Vidnesbyrd for menigheden bind 3 kapitel 50fra side560

ren side - tilbage

Forældre som reformatorere

(560)  Den 3. januar 1875 fik jeg vist at ingen af os indså de farer der følger os hvor vi går. Vi har en vågen fjende og vi er alligevel ikke vågen og alvorlige for at modstå Satans fristelser og overvinde hans bedrag. ret

(561)  (561) Gud har ladet sundhedsreformens lys skinne på os i disse sidste dage, så vi ved at vandre i lyset kan undgå mange farer som vi kunne udsættes for. Satans fristelser på menneskeslægten er kraftige. Han vil have dem til at føje appetitten, tilfredsstille tilbøjelighederne og leve et uagtsomt tåbeligt liv. Han kommer med tillokkelser i et personligt nydelsesrigt liv og forsøger at tilfredsstille det dyriske instinkt. Tøjlesløshed hersker i et alarmerende omfang og ruinerer organismen for liv. Umådeholdene nydelser reducerer livskraften i både legeme og sind. De sætter ham, som kan overvindes, på fjendens grund, hvor Satan kan friste, plage og til sidst styre viljen efter hans behag. ret

(561)  Dem som er blevet overvundet i appetitten og bruger tobak uhæmmet, forringer deres mentale kræfter og bringer dem i dyrisk slaveri. [Når man giver efter for lysten til spirituøse drikke, fører man en drik til sine læber, som nedværdiger den, der er skabt i Guds billede, til at stå lavere end dyrene. Forstanden bliver lammet, intellektet svækkes, de dyriske lidenskaber ophidses og så følger forbrydelser af værste slags.] Hvis mennesker ville blive mådeholdene i alle ting, hvis de ikke rører det, smager det, eller ikke har med brændevin og narkotika at gøre, vil fornuften regere over hendes hænder og styre dyriske appetit og lidenskaber. [Jo mindre nervepirrende føden er i denne letsindige tidsalder, des bedre. Den eneste trygge sti er at være afholdende i alt og beslutsomt fornægte appetitten. [Helse og livsstil side 25] [Barnet i hjemmet side 389] ret

(561)  [Satan kommer til mennesket på samme måde, som han kom til Kristus, nemlig med sine overvældende fristelser til at føje appetitten. Han er fuldt klar over sin magt til at overvinde mennesket på dette punkt. Det var på appetittens område, han overvandt Adam og Eva i Eden og derved mistede de deres dejlige hjem. Hvor megen elendighed og forbrydelse har ikke ophobet sig i verden som følge af Adams fald! Hele byer er blevet udslettet fra Jordens overlade på grund af disse nedværdigende forbrydelser og afskyelige synder, som gjorde dem til en skamplet i universet. Eftergivenhed for appetitten var grundlaget for alle (562) deres synder. Ved hjælp af appetitten beherskede Satan sjæl og legeme. Tusinder, som kunne have været i live i dag, er gået i en for tidlig grav som legemlige, sjælelige og åndelige vrag. De havde gode evner og kræfter, men de ofrede alt for at føje appetitten, hvilket fik dem til at lade lysterne råde.] Vor verden er een stor sygestue. Umoralen bliver større. [Helse og livsstil side 15-16] ret

(562)  Det er ubehageligt, for ikke at sige farligt, at opholde sig i en jernbanevogn eller i et lukket rum der ikke er ordentligt ventileret, hvor atmosfæren er mættet af masser brændevin og tobak. Dem som er der i lokalet bliver genstand for dette, ved at udånde og udstråle fra legemet at organismen er fyldt med spiritussens og tobakkens gift. [Brugen af tobak påvirker ofte nervesystemet stærkere end brugen af alkohol. Den binder offeret til et dybere slaveri end det berusende bæger og vanen er vanskeligere at overvinde. I mange tilfælde bliver legemet og forstanden mere forgiftet af at bruge tobak end af at indtage spirituøse drikke, for tobakker en mere snigende gift. Barnet i hjemmet side 388] ret

(562)  Umådehold tager til overalt, uanset de alvorlige anstrengelser der er gjort i løbet af det sidste år for at modstå dette. Jeg fik vist at umådeholdenhedens kæmpekræfter ikke vil lade sig styre af de anstrengelser der er gjort. [Afholdsarbejdet bør begynde i vore familier, ved vort bord. Mødre har en vigtig gerning at udføre, for at de ved en rigtig opdragelse må kunne skænke verden børn, der vil være dygtige til at beklæde næsten hvilken som helst stilling og som tillige vil hædre de huslige pligter og glæde sig ved dem. ret

(562)  Moderens arbejde er meget betydningsfuldt og helligt. Fra vuggen af skulle børnene lære at vænne sig til selvfornægtelse og selvbeherskelse. Hvis hendes tid for det meste er optaget med denne fordærvede slægts dårskaber og dersom hendes klædedragt tilligemed selskaber lægger beslag på hendes kostbare tid, vil hendes børn ikke få den opdragelse, som er vigtig, at de skulle få for at opnå den rette karakter. En Kristen (563) moders, omsorg bør ikke blot dreje sig om det udvortes, men om, at hendes børn må få en sund konstitution og en god moral. ret

(563)  Mange mødre, der beklager den umådeholdenhed, som findes over alt, ser ikke klart nok til at forstå årsagen. De tilbereder daglig en mangfoldighed af retter og stærkt krydrede fødemidler, som frister appetitten og ansporer til forspisning. Iblandt vort amerikanske folk dækkes bordet som regel med retter, der tilberedes på en måde, som skaber drankere. Appetitten er den rådende faktor hos en stor klasse mennesker. Enhver, der føjer appetitten ved at spise for ofte og det af usund føde, svækker evnen til at modstå appetittens og lidenskabens krav på andre områder i samme grad, som han har styrket tilbøjeligheden til forkerte spisevaner. Mødre trænger til at bibringes et indtryk af deres forpligtelse over for Gud og verden til at give samfundet børn med en vel udviklet karakter. Mænd og kvinder, der træder ind på handlingens skueplads med faste principper, vil have betingelser for at kunne stå ubesudlede midt i denne fordærvede tids moralske besmittelse.] Det er mødres pligt at udnytte deres gyldne anledninger til at opdrage deres børn til nytte og pligt. I en særlig forstand tilhører deres tid børnene. Den dyrebare tid bør ikke bruges nyttesløst arbejde med flotte klæder, men bør bruges på at lære børnene tålmodigt og omhyggeligt nødvendigheden i selvfornægtelse og selvkontrol. [Vejl f menigh bd. 1 side 349-350] ret

(563)  [Mange kvinder som er bekendende kristne, dækker daglig bordet med retter som irriterer maven og skaber en sygelig tilstand i organismen. I mange familier er hovedretten som regel kød og de spiser kød indtil blodet er fyldt af spirer til kræft, tuberkulose og andre sygdomme. Deres kroppe består af hvad de spiser. Men når sygdom og lidelse rammer dem, går de ud fra at det er efter forsynet styrelse at disse prøvelser er lagt på dem. ret

(563)  Jeg gentager at manglen på mådehold bebyrder ved vore spiseborde. Appetitten bliver føjet så længe at det bliver naturlig at følge dens luner. Ved at bruge kaffe og te får man lyst til tobak og den vækker igen smagen for stærke drikke. Råd og vink side 287-288] ret

(564)  (564) [Mange forældre forsømmer sin pligt til at opdrage børnene i selvfornægtende vaner og de har ikke tålmodighed til at lære dem at bruge Guds gaver på en fornuftig måde. De lader børnene få lov til at spise og drikke så ofte som de lyster. Men appetitten og trangen til nydelse vil tiltage efter som børnene vokser, hvis de ikke lærer at holde deres lyster i tømme. Når disse børn vokser op og skal indtage en plads i samfundet, ejer de ikke kraft til at stå imod fristelser. Moralsk urenhed, synd og last omgiver dem overalt. Fristelsen til at følge smag og lyst og give efter for sine tilbøjeligheder bliver ikke mindre med årerne. I almindelighed lader ungdommen sig lede af impulser og mange bliver appetittens slaver. De sørgelige følger af en fejlagtig opdragelse ser vi blandt frådsere, tobaksslaver og drankere. Råd og vink side 185-186] ret

(564)  Når vi hører kristne mænd og kvinders sørgelige beklagelser over umådeholdenhedens frygtelige onder, kommer dette spørgsmål hurtigt frem: Hvem har opdraget de unge og givet dem deres karakterpræg? Hvem har oplært dem den appetit de har? Hvem har forsømt det højtideligste ansvar at forme deres sind og karakter til nytte i dette liv og forberede dem for himmelske engles selskab? Vi møder overalt en stor klasse mennesker, som er en levende forbandelse for verden. De lever ikke for noget andet formål, end at give frit løb for appetitten og lidenskaber og for at fordærve sjæl og legeme med udsvævende vaner. Dette er en frygtelig kritik af mødre som er modens tilbedere, som har levet for klæder og show, som har undladt at forskønne deres egne tanker og forme deres eget præg efter det guddommelige Forbillede og som også har forsømt det hellige hverv de har fået betroet, at opdrage deres børn i Herrens opfostring og formaning. ret

(564)  Jeg så at Satan, gennem sine fristelser, indfører, altid-foranderlige moder og tiltrækkende fester og fornøjelser, så mødre kan forledes at hengive deres Gudsgivne prøvetid til tåbelige ting så de kun har en lille anledning til at opdrage og oplære deres børn rigtigt. Vore (565) unge mangler mødre som vil lære dem helt fra deres vugge at styre lidenskaber, at fornægte appetitten og overvinde selviskhed. De behøver det linje for linje og forskrift for forskrift, lidt her og lidt der. ret

(565)  Hebræerne fik anvisninger for hvordan de skulle opdrage deres børn for at undgå afgudsdyrkelse og hedenske nationers ondskab: »I skal lægge eder disse mine ord på hjerte og sinde, binde dem som et tegn om eders hånd og lade dem være et erindringsmærke på eders pande og I skal lære eders børn dem, idet I taler om dem, både når du sidder i dit hus og når du vandrer på vejen, både når du lægger dig og når du står op." ret

(565)  Vi har et alvorligt ønske om at kvinden skal udfylde den position som Gud oprindeligt havde planlagt, som hendes mands ligedannede. Vi har så stor brug for mødre som ikke kun er mødre i navn, men i enhver forstand hvad ordet rummer. Vi kan med sikkerhed sige at værdigheden og betydningen i kvindens mission og særlige opgaver er af mere indviet og hellig karakter end mænds opgaver. ret

(565)  Der er spekulationer om kvinders ret til at stemme. Mange er på ingen måde disciplineret til at forstå vigtige spørgsmåls betydning. De har levet livet i nærværende tilfredsstillelse fordi det var moderne. Kvinder som har udviklet en god forstand og har sand moralsk værdi er nu blot modens slaver. De har ikke tankernes bredde eller et kultiveret intellekt. De kan tale forstandsmæssigt om den sidste mode, klædestil, det ene eller andet selskab eller dejlige bal. Sådanne kvinder er ikke beredte til at tage et forstandsmæssigt standpunkt i politiske sager. De er blot modens og omstændighedernes redskaber. Lad denne orden af tingene blive ændret. [Enhver kvinde bør have en klar forståelse af hvor hellig hendes opgave er og i tillid til Gud tage fat på sin livsgerning. Hun skal lære børnene at blive nyttige i denne verden og forberede dem for en bedre verden. ret

(565)  Jeg henvender mig til alle kristne mødre og beder jer indstændig om at I må leve jer ind i det store ansvar som hviler på jer. I lever ikke for at tilfredsstille (566) selvet, men for at ære Gud. Kristus tænkte ikke på sig selv. Han kom i en tjeners skikkelse.] Han forlod de kongelige sale og nedlod sig at iklæde sin guddommelighed med ydmygelse, så han ved sin nedværdigelse og hans selvopofrende eksempel kunne lære os hvordan vi kan blive ophøjet til sønner og døtre af den kongelige familie, børn af den himmelske konge. Men hvad er betingelserne for disse hellige, ophøjede velsignelser? »Drag bort fra dem og skil jer ud, siger Herren og »rør ej noget urent, så vil jeg tage imod jer og være jer en Fader og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige.« [Det kristne hjem side 179] ret

(566)  Kristus ydmygede sig selv fra den højeste myndighed, fra en position lige med Gud, til det laveste sted, en tjeners sted. Hans hjem var i Nazaret, som var kendt for sin ondskab. Hans forældre var blandt de laveste fattige. Hans levevej var en tømmers og han arbejdede med sine hænder for at han kunne forsørge familien. I tredive år var han underkastet sine forældre. Her viser Kristi liv os vor opgave, at vi skal være ihærdige i arbejde og sørge for og oplære de svage og den uvidende. I sine belærende lektier lærte Jesus sine disciple at hans rige ikke var et verdsligt rige, hvor alle stræbte efter den højeste position. ret

(566)  Kvinden skal udfylde en mere hellig og ophøjet stilling i familien end kongen på sin trone. Hendes store gerning er at gøre sit liv til et levende eksempel, som hun ønsker at hendes børn skal efterligne. Ved forskrifter såvel som eksempel skal hun fylde deres sind med nyttigt kundskab og lede dem til selvopofrende arbejde for andres gode. Den store stimulans for den hårdt arbejdende og bebyrdede moder bør være at ethvert barn som er korrekt oplært og som har den indre besmykkelse, sagtmodighedens og stilhedens smykke, må være egnet for himlen og vil skinne i Herrens boliger. ret

(566)  Hvor få ser ikke alt det tiltrækkende i Kristi sande ydmygelse! Hans ydmygelse består ikke i at vurdere sin egen karakter og kvalifikationer lavt, men i at han ydmygede sig (567) selv for den faldne menneskehed så de kan oprejses sammen med ham til et højere liv. Verdslige mennesker prøver at ophøje sig selv til de positioner der er over dem eller endnu højere. Men Jesus, Guds søn, ydmygede sig selv for at ophøje mennesket; og en sand Kristi efterfølger vil forsøge at møde mennesker hvor de er, for at kunne ophøje dem. ret

(567)  Ville denne generations mødre føle helligheden i deres opgave og ikke prøve at kappes med deres velhavende naboer i deres udseende, men søge efter at overgå dem i trofasthed og lære deres børn for det bedre liv? Hvis børn og unge var oplærte og uddannede i selvfornægtelsens og selvkontrollens vaner, hvis de var belært at de spiser for at leve, i stedet for at leve for at spise, ville der ikke være så mange sygdomme og så meget moralsk fordærv. Så ville der ikke være så meget brug for afholdenhedens-korstog, som tæller så lidt, hvis rigtige principper, med hensyn til mådehold, kunne indplantes i de unge der former og danner samfund. De vil da have moralsk værdi og moralsk renhed til, i Jesu styrke, at modstå disse sidste dages besmittelse. ret

(567)  [Det er meget vanskeligt at slippe af med vaner man har fulgt livet igennem og som har formet appetitten. Uafholdenhedsdjævlen besejres ikke så let. Den har enorme kræfter og er svær at overvinde. Men lad forældrene begynde et felttog mod umådeholdenheden i deres eget hjem og hos deres egne børn og i de principper, de lærer dem at følge helt fra de er spæde; da er der håb om et godt resultat. Mødre, det vil betale sig for jer at bruge de kostbare timer, Gud har givet jer, til at forme, udvikle og opdrage jeres børns karakter og til at lære dem nøje at overholde principperne for mådehold med mad og drikke. Barnet i hjemmet side 392-393] ret

(567)  [Forældre kan have overført tilbøjeligheder til begær og lidenskaber til deres børn, hvilket vil gøre arbejdet med at opdrage og oplære dem til streng afholdenhed og til rene og retskafne vaner sværere. Hvis lysten til usund mad, stimulanser og narkotika er blevet overført til dem som en arv fra deres forældre, (568) påhviler det forældrene et frygteligt alvorligt ansvar for at modarbejde de dårlige tilbøjeligheder, som de har videregivet til deres børn. Hvor bør forældrene arbejde flittigt og alvorligt for i tro og håb at gøre deres pligt for deres uheldigt stillede børn. Barnet i hjemmet side 390] ret

(568)  [Forældre bør først og fremmest sætte sig for at forstå livets og sundhedens love, for at de ikke med madlavningen eller ved nogen vane skal gøre noget, der vil udvikle forkerte tilbøjeligheder hos deres børn. Mødre bør søge at finde ud af, hvordan de kan dække bordet med den enkleste og sundeste kost, så fordøjelsesorganerne ikke bliver svækket og nerverne kommer ud af ligevægt og for at den undervisning, som de bør give dem, ikke bliver modarbejdet med den mad, der sættes for dem. De indre organer bliver enten svækket eller styrket af maden, der betyder meget for at kunne holde børnenes legemlige og moralske sundhed under kontrol. Børnene hører Gud til, købt med Jesu blod.] [Hvilket helligt hverv har forældre ikke fået overdraget, idet de skal værne om deres børns legemlige og moralske sundhed, for at nervesystemet skal blive velafbalanceret og sjælen ikke bringes i fare!] Dem som føjer deres børns appetit og ikke styrer deres lidenskaber, vil se den frygtelige fejltagelse de har gjort, ved at elske tobak og drikfældighed, hvis sanser er lammet og hvis læber siger løgne og bespottelse. [Barnet i hjemmet side 390] ret

(568)  [Hvilket syn det vil være, når forældre og børn mødes til det afsluttende regnskab! Tusinder af børn, som har været slaver af begær og nedværdigende laster, hvis liv var moralske vrag, vil da stå ansigt til ansigt med forældre, der gjorde dem til det, de blev. Hvem andre end forældrene må høre dette frygtelige ansvar? Ødelagde Herren de unge? Oh nej! Han skabte dem i sit billede, lidet ringere end englene. Hvem har da udført den frygtelige gerning at forme karakteren for livet? Hvem ændrede deres karakter, så de ikke har Guds præg, men må være lige adskilte fra hans nærværelse som urene, der ikke kan være blandt rene engle i en hellig himmel? Blev forældrenes synder overført til børnene som fordærvede lyster og (569) begær? Blev værket fuldført af en forlystelsessyg moder, der forsømte at opdrage dem ordentligt i overensstemmelse med det forbillede, der var givet hende? Lige så sikkert som de er til, vil alle disse mødre komme til at passere revy for Gud.] Satan er hurtig til sit at gøre sit arbejde og til at give de fristelser som de ikke har vilje eller moralkraft til at modstå. [Barnet i hjemmet side 539-540] ret

(569)  Vort folk bliver hele tiden ringere på helsereformen. Satan ser at han ikke kan have en så styrende magt over dem, som han kunne, hvis appetitten fik frit løb. Under påvirkning af usund mad bliver samvittigheden bedøvet, sindet bliver formørket og dets følsomhed over for indtryk sløves. Men fordi misligholdt samvittighed er lammet og bliver ufølsom, bliver overtræderens skyld ikke mindre. ret

(569)  Satan fordærver menneskesind og ødelægger sjæle igennem sine listige fristelser. Vil vort folk se og mærke en forføjet, forvrænget appetits synd? Vil de opgive te, kaffe, kødspiser og al stimulerende mad og bruge midlerne, der ellers var brugt på disse skadelige laster, til at sprede sandheden? Disse stimulanser gør kun skade og alligevel ser vi hvor mange af dem som er kristendomsbekendere der bruger tobak. Disse mennesker vil dybt angre umådeholdenhedens onde og medens de taler imod brugen af brændevin vil de smide tobakken (tobakssovs) ud. [Eftersom en sund sindstilstand afhænger af den normale tilstand i de vitale kræfter, med hvilken omhu bør der så ikke sørges for, at hverken pirringsmidler eller narkotika bliver brugt! ret

(569)  Tobak er en langsomt virkende, lumsk gift og dens virkninger lader sig vanskeligere fjerne fra organismen end brændevinens. Hvilken kraft kan den, der anvender tobak, vel have til at standse drikkeriets fremgang? Der må ske en revolution her i verden med hensyn til tobaksproblemet, inden øksen kan lægges ved træets rod. Vi går endnu videre i denne sag. Kaffe og te opelsker den lyst, der leder til stærkere pirringsmidler, såsom tobak og brændevin. Og vi går endnu længere, til de daglige måltider, til det bord, der dækkes i Kristne hjem. Praktiseres der afholdenhed i alle ting? Gennemfører man der de reformer, som er vigtige for sundhed og lykke? Enhver (570) sand Kristen vil være herre over sin appetit og sine lidenskaber. Hvis han ikke er løst fra appetittens trældom og slaveri, kan han ikke være en sand, lydig Kristi tjener. Det er tilfredsstillelsen af appetit og lidenskab, der gør sandheden uden virkning på hjertet. Det er umuligt for sandhedens ånd og kraft at helliggøre en mand på legeme, sjæl og ånd, når appetit og lidenskab har magten over ham. Vejl f menigh bd. 1 side 350]

------------
ret

næste kapitel