Vidnesbyrd for menigheden bind 3 kapitel 6fra side67

ren side - tilbage

En ikke pålidelig erfaring

(67)  Kære søster N: I det syn jeg fik den 10. december, 1871, så jeg at nogle ting havde været en stor hindring for din sundheds genskabelse. Dine særlige karaktertræk har forhindret dig i at få det gode du kunne have fået og fra at blive mere rask som du kunne blive. (68) Du har en særlig måde du gør tingene på og vil ikke vendes fra den. Du har dine ideer, som du vil gennemføre, skønt de ofte ikke er i overensstemmelse med fysiske love, men kun efter din egen bedømmelse. ret

(68)  Du er en stærk personlighed og har en fast vilje og du vil blot prøve at forstå din egen sag bedre end andre kan, fordi du efterprøver dine følelser. Du ledes af dine følelser og beherskes af din erfaring. Du har prøvet den og den plan, til hele din tilfredshed og har besluttet at din bedømmelse er den bedste at følge for dit tilfælde. Men hvad har været din norm? Svar: Dine følelser. Nu, min søster, hvad har dine følelser at gøre med sagens reelle kendsgerninger? Kun meget lidt. Følelser er et usselt kriterium, især når de er under styring af stærk indbildning og fast vilje. Du har et meget bestemt sindelag og din opførsel fastlagt for dig; men du ser ikke sagen for et korrekt synspunkt. Din bedømmelse er ikke sikker nok at stole på når den angår dig selv. ret

(68)  Jeg fik vist at du havde gjort nogle forbedringer; men ikke så meget, så hurtigt, eller så gennemgribende, som du skulle, fordi du tager din sag i dine egne hænder. Af denne grund og at du må anse det for din pligt at blive vejledt af mere erfarne, ønsker jeg at du må komme til Helseinstitutionen. Helseinstitutionens læger forstår sygdomme, deres årsager og rette behandlinger bedre end du; og hvis du vil opgive dine fastslåede ideer og underkaste dig deres vurdering, er der håb for du bliver helbredt. Men hvis du nægter dette, kan jeg ikke se hvad der så skulle være godt for dig. ret

(68)  Som jeg sagde til dig før, stoler du, min søster, på din egne erfaringer. Din erfaring får dig til at opføre dig på en vis måde. Men det som mange kalder for erfaring er ikke erfaring for alle; det er simpel vane, eller blot føjelighed, forblindelse og hyppig uvidende efterfølgelse, med en fast beslutsomhed og uden forstandsmæssig tanke eller spørgsmål om arbejdet. ret

(69)  (69) Virkelig erfaring er en variaition af gode erfaringer dannet af sindet, fri for fordomme og ukontrolleret af tidligere fastlåste meninger og vaner. Følgen vises ved omhyggelig omsorg og nidkært ønske om at lære, at blive bedre og at forny enhver vane som ikke er i harmoni med fysiske og moralske love. Andres modsigelser hvad I har erfaret ved erfaring synes for dig at være tåbelighed og endda en grusomhed i sig selv. Men der tilegnes og fastholdes flere fejl, ud fra falske idéer om erfaring, end fra noget andet, på grund af, at, hvad man almindeligvis kalder erfaring, slet ikke er erfaring; fordi der aldrig har været en retfærdig prøvelse ved egentlig forsøg og gennemgribende undersøgelse, med et kundskab af princippet indeholdt i handlingen. ret

(69)  Din erfaring blev vist mig som til at stole på, fordi modsatte sig den naturlige lov. Den er i konflikt med naturens uforanderlige principper. Overtro, min kære søster, kommer sig af sygelig indbildning, sætter dig i konflikt med videnskab og princip. Hvilket skal opgives? Dine stærke fordomme og meget faste ideer med hensyn til hvilken kurs der er bedst at tage over for dig selv der så længe er blevet holdt fra godt. Jeg har forstået din sag i årevis, men har følt mig ude af stand til at fremstille tingene på så klar en måde at du kan se og fatte det og gøre praktisk brug af det lys du har fået. ret

(69)  Der er mange invalider i dag som altid vil forblive sådan fordi de ikke er overbevist om at deres erfaring ikke er til at stole på. Hjernen er legemets kapital, sædet for alle nervekræfter og al mental handling. Nerverne går ud fra hjernen til at styre legemet. Ved hjernenerverne, overføres de mentale indtryk til alle legemets nerver som telegraftråde; og de styrer den livsvigtige bevægelse i enhver del af organismen. Alle bevægelsesorganer styres af de meddelelser de får fra hjernen. ret

(69)  Hvis dine tanker er fæstnet på at et bad vil skade dig, har det mentale påtryk givet meddelelse til alle legemets nerver. Nerverne styrer blodcirkulationen (70) derfor er blodet, ved sindsindtryk, begrænset til blodkarrene og de gode virkninger ved et bad mistes. Alt dette er fordi blodet forhindres af sindet og viljen fra at flyde hurtigt og fra at komme til overfladen og opildne, vække og fremme kredsløbet. For eksempel, kan du føle du bliver kold når du bader. Hjernen sender denne besked til legemets nerver og blodkarrene, i lydighed til din vilje, kan ikke udføre deres gerning og danner en reaktion efter badet. Der er ingen begrundelse i videnskab eller filosofi hvorfor et lejlighedsvis bad, taget med omhu, skulle gøre dig noget andet end godt. Dette er især tilfældet hvor der kun er aktivitet til at holde musklerne i bevægelse og hjælpe blodcirkulationen igennem organismen. Bad befrier huden fra ophobning af urenheder som hele tiden samler sig og holder huden fugtig og smidig, derved forøges og udjævnes kredsløbet. ret

(70)  Raske personer bør under ingen omstændigheder forsømme bad. De bør ved alle midler bade så ofte som tre gange om ugen. Dem som ikke er sunde har urenheder i blodet og huden er ikke i en sund tilstand. Porernes mangfoldighed, eller små munde, igennem hvilke legemet ånder, lukkes og fyldes med dårligheder. Huden behøver at renses omhyggeligt og grundigt, så at porerne kan gøre deres arbejde med at befri legemet fra urenheder; derfor behøver svage personer som er syge badenes fordele og velsignelser så ofte som tre gange om ugen og ofte mere end dette er også nødvendigt. Uanset om en person er syg eller rask, er åndingen mere fri og lettere hvis bade praktiseres. Ved dette bliver musklerne mere fleksible, sindet og legemet får på samme måde kraft, forstanden bliver klarere og hver evne bliver livligre. Badet dulmer nerverne. Det fremmer almindelig transpiration, opkvikker omløbet, overvinder tilstopningen i systemet og gavner nyrerne og urinorganerne. Badning hjælper tarmene, maven og leveren, giver energi og nyt liv til hver af dem. Det fremmer (71) også fordøjelsen og i stedet for at organismen svækkes styrkes den. I stedet for at forøge tilbøjeligheden til forkølelse, beskytter et bad, hvis det tages rigtigt mod forkølelse fordi cirkulationen forbedres og livmoderorganerne, som er mere eller mindre overfyldt, lindres; og blodet bringes op til overfladen og en lettere mere regulær strøm af blod gennem alle blodkarerne opnås. ret

(71)  Det siges at erfaringen er den bedste lærer. Ægte erfaring er faktisk bedre end kundskabsbøger. Men vaner og skikke omgiver mænd og kvinder som jernbånd og de er i almindelighed retfærdiggjort ved erfaring, alt efter den sædvanlige forståelse af begrebet. Rigtig mange har misbrugt den dyrebare erfaring. De har holdt sig til deres skadelige vaner, som afgjort svækker fysisk, psykisk og moralsk sundhed; og når I forsøger at belære dem, retfærdiggører de deres adfærd ved at henvise til deres erfaring. Men sand erfaring er i harmoni med naturlige love og viden. ret

(71)  Her er det vi møder store vanskeligheder i religiøse anliggender. De tydeligste kendsgerninger må vises, de klareste sandheder, understøttet af Guds ord, kan komme frem; men øret og hjertet er lukket og det altoverskyggende argument er: "min erfaring." Nogle vil sige: "Herren har velsignet mig i at tro og gøre det som jeg har gjort; derfor kan jeg ikke have fejlet." "Min erfaring", klynges der til og bibelens ophøjede, helligede sandheder forkastes i stedet for deres egentlige formål: at danne erfaringer. Mange af de største vaner dækkes under påskud af erfaring. Mange når ikke denne fysiske, intellektuelle og moralske forbedring som det er deres privilegium og pligt at opnå, fordi de vil kæmpe for pålidelighed og sikkerhed for deres erfaring, skønt den fejlvurderede erfaring modsiges af de tydeligste åbenbarede kendsgerninger. Mænd og kvinder hvis forkerte vaner har ødelagt deres legeme og sundhed vil findes at have deres erfaring er anbefalelsesværdig for andre at følge, skønt det er netop den erfaring som har frarøvet dem vitalitet og sundhed. Mange eksempler kunne gives for at vise (72) hvordan mænd og kvinder har været bedraget ved at stole på deres erfaring. ret

(72)  Herren gjorde mennesket fuldkomment fra begyndelsen. Det blev skabt med et fuldkommet afbalanceret sind, alle dets organer størrelse og styrke var fuldstændig udviklet. Adam var en fuldkommen mennesketybe. Enhver sindsegenskab stod i et rimeligt forhold, hver havde en særlig opgave og alligevel var alt afhængig af andre for det fulde og rette brug af dem alle. Adam og Eva fik lov til at spise af alle træer i haven, bortset fra et. Herren sagde til det hellige par: Den dag da I spiser af kundskabens træ for godt og ondt, skal I visselig dø. Eva blev narret af slangen til at tro at Gud ikke ville gøre det han sagde han ville gøre. »I skal ingenlunde dø,« sagde slangen. Eva spiste og forestillede sig at hun mærkede et nyt og ophøjet livs fornemmelser. hun bar frugten til sin mand og det som havde en overmægtig indflydelse på ham var hendes erfaring. Slangen havde sagt at hun ikke skulle dø og hun mærkede ingen dårlige virkninger fra frugten, intet som kunne forklare døden for mennesket, men, ligesom slangen havde sagt, en behagelig fornemmelse som hun forestillede englene havde. Hendes erfaring stod direkte imodsætning Jehovas udtrykkelige lov og Adam lod sig selv narre af sin hustrus erfaring. Sådan er det med den religiøse verden i almindelighed. Guds udtrykkelige bud overtrædes og fordi »den onde gerning ikke i hast rammes af dommen får menneskenes hjerte mod til at gøre det onde." ret

(72)  Mænd og kvinder vil, lige i ansigtet for Guds bud, følge deres egne tilbøjeligheder og så vover de endda at bede for at kunne herske over Gud og få han til at gå imod hans udtrykte vilje. Herren er ikke behaget ved sådanne bønner. Satan kommer til sådanne personers side, som han gjorde til Eva i Eden og indprenter dem og de får en erfaring i sig og den fortæller de er de mest forunderlige erfaring som Herren har givet dem. En sand erfaring vil være i fuldstændig harmoni med den naturlige og (73) guddommelige lov. Falsk erfaring vil sætte sig selv op imod videnskab og Jehovas principper. Den religiøse verden er dækket med et ligklæde af moralsk mørke. Overtro og blind tro (bigotteri) styrer mænd og kvinders tanker og forblinder deres dømmekraft så at de ikke kan se deres opgave i at følge medmennesker på vej og deres pligt til at opgive en stadig ulydighed mod Guds vilje. ret

(73)  Bileam spurgte Gud om han kunne forbande Israel, for så havde han en stor løn i vente. Og Gud sagde: »Du må ikke gå med dem,« men han blev tilskyndet af budbringerne og der blev givet større anledninger. Bileam fik vist Herrens vilje i denne sag, men han var så ivrig efter lønnen at han vovede at spørge Gud anden gang. Herren lod Bileam gå. Så fik han en underfuld erfaring, men hvem ville vejledes af en sådan erfaring? Der er dem som vil forstå deres pligt klart hvis den var helt i harmoni med deres naturlige tilbøjeligheder. Omstændigheder og årsag kan klart vise deres pligt, men når det er imod den naturlige lyst, lægges disse vidnesbyrd ofte til side. Så vil disse personer være fri for at gå til Gud og lære deres pligt. Men Gud er ikke til at spøge med. Han vil lade sådanne personer følge deres egne hjerters ønsker. Salme 81,11.13: »Men mit folk vilde ikke høre min røst, Israel lød mig ikke.« »Da lod jeg dem fare i deres stivsind, de vandrede efter deres egne råd." ret

(73)  Dem som ønsker at følge en vej som behager deres fantasi er i fare for at følge deres indbildning, i den tro at de ledes af Guds Ånd. Nogles opgave har vist helt tilstrækkelig ved visse omstændigheder; men, på grund af venners anmodninger, i harmoni med deres egne tilbøjeligheder, afviger de fra pligtens sti og går let over sagens klare vidnesbyrd; da beder de, med tilsyneladende god samvittighed, længe og alvorligt efter lys. De har alvorlige følelser over for arbejdet og de fortolker dette at være Guds Ånd. Men de er bedragede. Denne opførsel bedrøver Guds Ånd. De havde lys og kunne se deres pligt ud fra tingene som de var; men (74) nogle få gode anledninger afstemmer deres tanker i en forkert retning og de lægger vægt på disse over for Herren og fremskynder deres interesser og Herren lader dem gå deres egen vej. De har så stærk en indbildning at følge deres egen vej at han lader dem gøre det og de må lide for følgerne. Dette får dem til at tro at de har en fanatisk erfaring. ret

(74)  Min kære søster, bestemthed er en stærk og styrende indflydelse på dit sind. Du har fået styrke til at gå imod modstand og gennemføre svære og omstændelige ting. Du holder ikke af stridigheder. Du er meget følsom. Du er meget samvittighedsfuld og du må overbevises før du giver efter for modstand. Var din fysiske sundhed usvækket, ville du være blevet til en fremragende nyttig kvinde. Du har længe været syg og dette har påvirket din fantasi så at din tanker er blevet rettet mod dig selv og fantasien har påvirket dit legeme. I mange henseender har dine vaner ikke været gode. Din føde har ikke været af rette kvalitet eller kvantitet. Du har spist for meget og af for dårlig kvalitet mad som ikke kan omdannes til godt blod. Du har optrænet maven til den slags kost. Dette som din dømmekraft har lært, var det bedste, fordi du kunne mærke den mindste forstyrrelse ved afvigelse. Men dette var ikke en korrekt erfaring. Din mave fik ikke den livskraft den skulle have fra din føde. I væskeform ville din mad ikke give sund livskraft eller kulør på kroppen. Men forandrer du denne vane og spiser mere fast og mindre vandigt, vil din mave forstyrres mindre. Men uanset dette bør du ikke opgive dette; du bør oplære din mave til at tage en mere fast føde. Du har båret for mange klæder og har ved dette svækket huden. Du har ikke givet dit legeme en chance til at ånde. Hudens porer, eller små munde som kroppen ånder igennem, er lukkede og organismen er blevet fyldt med urenheder. ret

(75)  (75) Din sædvane med at ride ude i den åbne luft og solskin er meget nyttig. Dit udendørs liv har støttet dig så at du har målbar fysisk styrke som du nu nyder. Men du har forsømt andre ting som endda er vigtigere end dette. Du har været afhængig af din vogn på selv små afstande. Du har tænkt at hvis du vandrer på endda går korte afstande ville du tage skade og du har følt dig træt efter sådanne ture. Men her er din erfaring ikke pålidelig. ret

(75)  Den motion du får ved at komme ind og ud af vognen og gå op og ned, kunne ligeså godt bruges til at gå og udføre livets almindelige og nødvendige opgaver. Du har været meget hjælpeløs med dine hjemlige opgaver. Du har ikke følt at du kunne tage dig af din mand og sørge for hans klæder og mad. Nu min søster, er denne uduelighed mere i din fantasi end i din evne til at arbejde. Du tænker at det vil være mere belastende og svært for dig at gøre det og det, end det faktisk er. Men du har styrke der kan udrette meget godt og gøre dig langt mere nyttig og lykkelig, hvis du ville bruge den praktisk og økonomisere med den. Du har så stor en skræk for at blive hjælpeløs at du ikke bruger den styrke som Herren har velsignet dig med. I mange ting har du hjulpet din mand. Samtidig har ud belastet din tålmodighed og styrke. Når han har troet at du kunne ændre nogle af dine vaner og forbedre dig, har du følt at han ikke forstod dig. Dine venner har følt at du kunne være mere nyttig i dit hjem og ikke så hjælpeløs. Dette har bedrøvet dig. Du troede at de ikke havde forståelse. Du har følt at Gud, som svar på bøn, ville hjælpe dig og du har mange gange blevet hjulpet på den måde. Men du har ikke opnået den fysiske styrke som var dit privilegium at nyde, fordi du ikke har gjort din del. Du har ikke arbejdet i hel harmoni med Guds Ånd. ret

(76)  (76) Herren har givet dig et arbejde at udrette som han ikke har i sinde at gøre for dig. Du burde handle ud fra princip, i harmoni med naturlove, uanset følelser. Du burde begynde at se på det lys som Gud har givet dig. Du kan ikke være i stand til det hele på en gang, men du kan gøre meget ved at gradvis bevæge dig ud i tro, tro at Gud vil være din hjælper, at han vil styrke dig. Du kunne dyrke motion ved gåture og udrette pligter for din familie der kun kræver let arbejde og ikke være så afhængig af andre. Visheden at du kan arbejde giver dig større styrke. Hvis dine hænder var mere beskæftigede og din hjerne mindre belastet ved at planlægge for andre, vil din fysiske og mentale styrke forøges. Din hjerne er ikke dum, men der er ikke sammenhængende virksomhed fra dit legemes andre organers side. Motion, der er af absolut stor nytte for dig, bør gøres regelmæssigt og sættes ind over for dine svage organer så de ved anvendelse styrkes. Bevægelses-kuren er til stor fordel for den klasse patienter som er for svage til legemsøvelser. Men for alle som er syge til at stole på den, gør sig kun mere afhængige af den, medens de selv ikke får brugt deres muskler, begår en stor fejltagelse. ret

(76)  Tusinde er syge og dør omkring os kunne få det godt og leve hvis de ville; men deres indbildninger holder dem. De frygter at vil få det værre hvis de arbejder eller dyrker motion, men det er netop den ændring de behøver for at få det godt. Uden dette kan de aldrig få det bedre. De bør bruge viljens kraft, komme sig over deres smerter og svaghed og gå i gang med nyttigt arbejde og glemme at de har ømme rygge, sider, lunger og hoveder. Hvis man ikke bruger hele legemet, eller en del af det, vil det påføre sygelige tilstande. Passivitet i nogen af legemets organer vil efterfølges af en nedgang i musklernes størrelse og styrke og vil få blodet til at fylde trægt gennem blodkarerne. ret

(77)  Hvis der er opgaver der skal gøres i dit hjem, anser du det ikke for at være muligt af de bliver gjort, men du er afhængig af andre. Nogen gange er det yderst besværligt for (77) dig at få den hjælp du behøver. Du bruger ofte dobbelt styrke til at planlægge og søge efter nogen til at gøre det end det kræver at du selv gjorde det. Hvis du blot ville få dig selv til at gøre de små ting og familie opgaver, ville du velsignes og styrkes ved det og din indflydelse på Guds sag ville være langt større. Gud gjorde Adam og Eva i paradiset og omgav dem med alt som var nyttigt og smukt. Han plantede en skøn have til dem. Ingen urt, ingen blomst intet træ manglede noget som kunne bruges eller var til pryd. Menneskets Skaber vidste at hans hænders dygtighed ikke kunne være heldigt uden arbejde. Paradiset oplyste deres sjæle, men det var ikke nok; de måtte have arbejde der krævede legemets forunderlige organers anvendelse. Herren har dannet organerne for at de skal bruges. Bestod lykken i at man intet skulle udrette, ville mennesket i sin hellige uskyldighedstilstand, være overladt arbejdsløse. Men han som dannede mennesket vidste hvad der ville være det bedste for dets lykke og lige så snart det var dannet gav han det sit bestemte arbejde. For at være lykkelig, må mennesket arbejde. ret

(77)  Gud har givet os alle noget at gøre. Ved tildelingen af forskellige pligter som vi skal udføre, som ligger på vor stivej, vil vore liv gøres nyttigt og vi vil velsignes. Legemets organer ville ikke blot styrkes ved anvendelse, men sindet vil også få styrke og kundskab gennem disse organers handlinger. Brugen af en muskel, vil, når andre overlades til passivitet, ikke styrke de passive mere end ved vedvarende anvendelse af en af sindets organer vil udvikle og styrke organer der ikke bruges. Hver sindsevne og hver muskel har sin bestemte gerning og det hele kræver at bruges for at blive ordentlig udviklet og bevare et sundt helbred. Hver organ og muskel har sin gerning at udføre i den levende organisme. Hvert hjul i maskineriet må være et levende aktivt, arbejdende hjul. Naturens fine og forunderlige gerninger behøver at holdes i aktiv bevægelse for at udføre det (78) formål det er indrettet til. Hver evne har en forbindelse med andre og alle skal bruges for at udvikles rigtigt. Hvis en muskel i legemet bruges mere end en anden, vil den brugte blive meget større og vil ødelægge organismens udviklede skønhed og harmoni. En forskellighed af legemsøvelser vil anvende alle legemets muskler. ret

(78)  Dem som er svage og lade bør ikke overgive sig til deres tilbøjelighed til passivitet og således fratage sig selv luft og sollys, men bør arbejde udendørs ved at gå eller arbejde i haven. De vil blive rigtig meget trætte, men det vil ikke skade dem. Du, min søster, vil mærke træthed, alligevel vil det ikke skade dig, din hvile vil blive bedre efter det. Passivitet svækker organer der ikke bruges. Og når disse organer bruges, mærkes lidelse og træthed, fordi musklerne er blevet svage. Det er ikke god politik at opgive brugen af visse muskler fordi man mærker smerte når de bruges. Smerten kommer ofte af naturens bestræbelser på at give liv og kraft til de dele som er blevet delvis livløse på grund af passivitet. Motion til disse længe-ubrugte muskler vil skabe smerte, fordi naturen vækker liv i dem. ret

(78)  Gåture er, hvorsomhelst det er muligt, det bedste hjælpemiddel for syge kroppe, fordi alle legemets organer anvendes. Mange, som stoler på bevægelseskure, kunne gøre meget for sig selv, ved f. eks fysisk arbejde, end hvad kurene gør for dem. I nogle tilfælde forårsager mangel på legemsøvelser en svækkelse og indskrumpning af indvolde og muskler og disse organer som er blevet svækket af mangel på brug vil styrkes ved brugen. Der er ingen legemsøvelser der kan gøre det ud for gåture. Derved forbedres boldcirkulationen meget. ret

(78)  Den aktive anvendelse af benene vil være af størst fordel for dig, søster N. Du har haft mange forestillinger om det og har været meget optimistisk, hvilket har været til skade for dig. Selv om du er bange for at betro dig i lægernes hænder og tro at (79) du forstår dit problem bedre end de, kan du ikke hjælpes ud af dit problem, men kun skades. Hvis lægerne ikke kan få deres patienters tillid, kan de aldrig hjælpe dem. Hvis du laver forskrifter for dig selv og tror at du ved hvilken behandling du skal have, en behandling der er bedre end lægernes, kan ingen hjælpe dig. Du må opgive din vilje og ideer og ikke holde dig selv fast i at modstå deres bedømmelse og anvisninger til dig. ret

(79)  Måtte Herren hjælpe dig, min søster, til at ikke kun have tro men også de tilsvarende gerninger.

------------
ret

næste kapitel