Vidnesbyrd for menigheden bind 4 kapitel 63fra side648

ren side - tilbage

Ordentlig uddannelse

(648)  Uddannelse indbefatter mere end kendskab til bøger. Ordentlig uddannelse er ikke kun mental disciplin, men den oplæring som indeholder en sund moral og korrekt optræden. Vi har frygtet meget at dem, som tager studerende ind i deres hjem, ikke vil erkende deres ansvar og forsømmer at udøve en ordentlig indflydelse over disse unge. Således vil studerende ikke få al den hjælp som de kunne få på colleget. Spørgsmålet rejser sig for ofte: "Er jeg min broders vogter?" "Hvilken bekymring, hvilken byrde eller ansvar skulle jeg have for studerende, som tager plads i vore huse?" Jeg svarer: "Præcis det samme som du har for dine egne børn." ret

(648)  Kristus siger: »Elsk hverandre, som jeg har elsket jer.« Unge sjæle som er bragt under jeres tag er ligeså dyrebare i Herrens øjne, som jeres egne børns sjæle er. Når unge mænd og kvinder skilles fra hjemmekredsens, blødgørende, undertrykkende indflydelse, er det deres pligt, som har ansvar for dem, at gøre denne hjemmeindflydelse for dem. Derved vil de dække en stor mangel og vil gøre et arbejde for Gud ligeså sandelig som prædikanten bag talerstolen. Omgærdes disse studerende med en indflydelse, som vil beskytte dem fra umoralitetens fristelser og lede dem til Jesus, er et arbejde som himmelen ville billige. (649) Alvorlige ansvar påhviler dem som bor ved værkets store center, hvor vigtige interesser skal tilgodeses. Dem som vælger deres hjem i Battle Creek bør være troens, visdommens og bønnens mænd og kvinder. ret

(649)  Hundredvis af unge af forskellige natur og af forskellig uddannelse er samlet på skolen og stor omsorg såvel som megen tålmodighed er nødvendig for at afbalancere de unge sind i den rigtige retning, som er blevet forkvaklet af dårlig ledelse. Nogle er aldrig blevet opdraget og andre er der blevet herset for meget med og har følt at når de er borte fra de vagtsomme hænder som har styret tøjlerne, måske for stramt, at de var frie til at gøre hvad det behagede dem. De foragter tanken, at blive betvunget. Disse forskellige mennesker som er bragt sammen på vort college bringer bekymringer, byrder og tunge ansvar, ikke kun på lærere, men på hele menigheden. ret

(649)  De studerende på vort college er udsat for mange fristelser. De vil bringes i kontakt med personer af næsten alle slags sindelag og moral. Dem som har en religiøs erfaring kan dadle, hvis de da ikke sætter sig til at modstå enhver ond indflydelse. Men mange vælger at følge indskydelserne. De tager ikke hensyn til at de må gøre eller ødelægge deres egen lykke. Det er i deres egen magt at udnytte deres tid og anledninger, til at udvikle en karakter, der vil gøre dem lykkelige og nyttige. ret

(649)  De unge som bor i Battle Creek er i konstant fare, fordi de ikke sætter sig i forbindelse med himlen. Hvis de ville være sande over for deres bekendelse, kunne de være levende missionærere for Gud. Ved at vise en kristen interesse, forståelse og kærlighed kan de være til stor gavn for de unge, som kommer til Battle Creek fra andre steder. En alvorlig anstrengelse bør gøres for at holde disse fremmede borte, fra at vælge overfladiske, intetsigende, fornøjelsessøgende selskaber. Denne klasse udøver en demoraliserede indflydelse på colleget, på sanatoriet og på forlagskontoret. Vort antal vokser konstant og årvågenhed og iver for at bevare fæstningen er stadig aftagende. Hvis de ville åbne deres øjne, så alle kan se hvorhen disse ting går. ret

(650)  (650) Mange flytter til Battle Creek for at give deres børn collegets fordele og samtidig føler de ikke deres eget ansvar for dette skridt. De indser ikke at der også skal tages stilling til andre ting, end deres selviske interesser; så de kan blive en hindring, i stedet for en velsignelse, Hvis de da ikke kommer med det absolutte fortsæt at gøre godt, såvel som at få godt. Dog behøver ingen at miste deres åndelighed ved at komme til Battle Creek; Hvis vi ville følge Kristus, har ingen magten til at føre os vild fra den sti, som er lagt til rette for Kristi forløste. Ingen er tvunget til at efterligne bekendende kristnes fejl. Hvis han ser andres fejltagelser og forkerte handlinger, vil han drages til ansvar for Gud og for sine medmennesker, hvis han ikke sætter et bedre eksempel. Men nogle gør andres fejl til en undskyldning for deres egne karaktermangler og efterligner netop de ubehagelige træk som de fordømmer. Sådanne personer styrker dem, de beklager en ukristen adfærd. Med deres øjne åbne vandrer de ind i fjendens snare. Ikke så få i Battle Creek har gjort dette. Nogle er kommet til stedet hvor vore institutioner er placeret, med det selviske motiv at lave penge. Denne klasse vil ikke hjælpe de unge, hverken ved forskrift eller eksempel. ret

(650)  De unges farer forøges stærkt, når de træder ind i selskaber med mange af deres egen alder, med forskellig karakter og livsvaner. Under disse omstændigheder er mange forældre tilbøjelige til at slappe af, snarere end fordoble deres egne anstrengelser for at vogte og kontrollere deres børn. Derved kaster de en kolossal byrde på dem, som føler ansvaret. Når disse forældre ser at deres børn bliver demoraliserede, er de tilbøjelige til at finde fejlene hos dem, der har ansvar for arbejdet i Battle Creek, skønt onderne er forårsaget af den opførsel forældrene selv har udvist. ret

(650)  [I stedet for at forene sig med dem, der bærer byrderne, højne den moralske standard og gudfrygtigt arbejde med hjerte og sjæl på at rette børnenes fejl (651) beroliger mange forældre deres samvittighed ved at sige: "Mine børn er ikke værre end andres." De søger at skjule de åbenlyse fejl, som Gud hader, for at deres børn ikke skal blive fornærmede og slå ind på en forkert vej. Hvis den oprørske ånd er i deres hjerter, er det langt bedre at undertvinge den nu end at give den lov til at udvikle sig og styrkes ved overbærenhed. Hvis forældrene ville gøre deres pligt, ville tingenes tilstand blive ændret. Mange af disse forældre er faldet fra Gud. De har ingen visdom fra ham til at opdage Satans anslag og undgå hans snarer. Barnet i hjemmet side 170] ret

(651)  I denne tidsalder i verden, bør børnene overvåges strengt. De bør rådes og styres. Eli blev forbandet af Gud fordi han ikke med det samme og beslutsomt styrede sine onde sønner. Der er forældre i Battle Creek, som ikke gør det bedre end Eli. De er bange for at kontrollere deres børn. De ser at de tjener Satan med den højre hånd og med den venstre lader de det gå forbi som en ubehagelig nødvendighed, hvilket må udholdes fordi det ikke kan helbredes. ret

(651)  Enhver søn og datter burde sættes til regnskab hvis han eller hun er hjemmefra om natten. Forældre burde vide hvilket selskab deres børn er i og i hvis hus de tilbringer deres aftner i. Nogle børn bedrager deres forældre med løgne, for at ikke blive afsløret for deres forkerte handling. Der er dem, som søger fordærvede kammeraters selskab og hemmeligt besøger barer og andre forbudte tilholdssteder i byen. Der er studerende, som besøger billardrummene og som går ind i kortspil, bilder sig selv ind at der ikke er nogen fare. Eftersom deres formål kun er fornøjelse, føler de sig helt sikre. Det er ikke alene den lavere rang, som gør dette. Nogle som er blevet opfostret omhyggeligt og uddannet til at se sådanne ting med afsky, vover sig ud på den forbudte grund. ret

(651)  [De unge bør ledes efter faste principper, for at de på rette måde må udvikle de kræfter, Gud har givet dem. Men de unge følger deres Impulser så meget og så blindt uden at tage hensyn til principper, at de stadig er udsat for (652) farer. Eftersom de ikke altid kan have forældres og lederes beskyttelse og vejledning, er det nødvendigt, at de opdrages til at øve selvkontrol og passende selvtillid. De må læres til at tænke og handle efter samvittighedsfulde principper. ret

(652)  De, der er beskæftiget med studier, bør have en afslappelse. Sindet skal ikke stadig være anspændt af hård tænkning, thi det fine mentale maskineri bliver slidt. Legemet såvel som sindet skal have øvelse. Men der stærkt brug for afholdenhed fra forlystelser, såvel som alle andre sysler. Det bør nøje og grundigt overvejes, af hvad karakter fornøjelserne er. Enhver ung bør spørge sig selv: hvilken indflydelse vil disse fornøjelser have på min fysiske, mentale og moralske sundhed? Vil mit sind blive således påvirket, at det glemmer Gud? Skal jeg ophøre med at have hans ære for øje? ret

(652)  Kortspil bør være forbudt. Selskaberne og tendenserne er farlige. De mørke magters prins styrer spillehallerne og hvor der ellers er kortspil. Onde engle er kendte gæster disse steder. Der er intet i sådanne fornøjelser, der er til fordel for sjæl og legeme. Der er intet, som styrker intelligensen, intet som kan have værdi i form af ideer, der kan bruges i fremtiden. Konversationen drejer sig ofte om lave og nedværdigende emner. Der høres upassende vittigheder, vulgær, sjofel tale, som sænker og ødelægger manddommens sande værdighed. Disse spild er de mest sanselige, nytteløse, uprofitable og farlige beskæftigelse ungdommen kan have. De som engagerer sig i kortspil bliver voldsomt ophidset og mister snart al smag for nyttige og ophøjende beskæftigelse. Professionel håndtering af kortene, vil snart lede til ønsket om at bruge denne kundskab og takt til personlig fordel. En lille sum sættes og så en stor, indtil en tredje er nødvendig for at spille, dette leder til sikker ruin. Hvor mange har denne skadelige forlystelse ikke ledt til syndefulde handlinger, til fattigdom, til fængsel, til mord og til galgen! Og stadig er der mange forældre der ikke ser den frygtelige afgrund af ruin der venter på vores ungdom. ret

(652)  Blandt de mest farlige forlystelsessteder er teatret. (653) I stedet for at være en moralens og dydens skole, som man ofte kalder det, er det i virkeligheden et drivhus for umoralitet. Dårlige vaner og syndige tilbøjeligheder styrkes og stadfæstes ved disse forlystelser. Slette sange, usømmelige fagter, udtryk og hentydninger ophidser indbildningskraften og nedsætter moralen. Enhver ung, som vanemæssigt deltager i den slags forestillinger, vil få fordærvede principper. Der er ikke nogen indflydelse i vort land, der er mere egnet til at forgifte fantasien, ødelægge religiøse indtryk og svække lysten til passende fornøjelser og det ædruelige livs virkeligheder end teatralske forlystelser. ret

(653)  Der findes former for rekreation, som i høj grad er fordelagtige for både legemet og sindet. Et oplyst og forstandigt sind vil finde en overflod af midler til underholdning og adspredelse fra kilder, som ikke alene er uskyldige, men også belærende. Rekreation i den frie luft, betragtningen af Guds gerninger ude i naturen vil være til største fordel. Buds t unge side 230] ret

(653)  Den store Gud, hvis herlighed skinner fra himlene og hvis guddommelige hånd holder millioner af verdner, er vor Fader. Vi skal blot elske ham, stole på ham, som små børn i tro og tillid og han vil antage os som sine sønner og døtre og vi skal blive arvinger til hele den evige verdens uudtrykkelige herlighed. Alle de ydmyge vil han lede i dommen, den ydmyge vil han lære sin vej. Hvis vi vil vandre i lydighed til hans vilje, glædeligt og flittigt lære lektier om hans forudseenhed, vil han snart sige: Barn, kom hjem til de himmelske boliger, jeg har beredt jer.

------------
ret

næste kapitel