Vidnesbyrd for menigheden bind 8 kapitel 46fra side305

ren side - tilbage

Den falske og sande uddannelse

(305)  (305) Mestertænkeren i det ondes forbund arbejder hele tiden på at holde Guds ord væk fra syne og bringe menneskers anskuelser til fuldt øjesyn. Han mener at vi ikke skal høre Guds stemme sige: "Dette er vejen, gå eder på den." Ved pædagogiske triks gør han alt hvad han kan for at fordunkle himlens lys. ret

(305)  Filosofisk spekulation
Filosofiske spekulationer og videnskabelig forskning i det som Gud ikke har anerkendt gør tusinde af unge skeptiske. I nutidens skoler har lærte mennesker nået konklusioner ud af deres videnskabelige forskning som er omhyggeligt lært og fuldt forklaret - også hvis disse lærte mennesker har ret og bibelen ikke har ret. Skepticisme er tiltrækkende for menneskesindet. De unge ser en uafhængighed i det, som fængsler fantasien og de bedrages. Satan triumferer; det er faktisk sådan han gerne vil have det. Han giver næring til ethvert tvivlsfrø der sås i de unges hjerter. Han får dem til at vokse og bære frugt og hurtig en rigelig høst af vantro høstes. ret

(305)  Det er fordi menneskehjertet er tilbøjelig til ondt, at der er så en stor fare for at så skepticismes frø i de unges sind. Troen på Gud vil altid blive svækket, sjælen frarøves kraft til at modstå fristelse. De fjerner sikkerhed imod synd. ret

(305)  Vi skal ikke starte skoler med skolastisk filosofi eller den såkaldte "højere uddannelse". Vor værdighed består i at ære Gud ved enkel, praktisk erfaring i dagliglivet. Vi må vandre med Gud, bringe ham til vore hjerter og hjem. ret

(306)  Vantro forfattere
(306) Mange tror at det er nødvendigt, for at få en uddannelse, at studere skrifter fra dem som lærer vantro, fordi deres arbejde indeholder nogle klare guldkorn. Men hvem er bag disse guldkorn alene? Det var Gud og Gud alene. Han er al lysets kilde. Hvorfor skulle vi arbejde os møjsommeligt igennem en masse fejl, som er i hedninges og ugudeliges gerninger, for nogle få intellektuelles sandheders skyld, når hele sandheden er til vor rådighed? ret

(306)  Der er en årsag til hvorfor disse mænd nogen gange fremviser en duelig visdom. Satan selv var uddannet i de himmelske sale og han har kundskab til godt såvel som til ondt. Han blander det kostbare med det usle og det er det der giver ham kraft til at bedrage. Men fordi Satan har klædt sig selv i himmelsk-strålende klæder, skal vi da tage ham som en lysets engel? Fristeren har sine agenter, udlært efter hans metoder, indgydt af hans ånd og tilpasset hans arbejde. Skal vi samarbejde med dem? Er hans agenters arbejde absolut nødvendigt for at vi kan få en uddannelse? ret

(306)  »Ja, kunne der komme en ren af en uren! Nej, end ikke een!« Job.14,4. Kan vi da forvente at de unge fastholder kristne principper og udvikler kristen karakter, medens deres uddannelse er så stærkt influeret af hedenske, ateisters og afgudsdyrkeres lærersætninger? ret

(306)  Hvis tid og kræfter, som bruges på at fatte vantroenes tanker, blev brugt på at studere kostbare ting i Guds ord, ville tusinde som nu sidder i mørke og i dødens skygge glæde sig i livets lys. ret

(307)  Historisk og teologisk kendskab
(307) Mange, som søger en beredelse for Herrens arbejde, mener det er absolut nødvendigt at samle sig store bogbind med historiske og teologiske skrifter. De mener at studiet af disse værker vil være til stor fordel for dem, når de skal ud og nå folk. Dette er forkert. Når jeg ser hylder fyldt med disse bøger og nogle af dem bliver brugt ganske sjældent, tænker jeg: Hvorfor er der brugt penge på det som ikke er brød. Det sjette kapitel i Johannes fortæller os mere, end der kan findes i sådanne værker. Kristus siger: »Jeg er livets brød.« »De ord, som jeg har talt til jer, er ånd og er liv.« Joh.6,35.63. ret

(307)  Der er et historiestudium som vi ikke skal se bort fra. Hellig historie er en af profetskolernes studie. I fortegnelsen over Jehovas behandling af folkeslagene, blev hans fodspor fulgt op. Så i dag må vi tage Guds behandling af jordens folk til efterretning. Vi må se profetiens opfyldelse i historien, studere Forsynets gerning i de store reformationsbevægelser og forstå begivenhedernes gang i nationernes orden, indtil den sidste kamp i den store strid. ret

(307)  Men for ofte er motivet, hos dem der studerer disse mange bøger, ikke så meget at få føde til sjælen. Det er et mål at blive bekendt med filosoffer og teologer, et ønske at overbringe kristenheden til folkene i lærte termer og sætninger. ret

(307)  Den største Lærer, verden nogensinde har kendt, siger: »Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet.« Jeres intellektuelle stolthed vil ikke hjælpe jer med at fortælle fortabte sjæle om mangelen på (308) livets brød. Når I studerer disse bøger lader I deres indhold få plads i hjerte og sind, i stedet for Den Store Lærers praktiske lektioner. Som følge af disse studier, får folkene ikke den føde de skal have. Meget lidt af det studie og den forskning, som bebyrder sindet, bidrager til at blive god sjælesørger. ret

(308)  Mænd og kvinder, som bruger deres liv i ydmyg, banalt arbejde, har brug for ord der er ligeså simple som dem Kristus gav i sine lektier. Ord der er lette at forstå. Frelseren kom »for at forkynde evangeliet for fattige.« Der står skrevet at »almindelige folk hørte ham med glæde.« Dem, som lærer sandheden for denne tid, behøver en dybere indsigt i lektier han giver. ret

(308)  Den levende Guds ord er den højeste af alle uddannelser. De lærte vendinger, der tilsyneladende opfrisker, er ikke tilstrækkelige. Dem som sørger for andre folk, må spise af livets brød. Dette vil give dem åndelig styrke; så vil de kunne sørge for alle slags folk. Menighedens kærlighed og åndelighed opbygges ved at spise af det brød, der kom ned fra himlen. Ved Jesu fødder må vi lære enkelhed og sand gudsfrygt. ret

(308)  Myter og eventyrere
Eventyrer, myter og opdigtede historier får nu stor plads i børns og unges uddannelse. Bøger af den karakter bruges i skolerne og de findes også i mange hjem. Hvordan kan kristne forældre lade deres børn bruge bøger, som er fuldt med løgne? Når børn spørger om beretningers betydning, som er så modsat deres forældres lære, er svaret at beretningerne ikke er (209) sande; men dette fjerner ikke de onde følger af deres brug. Tankerne, i disse bøger, fører børn på vildspor. De får falske livssyn og skaber og afføder et ønske for det urealistiske. ret

(209)  Den udbredte brug af sådanne bøger, der sker i denne tid, er en af Satans listige bedrag. Han forsøger at splitte gamle og unges sind fra det store beredelsesarbejde, beredelsen for de ting der kommer på jorden. Han har i sinde at vore børn og unge skal fejes bort af sjælsødelæggende bedrag som han oversvømmer verden med. Derfor forsøger han at splitte deres sind fra Guds ord og derved forhindre dem at kende til de sandheder, som kunne være deres sikre grund. ret

(209)  Der burde aldrig sættes bøger, som indeholder sandhedsfordrejselser, for børn eller unge. Og hvis dem med fuldtudviklede tanker (voksne) ikke havde noget at gøre med sådanne bøger, ville børn og unge være langt mere sikre. ret

(209)  En ren kilde
Vi har en overflod af det som er rigtigt, det som er guddommeligt. Dem som tørster efter kundskab behøver ikke at gå til forurenede kilder. ret

(209)  Kristus fremstillede sandhedens grundsætninger i evangeliet. I hans lære kan vi drikke af de rene strømme der flyder fra Guds trone. ret

(209)  Kristus kunne have tildelt mennesker kundskab, som ville have overgået alle tidligere åbenbarelser og lagt enhver anden opdagelse i baggrunden. Han kunne have opklaret mysterium efter mysterium og kunne samle de aktive, alvorligst tænkende slægter, omkring disse forunderlige åbenbarelser, helt til tidens ende. Man han ville ikke unde et øjeblik på at lære videnskabsfrelse. (310) Hans tid, hans evner, hans liv i sig selv, blev påskønnet og kun brugt til at arbejde for menneskesjæles frelse. Han er kommet for at opsøge og frelse det fortabte og han ville ikke blive vendt fra dette mål. Han lod sit ikke adsplitte af noget. ret

(310)  Kristus tildelte kun den kundskab som kunne udnyttes. Hans folkeundervisning blev afgrænset til deres egne vilkår i det praktiske liv. Den lyst, der fik dem til at komme til ham med nysgerrige spørgsmål, tilfredsstillede han ikke. Alle disse spørgsmål gjorde han til anledning for højtidelige, alvorlige og livsvigtige appeller. Dem som var så ivrige efter at plukke fra kundskabens træ, gav han af frugterne fra livets træ. De fandt alle andre veje lukket, undtagen den trange der fører til Gud. Enhver kilde blev lukket, for at bevare det evige lives kilde. ret

(310)  Vor Frelser opmuntrede ingen til at gå i den tids rabinerskoler, af den grund af de ville blive fordærvede med de konstante gentagelser: "De siger," eller, "Det er blevet sagt." Hvorfor skulle vi da tage imod menneskers usikre ord som ophøjet visdom, når en større, en sikker visdom er til rådighed? ret

(310)  Det som jeg har set af evige ting og som jeg har set som menneskers svaghed, som Gud har fremstillet det for mig, har gjort et stort indtryk på mig og påvirket mit liv og karakter. Jeg ser intet i, at et menneske kan ophøjes, lovprises eller forherliges. Jeg ser ingen grund til at stole på disse verdslig oplærte menneskers anskuelser og ophøje dem. Hvordan kan dem, som lider mangel på guddommelig oplysning, få rigtige tanker om Guds planer og veje? ret

(310)  Jeg vil gerne lære af ham som skabte himlene og jorden, af ham som satte stjernerne i deres orden på (311) himmelhvælvingen og gav solen og månen deres arbejde. Jeg behøver ikke at gå til vantro ophavsmænd. Jeg vælger at blive belært af Gud. ret

(311)  Hjerteuddannelse
[Det er rigtigt af de unge at føler, at de må nå den højeste udvikling af deres intellektuelle evner. Vi skal ikke begrænse den uddannelse, Gud ikke har sat nogen grænser for. Men vor dygtighed vil ikke være til nogen nytte, hvis den ikke bruges til Guds ære og menneskehedens bedste. Hvis vor viden ikke er et skridt på vejen til at nå de højeste mål, er den værdiløs.] ret

(311)  Hvad vi behøver er kundskab der vil styrke sjæl og sind, som vil gøres til bedre mænd og kvinder. ret

(311)  [Hjertets uddannelse er af større betydning end den uddannelse, der kan opnås ved hjælp af bøger. Det er godt, ja endda nødvendigt, at få kendskab til den verden, vi lever i; men hvis vi ikke tager evigheden med i vore beregninger, vil vi begå en fejl, som vi aldrig vil komme over. Barnet i hjemmet side 480] ret

(311)  Det er ikke godt at overdynge sindet med arbejdskrævende studier, som ikke kan bruges i det praktiske liv. En uddannelse af den slags vil være et tab for den studerende. For disse studier borttager hans ønske og trang til oplæring for nytte og gøre ham i stand til at udfylde ansvar. ret

(311)  Hvis de unge forstod deres egen svaghed, ville de finde deres styrke i Gud. Hvis de forsøger at blive oplært af ham, vil de blive kloge i hans visdom og deres liv vil blive til brugbar velsignelse i verden. Men hvis de overgiver deres sind til ren og skær verdslige og spekulative studier og derved adskille sig fra Gud, vil de miste alt der beriger livet.

------------
ret

næste kapitel