de ikke kan se ånden i bror B. De kunne være blevet hjulpet af ham hvis han havde taget imod Guds råd. Han kunne have ledt dem til lyset i stedet for at forøge deres trosforvirring og deres forviklinger. Men han har været en anstødssten, en blind leder for blinde. Havde han gjort lige stier for sin fod, ville den haltende ikke været vendt bort fra vejen, men ville være helbredt. Han har nægtet at vandre på lysets sti som Gud har givet sit folk og dem som ville vandre i lyset har han forhindret. ret

(441)  Han føler at det er en ære at lede tanken hen på tvivl og vantro med hensyn til Guds lovlydige folks anerkendte tro. Sandheden som han før glædede sig i er nu for ham i mørke og medmindre han ændrer sin kurs, vil han falde tilbage i en blanding af forskellige trosretningers syn, men vil stort set ikke være enig med nogen af dem; han vil være en adskilt menighed for sig selv og ikke under menighedens store hoveds styring. Ved at bringe sine synspunkter i opposition med organisationens tro, bedrøver han menigheden og gør den modløs. Han ser at hvis sabbatsholderne har sandheden er han i mørke og dette vil han ikke indrømme. Sandheden fordømmer ham og i stedet for at forsøge at bruge sin sjæl i harmoni med den, hengive sig til dens krav og fornægte selvet, søger han efter en position hvor han ikke fordømmes. ret

(441)  Jeg fik vist at hvis han fortsætter sin nuværende kurs, forblændet over for hans egentlige tilstand, vil han efter nogen tid være glad for at finde nogle påskud for at opgive sabbaten. Satan leder ham sikkert, som han har ledt mange andre, væk fra organisationen til bedragelsens og vildfarelsens vej. Hvor meget mere sikkert er det ikke for bror B at bringe sin sjæl i harmoni med sandheden end at mistyde skriften og bringe den i harmoni med hans ideer og handlinger. Hvis han vil bringe sine handlinger i harmoni med Guds lovs principper har han en opgave i sine hænder (442) han næppe har drømt om. Det kødelige hjerte er i fjendskab med Gud. Det er ikke underlagt Guds lov, det kan det slet ikke. ret

(442)  Vore fjenders, i Battle Creek, antydninger og åbne tale blev modtaget af bror B da han var på sin rejse i Øst og han vendte tilbage med bitre og onde følelser i sit hjerte imod dem ved arbejdets hjerte og især imod mig. Han havde ingen god grund for at værne om de følelser og de synspunkter han gav udtryk for med hensyn til mit arbejde og vidnesbyrd. Vantro og fordomme som havde fordærvet hans egen sjæl havde forsøgt at opirre andres mennesker. Han gjorde dette med en anseelig effekt. For det første, var mange påvirket af hans sofisteri og mørke, for han kan gøre påstande og drage logiske slutninger som om han havde med virkelige kendsgerninger at gøre. Han ved hvordan tingene skal presses igennem og er hurtig til at tale. Hans ord har indflydelse hos nogle som var uhellige og som ønsker at få tingene på den måde han har fremstillet vort arbejde og vort kald. Han har haft indflydelse og givet nogle lærdomme som kunne have hjulpet, hvis han da ikke havde lukket vejen så vi ikke kunne få adgang til dem. I denne gruppe var bror og søster D. ret

(442)  I dette må bror B se frugterne af hans opførsel og der er andre som blev påvirket på samme måde, med samme resultater, så vidt deres tro og tillid til sandheden angår. Lige så snart at bror B eller nogen andre afgør at mennesker, som har haft meget travlt med at bringe den nærværende sandheds sag frem til den nuværende position, ikke er ledt af Gud, men er listige og lumske mennesker der bedrager folk, så mener han eller nogen andre, at de skal fraskrive sig hele arbejdet, som om de er bedragere og svindlere. For at være konsekvente må de kaste alt over bord. Dette har bror B gjort - næsten uden hensyn til sig selv og dette har andre gjort. Om nogen tid vil han, hvis det ikke allerede er nu, se tilbage på sit arbejde med mere blandede følelser end han har nu. Han vil se det arbejde som han har gjort i løbet af de sidste få år som Gud ser det og vil ikke, (443) være tilfreds som han er nu. Når han ser det elendige arbejde som han har været involveret i for nogle få år siden, vil hans visdoms pral og overlegne kundskab få en ende og han vil angre i sin sjæls bitterhed, for sjæles blod er på hans klæder. ret

(443)  Hvis bror B havde ønsket at se tingene korrekt og havde mærket muligheden for at være bedraget, ville han have kommet til bror og søster White med det, som kan skade deres omdømme og så kunne de få en anledning til at forsvare sig. De rapporter som han tog med sig over markerne til Stillehavskysten bærer falske vidnesbyrd, derved bryder han Guds lov. Han vil en dag få de hårde taler tilbage, såvel som det bedrageriske sofisteri som Satan har ansporet, som han har sat i mennesker til skade for min mand og jeg selv. Sagen ligger ikke imellem bror B og mig, men mellem ham og Gud. ret

(443)  Gud har givet os vort arbejde og hvis han har givet os et budskab til at fremføre for sit folk, er det endda til dem som vil forhindre os i dette arbejde og vil svække folks tro på sandhed for sandhedens skyld. Disse mennesker kæmper ikke imod redskabet, men imod Gud og de må svare ham for resultatet af deres ord og handlinger. Alle som har åndelig erkendelseskraft kan kende træet på dets frugter. Bror B står frem som en der er oplyst af Gud til at rive folk ud af den forkerte opfattelse om vort arbejde og mission. Alle kan se, hvis de vil, frugten der vokser på dette træ. Bror B, er det til evigt liv, eller er det til død? ret

(443)  Efter at bror B fik denne særlige kundskab fra Battle Creek, som førte ham til at forklejne vort arbejde og mission, følte han sig fri til at forene sig med ikke-troende i fornøjelsesudsvævelser og på grund af hans overfladiskhed bragte han skam over Kristi sag og store lidelser over sin hustru. Var han så forblændet at han ikke var overbevist at han forsøgte at rive det ned som Gud havde forsøgt at bygge op? Havde han ikke gjort sig tanker om at han faktisk kæmpede imod Gud? Det arbejde som han har gjort har engle skrevet ned i himlen og han vil komme til at svare for det når (444) enhver gerning, i dommen skal bære den uendelige Guds undersøgelse. I sin blindhed har bror B løftet sin svage arm til at kæmpe imod Gud, hvor han ellers bilder sin bedragne sjæl ind at han arbejdede i Guds tjeneste. Ethvert menneskes arbejde skal prøves med i ild på den sidste dag og kun guld, sølv og ædelstene vil stå prøven. ret

(444)  Gud er ikke til at spøge med. Han kan bære meget over med mennesker, men han vil hjemsøge deres overtrædelser og kræve ethvert menneske til regnskab efter som hans gerninger har været. Selvom mennesker kan være pralende og prale af deres egen klogskab, kan et åndepust fra Guds læber omdanne deres ære og herlighed til støv. Jeg fik vist at bror B vil være uden undskyldning på Guds dag, når alle sager vejes på hellighedens vægt. Han ved bedre hvordan det skal gøres end bror B ved. Han har haft tilstrækkelige beviser for at bestemme det gudsbetroede arbejdes karakter. Frugterne af hans arbejde er tydelige for ham og han kan se og forstå dem hvis han vil. ret

(444)  Bror B's selvtillid er den mest vidunderlige og er en frygtelig snare for ham. Hvis han ikke kan overvinde dette farlige træk i hans karakter, vil den vise sig at blive hans ruin. Han er i sit naturlige element når han strides og diskuterer trospunkter; han vil drage dem i tvivl og forkrøble dem og være i strid med sine brødre indtil Satan styrer hans sind så meget at han virkelig tror at han har sandheden og hans brødre er i vildfarelse. Han står ikke i lyset og har ikke Guds velsignelse, for det er en del af hans religion at modsætte sig Guds lovlydige folks anerkendte trospunkter. Er alle disse bedragede? og er bror B det eneste menneske som Gud har givet den rette indsigt? Er Gud ikke ligeså villig til at give hans helligede, selvopofrende tjenere en korrekt forståelse af skifterne som at give den til bror B? ret

(444)  Prøver bror B sig selv ved denne enkle prøve? "Drager dette lys og den kundskab som jeg har fundet og som sætter mig strid i med mine brødre, mig nærmere til Kristus? gør den min Frelser mere dyrebar for mig og gør den min karakter mere lig hans?" Det er et naturligt, men ikke et tiltalende, træk i vor karakter at være strenge i (445) vor erkendelse og stædige i vor hukommelse, over for andres fejl og fiaskoer. ret

(445)  Bror B prøver ikke at være enig med sine brødre; hans selvsikkerhed har fået ham til ikke at føle noget særlig behov for enighed. Han føler at deres tanker er blevet dannet lidt ringere end hans egne og at modtage deres meninger og råd som værdifuld omsorg er en stor ydmygelse. Denne selvtillid har lukket ham ude fra hans brødres kærlighed og sympati og fra at være enig med dem. Han føler at han er for klog og for erfaren til at have brug for de forholdsregler som er uundværlige for mange. Han har så stor en mening om hans egne evner og en sådan tillid til hans egne færdigheder at han tror at han kan klare enhver nødsituation. De himmelske sagde, da de pegede på bror B: »Derfor skal den, der mener at stå, tage sig i agt, at han ikke falder!« Selv-sikkerhed fører til at forsømme årvågenhed og til ydmyg bodsbøn. Der er ydre fristelser der skal undgås og indre fjender og forviklinger der skal overvindes, for Satan tilpasser sine fristelser til de enkelte personers forskellige karakter og temperament. ret

(445)  Kristi menighed er i konstant fare. Satan forsøger at ødelægge Guds folk og et menneskesind, et menneskes dømmekraft, er ikke tilstrækkeligt at have tillid til. Kristus vil have at hans efterfølgere bringes sammen i menighedsfællesskabet og overholder en orden, har regler og disciplin og alle underkaster sig andre, værdsætter andre bedre end de værdsætter sig selv. Enighed og gensidig tillid er absolut nødvendig for menighedens trivsel. Hvis hvert menighedsmedlem føler sig fri til at handle uafhængig af andre, går han egen særlige kurs, hvordan kan menigheden så være i sikkerhed i den farlige tid? En menigheds trivsel og eksistens er afhængig af de hurtige enstemmige handlinger og gensidige tillid til dens medlemmer. Når faresignalet lyder i krisen, er der brug for hurtigt og aktivt arbejde, uden at stoppe for at spørge og drøfte hele emnet fra den ene ende til den anden og således lade fjenden vinde adgang ved udsættelse, skønt en enstemmig handling kunne have reddet mange sjæle fra fortabelse. ret

(446)  (446) Gud ønsker at hans folk skal være forenede i det kristne fællesskabs tætteste bånd; tillid til vore brødre er absolut nødvendig for menighedens trivsel; enstemmig handling er vigtig i en religiøs krise. Et uklogt skridt, en uforsigtig handling, kan styrte menigheden ned i vanskeligheder og prøvelser hvorfra den ikke kan genrejse sig i årevis. Et medlem i menigheden fyldt med vantro kan give den store fjende et fortrin som vil påvirke hele menighedens trivsel og som følge deraf kan mange mistes. Jesus vil have at hans efterfølgere er underkastet hinanden; så kan Gud bruge dem som redskaber til at frelse hinanden; for den ene kan ikke se de farer som de andres øjne er hurtige til at se; men hvis den uopmærksomme vil adlyde i tillid til advarslen, kan de spares for mange vanskeligheder og prøvelser. ret

(446)  Da Jesus var ved at forlade sine disciple, bad han for dem på den mest rørende og højtidelige måde at de alle måtte være et »ligesom du, Fader! i mig og jeg i dig, at også de må være ét i os, så verden må tro, at du har sendt mig. Og den herlighed, du har givet mig, den har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de må være fuldkommen ét, så verden kan forstå, at du har sendt mig og har elsket dem, ligesom du har elsket mig.« Apostlen Paulus formaner i sit første brev til Korinterne dem til enhed: »Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herres Jesu Kristi navn, at I alle skal være enige indbyrdes og at der ikke må findes splittelser iblandt jer, men at I skal være fuldt ud forenede i samme sind og samme overbevisning." ret

(446)  Gud leder et folk ud fra verden på den evige sandheds ophøjede platform, Guds bud og Jesu tro. Det vil ikke være i strid med sig selv, hvor én tro et og en anden tror og har synspunkter på noget helt modsat og alle bevæger sig uafhængigt af legemet. På grund af denne gavernes forskellighed og styring som han har sat i menigheden, vil de alle komme til troens enhed. Hvis et menneske (447) tager sine synspunkter fra bibelsandheden uden at vise hensyn til sine brødres anskuelser og retfærdiggør hans fremgangsmåde, påstår at han har en ret til sine egne særlige synspunkter og så presser dem igennem frem for andre, hvordan kan han da fuldbyrde Kristi bøn? Hvis andre og endnu flere dukker frem og enhver påberåber sin ret til at tro og tale hvad det behager ham uden hensyn til organisationens tro, hvor vil så den harmoni være som var mellem Kristus og hans fader og som Kristus bad for, måtte være blandt hans brødre. ret

(447)  Gud leder et folk ud og sætter dem på troens store platform, Guds bud og Jesu vidnesbyrd. Han har givet sit folk en lang kæde af bibelsandheder, klar og i forbindelse med hinanden. Denne sandhed er af himmelsk oprindelse og er blevet eftersøgt som en skjult skat. Den har været gravet ud ved omhyggelig ransagelse af skrifterne og ved megen bøn. ret

(447)  Bror B betvivler punkt efter punkt vor tro. Hvis han er rigtig i hans nye teorier, er sabbatsholderens organisation forkert. Skal den anerkendte tro i vor positions stærke punkter, som har ledt os ud fra verden og forenet os som et adskilt særskilt folk, opgives som fejlagtige. Skal vi tage imod et menneskes tro, med de vidnesbyrd han giver os ud fra hans religiøse karakters frugter? Eller vil bror B opgive hans dømmekraft og meninger og komme til organisationen. Var han ikke har forblindet i sin sjæl med fordomme og ved at gemme på ond modstand mod Guds arbejde, ville han ikke være overladt i et sådant mørke. ret

(447)  Han er en dygtig taler og vil ivrig fremhæve sine synspunkter og vil ikke indrømme bevisbyrden imod sig. Det er frygteligt for ham at stå sådan i vejen for menighedens fremgang, som han har gjort. Verden er stor; han har alle de privilegier som han kan få for at gå ud blandt ikke-troende og omvende dem til hans teorier; og når han kan præsentere en velorganiseret organisation hvor han har været middel for omvendelse fra synd til retfærdighed, så og ikke før, vil han fremføre sine særlige synspunkter overfor Guds menighed, som er (448) smertet og forsagt af hans mørke og vildfarelse. Han har ingen ret til at bygge på andre menneskers grundlag, alt deres træ, hø og stubbe bliver fortæret af ild på den sidste dag. ret

(448)  Jeg fik vist at det eneste sikre for bror B er at sidde ved Jesu fødder og lære livets vej mere fuldstændigt. Hans lære skal falde som regnen og hans tale skal falde som dug, over den ydmyge og lærvilliges hjerte. Bror B må få et lærvilligt gemyt. Han skal ikke sidde som dommer, men som en elev; ikke for at komme med smålig kritik, men for at tro; ikke for at drages i tvivl og finde fejl og modstand, men for at lytte. Stoltheden må vige for ydmygheden og fordommene må udskiftes med oprigtighed, ellers vil Kristi nådige ord være nyttesløse for ham. Min bror, du kan overveje din blinde dømmekraft og uhellige sindelag indtil Guds dag og ikke komme et skridt nærmere himlen; du kan diskutere og undersøge lærte forfattere og endda skrifterne og alligevel blive mere og mere selvbedraget og blive mere og mere skummel, som Jøderne blev over for Kristus. Hvad var deres fejl? De forkastede det lys som Gud allerede havde givet dem og søgte efter et nyt lys hvorved de kunne forklare skrifterne til at understøtte deres handlinger. ret

(448)  Du gør det samme; du går forbi det lys som Gud har anset for at være godt for dig i offentliggørelsen af den nærværende sandhed og i hans ord og du søger dine egne læresætninger, teorier som ikke kan understøttes af Guds ord. Når du bliver som et lille barn, villig til at lade dig lede og når din forståelse er helliget og din vilje og fordomme er opgivet, vil et sådant lys blive udbredt i dit hjerte så det vil oplyse skrifterne og vise dig den nærværende sandhed i sin skønneste overensstemmelse. Det vil vise sig som en gylden kæde, led forbundet til led til et fuldstændigt hele. »Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.« »Lær af mig,« siger Kristus; »thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle." ret

(448)  Hvis du i virkeligheden havde gået i Kristi skole, forventer han af dig at du viser din karakter og opførsel i den (449) elskelighed som er så smukt eksemplificeret i hans karakter. Kristus ville ikke begynde sig at lære selvretfærdighed, indbildskhed og egenvilje. Hvis sådan noget kommer til ham med spørgsmålet, Hvad er sandhed? giver han det ikke noget svar. Det er kun den ydmyge som han vil lede i dommen, den ydmyge vil lære hans vej. Salomon var af naturen udstyret med god dømmekraft og store fornuftstanker, men han erkendte sig selv for Gud som et lille barn. Han søgte efter visdom fra Gud med ydmyghed og han søgte ikke forgæves. Hvis du virkelig søger efter sandheden med det rette motiv vil det være hos organisationen for den har sandheden. Hvis du søger skrifterne og forskellige forfattere så du finder forskellige læresætninger som vil falde sammen med din egen forudindtagede mening og hvis du allerede har erkendt din tro, så vil du være skrydende, selvsikker og hoven. ret

(449)  Selvsikkerhed er en snare
Bror B, med din nuværende egenrådige, hårdnakkethed, vil du komme længere og længere væk fra sandheden; og med mindre du omvender dig vil det vise sig at du er en stor hindring for Guds sag på de steder hvor du har indflydelse. Du er ivrig efter at fremføre dine egne synspunkter. Din selvtilstrækkelighed må opgives før du kan se noget klart. Du har fået din hustru til at tro at du kender sandheden bedre end nogen andre af vore prædikanter; så vidt det angår hende har du taget kundskabsnøglen i din egne hænder og efterladt hende i mørket. Gud har givet sin menighed dømmestærke, erfarne og troende mennesker. De kender sandhedens og frelsens vej, for de har søgt efter den i pinsler på grund af den modstand de har mødt fra mennesker der vender sig fra Guds sandhed til løgn; og disse trofaste Guds tjeneres arbejdsnytte er givet til verden. ret

(449)  Der er meget få som indser den ophøjede natur der er i Guds værk når det sammenlignes med livets timelige forretningssager. Jesus, den himmelske Lærer, har givet os belærende (450) lektier igennem hans disciple. Da han sendte de tolv ud, belærte han dem at i hvilken som helst by eller stad de måtte komme ind i må de forhøre sig om hvem i den der var deres opmærksomhed og besøg værdig; og hvis et passende sted blev fundet hvor folk ville værdsætte den velsignelse de fik, - privilegiet at opvarte Kristi budbringere, - der skulle de blive og hvile der indtil de forlod den by. De blev ikke belært om at besøge enhver by eller ethvert hus uden plan og fremhæve deres tilstedeværelse over for folk uanset om de var velkommen eller ikke; men hvis de ikke blev budt velkommen, hvis deres fred ikke kunne hvile i huset, måtte de forlade det og søge et hus hvor beboerne var værdige og hvor deres ånd kunne hvile. ret

(450)  Når Kristi budbringere som gik ud for at lære sandheden til andre, blev de forkastet og deres ord ikke fandt plads i hjertet, så er det Kristus, som er forkastet og hans ord foragtet i de Kristus udsendte sandhedsbudbringere. Dette har lige så stor en betydning i denne verdens tidsalder som det havde da Kristus gav sine udvalgte budbringere belæring. ret

(450)  Da Kristus var på jorden, var der mennesker som ikke havde respekt eller ærbødighed for Guds budbringere og havde ikke større agtelse for deres advarsler end for deres egen dømmekraft; også i denne tidsalder i verden er der dem som ikke respekterer Guds udvalgte tjeneres vidnesbyrd så højt som deres egne meninger. Disse kan ikke få gavn af Guds tjeneres arbejde og tid bør ikke gå tabt ved at nedbryde Guds arbejde og imødekomme sådanne personer. Kristus sagde til sine tjenere som han sendte ud: »Den, som hører jer, hører mig og den, som ringeagter jer, ringeagter mig; men den, som ringeagter mig, ringeagter den, som udsendte mig." ret

(450)  [Kristus giver menighedens stemme magt. »Sandelig siger jeg eder, hvad I binder på jorden, det skal være bundet i himmelen; og hvad I løser på jorden, det skal være løst i himmelen.« At een mand på eget ansvar tager initiativet til at forfægte hvilke som helst anskuelser, der måtte falde ham ind, uden hensyn til menighedens skøn, er noget, som ikke finder medhold. Gud har givet den højeste magt under himmelen til (451) sin menighed. Det, der skal respekteres, er Guds stemme i hans folk, som er forenet i menighedssamfund. ret

(451)  Gud har givet sin menighed mænd, der har erfaring, sådanne, som endog hele natten igennem har fastet og grædt og bedt om, at Herren ville oplade skriften for deres forstand. I ydmyghed har disse mænd ladet verden høste nytte af deres modne erfaring. Er dette lys fra himmelen eller fra mennesker? Har det nogen værdi, eller er det værdiløst?] Bror B gør et arbejde for at udbrede fejlagtige synspunkter i bibelsandheden som han en dag vil ønske at gøre om igen; men det vil være nyttesløst. Han kan angre, han kan dog frelses som ved ild; men, oh, hvor megen dyrebar tid vil være mistet som aldrig kan genvindes! Hvor meget frø er der ikke blevet sået som kun har båret vildskud og torne! Hvor mange sjæle er blevet tabt som kunne være blevet frelst hvis han havde prøvet ganske alvorligt at lade lige så meget sandt lys skinne som han har spredt sit mørke! Hvad kunne han ikke have gjort hvis han var helliget ved sandheden! Bror B føler sig for selvtilstrækkelig, for rig og for beriget med goder, til at kunne se hvad han virkelig mangler. Det sande vidne pegede på ham og sagde: "Hvis I ikke bliver omvendt som små børn, kan I ikke se himlens rige." Sandhedens lys der er bragt så omhyggeligt ud i bøger og aviser tager han ikke hensyn til; men han ophøjer sin egen dømmekraft over det mest dyrebare lys og dette lys vil rejse sig i dommen for at fordømme ham. [Vejl f menigh bd. 1 side 328-329] ret

(451)  Jeg så at han ville drage tvivl om de mennesker som Gud har fundet egnet til at tage ansvaret for hans arbejde. Han ville ophøje sine egne anskuelser og synspunkter over det lys som Gud har givet gennem dem og ville prale af sin kundskab; og han ville være sine brødres anklager og Kristi ambassadører er ingen undtagelse. Al denne hovenhed for at forklejne Guds tjeneres dømmekraft og for at anklage dem for at være svage og fare vild, ophøje sin egn mening over deres, der, medmindre den angres, vil findes nedskrevet imod ham i de bøger, som han vil se med skam på Guds dag. ret

(452)  (452) Gud vil fremholde sine tjenere, han vil beskytte sine begunstigede; men ve dem som ikke vil virkeliggøre Kristi ambassadøreres ord, som modtager ordet fra Guds mund til at tale til folk og som vil fortælle folket at sværdet kommer for at advare dem og berede dem for Guds dag. Bror B vil finde ud af at det ikke er et let eller ubetydeligt arbejde som han har involveret sig i; det er et arbejde som vil falde tilbage på hans sjæl med en knusende vægt. Han har sat sin ånd i modsætning til Gud. Han har et hårdt arbejde for sig. Kristus siger: »Thi vel er det nødvendigt, at forargelser kommer, dog, ve det menneske, ved hvem forargelsen kommer!" ret

(452)  Bror B, den kurs som du har udøvet blev vist mig for tre år siden. Jeg så at du gjorde næsten enhver handling forkert og alligevel prøvede du at justere sandheden til dine handlinger i stedet for at justere dem til sandheden. Du var ikke et lys for Guds folk, men en forfærdelig byrde. Du vil ikke løfte når der skal løftes og du afskrækker andre fra enstemmig handling. Du finder altid fejl og taler til dine brødre og medens du har draget andres opførsel i tvivl, vokser en række giftigt ukrudt op og har sat dybe rødder i dit eget hjerte. Disse bitterhedens rødder der springer frem har besmittet mange og vil besmitte mange flere hvis du ikke ser dem og rykker den op. ret

(452)  Jeg fik vist at en hård, farisæisk ånd ville vokse op i bror B og styre ham medmindre han ser de frygtelige mangler i hans karakter og opnår nåde fra Gud til at rette dette onde. Før han greb sandheden, synes hans hånd at være imod alle; hans kamplyst blev styrket enhver provokation og hans selvagtelse skades; han blev en hård mand, der kom ind i besværligheder og forvoldte besvær. Guds sandhed udførte en fornyelse i ham. Gud accepterede ham og hans hånd holdte ham oppe. Men siden bror B har mistet indvielsens ånd, er hans gamle oprørske ånd, at stride med andre, blevet styrket og forsøgt at vinde herredømme. Når han dør i selvet og ydmyger sit stolte hjerte for Gud vil han finde ud af hvor svag hans styrke var; han vil (453) føle behovet for himmelsk undsætning og vil råbe: "Uren, uren for dig, oh Gud." Al hans stolte pral i selvet vil have ende. ret

(453)  Livet i denne stormfulde verden, hvor moralsk mørke triumferer over sandheden og dydigheden, vil for den kristne være en stadig kamp. Han vil finde at han må tage rustningen på, for han må kæmpe imod kræfter som aldrig bliver trætte og imod fjender der aldrig sover. Vi vil finde os selv omringet med utallige fristelser og vi må finde styrke i Kristus til at overvinde dem eller blive overvundet af dem og miste vore sjæle. Vi har et stort og højtideligt arbejde at gøre og hvor frygteligt vil vort tab ikke være hvis vi undlader dette. Hvis det arbejde som vor mester har overladt os findes ugjort, vil vi ikke have et sekund prøvetid. Det vil forblive ugjort for evigt. ret

(453)  Jeg fik vist bror B's liv i hans familie. Engle græd da de så hans opførsel hjemme, da de så den upåagtede hustru, som ikke får nogen respekt fra ham som har pligt til at elske og værne om hende som sig selv, lige som Kristus har elsket og værnet om kirken. Han gør sig umage for at gøre hendes mangler tydelige og for at ophøje sin egen klogskab og dømmekraft og få hende til at føle hendes underlegenhed når de er i selskab og alene. Selv om hun er analfabet, er hendes ånd langt mere acceptabel over for Gud end hendes mands. Gud ser på søster B med den største medynk. Hun gennemlever sandhedens principper, lige så meget som hun har lys, meget bedre end hendes mand. Hun vil ikke være ansvarlig for det lys og den kundskab som hendes mand har haft men som hun ikke har haft. Han kunne være til lys og trøst og velsignelse for hende, men hans indflydelse bruges på en forkert måde. Han læser det for hende som han behager, det som vil give styrke for hans synspunkter og hans ideer, medens han holder det væsentlige lys tilbage som han ikke ønsker at hun skal høre. ret

(453)  Han respekterer ikke sin kone og han lader sine børn vise hende respektløshed. Ligesom Elis sønner, er disse børn overladt til at opdrage sig selv. Der er ikke styr på dem og hele denne forsømmelse vil snart kastes tilbage på ham selv. Det som bror B nu sår vil han helt sikkert høste. Søster B er, i (454) mange henseender nærmere himlens rige end hendes mand. Disse uregerlige ulydige børn, som ikke er opdraget til selvbeherskelse, vil plante torne i deres forældres hjerter som de ikke kan forhindre og så vil Gud ved dommen kalde forældrene til regnskab for at bringe børnene til verden og lade dem opdrage utrænede, ukærlige og ikke selv har fået kærlighed. Disse børn kan ikke frelses til himlens rige uden en stor forandring i deres karakter. ret

(454)  Bror B forsøger at få sin hustru til at tro som han tror og han ville have hende til at mene at alt hvad han gør er rigtigt og at han ved mere end nogen anden prædikant og er klogere end alle mennesker. Jeg fik vist at han i sin pralende klogskab behandler sine børns legemer som han behandler sin hustrus sjæl. Han har fulgt en kurs der er efter hans egen klogskab, som ruinerer hans barns sundhed. Han bilder sig selv ind at den gift som han har indført i hendes system holder hende i live. Hvilken fejltagelse. Han bør overveje hvor meget bedre hun kunne have haft det hvis han havde ladt hende være og ikke misbrugt naturen. Dette barn kan aldrig få en sund krop, for hendes knogler og blodstrømme i hendes årer er blevet forgiftet. Hans børns nedbrudte organismer og deres smerter og pine vil skrige imod hans pralende klogskab, som er tåbeværk. ret

(454)  Men hvad er værre end at han lod døren til undergang stå vidt åben så hans børn kunne komme igennem gå fortabt. Hans børns natur må ændres, deres karakter forvandles og gøres nye, ellers kan der ikke gøres noget håb for dem. Kan engle se med kærlighed på din familie, bror B? Kan de glæde sig ved at bo i dit hus? Bygningen er god, men huset inden i gør ikke lykken. Dem som bor inden for murerne gør det til en himmel eller til et helvede. Du respekterer ikke dine børns moder. Du lader dem være i ulydighed og respektløshed. ret

(454)  Du kan sige: "Hvorfor kommer søster White med dette til mig? Jeg har ingen tro på synerne." Jeg vidste dette før jeg forsøgte at skrive, men jeg følte at tiden var kommet til mig (455) til at bringe disse ting for dig. Jeg må fortælle dig sandheden, for jeg forventer at møde det i dommen som jeg her har ufuldkomment skrevet. Jeg har ventet på og håbet at jeg kunne sige noget som ville kunne nå dit hjerte og blødgøre det med de ord jeg her har skrevet. Men jeg har mistet alt håb i den retning, for du er forstærket med en rustning der er uigennemtrængelig som stål. Du vil kun acceptere det du forstår. Jeg fik vist at det ville have været bedre for den nærværende sandheds sag hvis du aldrig havde antaget sabbaten. Din samvittighed er ikke særlig følsom; du er forblindet af fjenden. ret

(455)  Jeg har opgivet alt håb for at gøre noget for menigheden i ___ så længe du er en anstødssten for den. Tidligere elskede du sandheden og havde du fulgt med på sandhedens og hellighedens stivej ville du nu have været en Kristi ambassadør. Du vil have et forfærdeligt regnskab at give på Guds store dag for dine talenter der ikke er udnyttede. Du havde gode evner. Gud lånte disse talenter til dig for at du kunne lave dig et godt regnskab, men du har misbrugt disse gaver. Havde du brugt de evner som Gud havde givet dig, på den rigtige side, ville du have gjort meget for at vinde sjæle til Kristus og du ville se frelste sjæle i himlens rige fordi du har været redskab. Men du har spredt i stedet for at samle med Kristus. Dine brødre har mistet modet og kan ikke oprejse og forfremme, fordi, du ligesom et modstridende element, modvirker det gode de vil gøre. ret

(455)  Guds hjerte har aldrig før længes mere inderligt efter hans jordiske børn med en dybere kærlighed og mere medlidende blødhed end han gør nu. Der har aldrig før været en tid hvor Gud har været hurtigere og mere parat til at gøre noget for sit folk, end nu. Og han vil belære og frelse alle som vælger at blive frelst på hans bestemte måde. Dem som er åndelige kan erkende åndelige ting og se tegnet på Guds arbejde og tilstedeværelse overalt. Satan forledte vore første forældre, ved sin dygtige og ondskabsfulde strategi, fra edens have - fra deres uskyld og renhed til synd og uudsigelig ulykke. Han har ikke ophørt med at ødelægge; alle kræfter som han kan mane frem, har han sat (456) i flittigt arbejde i disse sidste dage for at omspænde sjæles ruin. Han tager ethvert kunstgreb han kan bruge for at bedrage og forvirre Guds folk. ret

(456)  Han har brugt dig som sin agent til at sprede mørke og forvirring og han finder at du arbejder fortræffelig i hans hænder. Du er netop det redskab som han kan bruge og vil være godt til at såre, gøre modløse og rive ned. Du er ikke nidkær og lægger din skulder under byrden, sammen med Guds folk; men når de vil gå frem, lægger du dig selv ned som en yderligere vægt for at forhindre dem i at gøre det de skal gøre for at komme frem i rette retning. Satan arbejder med dem som holder Guds bud og har Jesu tro. Det mest bitre had er inden i ham imod alle som er loyale over for Gud og som adlyder hans bud. Han sover ikke; han formindsker ikke sin årvågenhed et øjeblik. Ville Guds bekendende efterfølgere da være halvt så kloge, flittige og udholdne i Guds arbejde, som Satan er i sit arbejde. ret

(456)  Havde du, bror B, fulgt med da du første gang satte dine hænder til ploven og ikke så tilbage, ville du nu have været en lysets budbringer der bærer sandheden til dem i mørke. Men Gud kan ikke bruge dig til hans ære før du lærer at rådføre dig med dine brødre og ikke tro at du ved alt hvad der var at vide. Det lykkes Satan at holde dig fra det gode. Du arbejdede godt en tid, men satans fristelser overvandt dig. Du ville gerne være først og blive smigret. Du elskede den mangt som penge giver. Satan forstår menneskers svaghed. Han har samlet sig kendskab til mennesker igennem tiden og er en erfaren hånd for hans værk. Hans list og bedrag er veludviklede og har for ofte heldet med sig fordi Guds folk ikke er så snilde som slanger. ret

(456)  Satan viser sig ofte som en lysets engel, opstillet i himmelsk tjenestedragt; han påtager sig venskabelig luft, viser stor karakterhellighed og stor agtelse for sine ofre, sjæle som han har i sinde at bedrage og ødelægge. Farer ligger på den sti som han indbyder sjæle til at gå på, men han har held med (457) at holde dette skjult og præsenterer kun det tiltrækkende. Vor frelses store Feltherre har besejret for vor skyld, så vi gennem ham kan sejre for vor egen skyld, hvis vi vil. Men Kristus frelser ingen imod deres vilje; han tvinger ingen til lydighed. Han gjorde det uendelige offer så de kunne overvinde i hans navn og hans retfærdighed kan tildeles dem. ret

(457)  Men for at blive frelst må du acceptere Kristi åg og bortlægge det åg som du har dannet efter dine skuldre. Den sejr som Jesus vandt i ørknen er et pant til dig for den sejr som du må vinde ved hans navn. Dit eneste håb om frelse er at overvinde ligesom Jesus overvandt. Guds vrede hænger nu over dig. Du elsker verdens fornøjeligheder frem for himmelske skatte. Øjets lyst og livets stolthed har adskilt dig fra Gud. Din tillid til dit eget svage, fejlende selv må brydes. Du må føle din svaghed før du, sammen med dine byrder, kan lægge dig i Guds hænder. Det menneske som stoler fuldt og helt på Gud vil aldrig blive til skamme. ret

(457)  Gud vil ikke have os til at rådføre os med vor egen bekvemmelighed når vi skal adlyde ham. Kristus behagede ikke sig selv da han var et menneske blandt mennesker. Han var en sorgernes mand og kendte til sorg. Himlens Majestæt havde ikke det sted hvor han kunne lægge sit hoved, intet sted som han kunne kalde sit eget. Han blev fattig for vor skyld, så vi ved ham i virkeligheden kunne blive rige. Lad os ikke tale om ofre, for vi ved ikke hvad det vil sige at ofre for sandheden. Hidtil har vi knap nok har løftet korset for Kristi dyrebare skyld. Lad os ikke søge efter en vej som er lettere end den sti vor Forløser har vandret på for os. Hvor uduelig er du ikke, med al din pralende klogskab, til at vejlede dig selv! Hvor tilbøjelig er du ikke til at følge en bedraget samvittigheds ordrer, til at gå på vildfarelsens vej og drage andre med dig. ret

(457)  Dit naturlige temperament er sådan at underkastelse og lydighed til Guds betingelser er meget svære. Din ubundne, selvsikkerhed, dine fordomme og dine følelser (458) leder dig let til at vælge en forkert sti. Kristus vil være en ufejlbarlig vejleder for dig hvis du vælger ham før du vælger din egen blinde dømmekraft. I dine forretninger har du ikke haft øjet rettet på Guds ære. Du har mange forviklinger og har haft mange vanskeligheder at kæmpe med og hvis du havde stolet på den sande Vejleder i stedet for din egen dømmekraft, ville du være ledt ud af dine forviklinger i dine forretninger. ret

(458)  Du har et vigtigt arbejde for dig som du aldrig kan gøre uden Guds særlige hjælp. Du kan sikre dig engles ledsagelse og blive en arving af Gud, en medarving sammen med Jesus Kristus; og skulle du arbejde på at afgrænse håbets område og beslutte dig inden for din egen bekvemmeligheds trange plads ville dette være en livslang fejltagelse. Det er en frygtelig fejltagelse at kun leve for denne verden. Du ser tilbage og mærker fordømmelsen af din egen forkerte opførsel og forsøger at retfærdiggøre dig selv ved at finde fejl hos andre. Uanset hvilken kurs andre måtte tage, eller hvor forkerte de kan være, vil deres fejl aldrig kunne dække over din egne fejltagelser; og på den endelige opgørsts dag, vil du ikke vove at sige dette til Gud som undskyldning for pligtforsømmelse. ret

(458)  Gud vil gerne acceptere dig som sit barn og gøre dig til medlem af den kongelige familie, et barn af den himmelske Konge, på betingelse af at du kommer ud fra verden og adskiller dig og ikke rører ved urene ting. Himlens Monark vil have dig i besiddelse og glæde sig over alt som kan forædle, udvide og ophøje dit væsen og gøre dig egnet til at blive hos ham for evigt. Din eksistens og dit liv måler sig med Guds liv. Hvilken udsigt er der ikke til det kommende liv! Hvor smukt vil det dog ikke være! Hvor bred og dyb og umådelig er ikke Guds kærlighed tilkendegivet til mennesker! Ingen ord kan beskrive denne kærlighed; den overgår alle tanker og forestillinger, men den er en realitet så at du kan lære den at kende ved erfaring; du må fryde dig ved den med usigelig glæde og fuld af herlighed. ret

(458)  Med en sådan udsigt for dig, hvordan kan du så indskrænke dig til verdslige tanker og til (459) verdslige beskæftigelser, søge vinding og opgive det ene punkt efter det andet af den nærværende sandhed. Sandhed, princip og ren samvittighed er ønskelig at du husker på. Guds gunst er bedre end huse af sølv og guld. Hjertets dybeste glæde kommer fra dyb ydmygelse. Tillid og underkastelse til Gud giver en ædel karakter. Tårer er ikke altid bevis på svaghed. For at du kan opbygge en karakter som er symmetrisk i den rene og hellige Guds øjne må du begynde fra grunden. Hjertet må brydes for Gud og sand anger for synd vises, indtil du imødekommer sandhedens og pligtens krav. Så vil du have sand respekt for dig selv og sand tillid til Gud. Du vil have følelsers ømhed. Al den praleri vil være væk. I stedet for hårdhed vil stor ømhed blandes med fasthed til at stå fast for sandheden i alle situationer. Du vil da se meget i verden og i dit eget hjerte vil du græde.

------------
ret

næste kapitel