Vidnesbyrd for menigheden bind 9 kapitel 15fra side153

ren side - tilbage

Sektion fire - Sundhedsarbejdet
Troskab i helsereformen

(153)  (153) *Manuskriptet blev oplæst for de delegerede ved generalkonferensens møde i Washington, D.C.,d. 31. maj 1909
[Det er blevet mig pålagt at frembære et budskab for hele vort folk angående sundhedsreformen, for mange har forladt deres tidligere troskab mod sundhedsreformens principper. ret

(153)  Guds hensigt med sine børn er, at de skal vokse op til modne mænd og kvinder i Kristus. For at nå dette må de bruge alle sindets, sjælens og legemets kræfter rigtigt. De har ikke råd til at miste nogen åndelige eller legemlig kraft. ret

(153)  Spørgsmålet om, hvorledes man kan bevare helbredet, er af største betydning. Når vi gudfrygtigt undersøger dette spørgsmål vil vi opdage, at det er bedst både for vore fysiske og åndelige fremgang at holde sig til en enkel kost. Lad os tålmodigt granske dette spørgsmål. Vi behøver viden og dømmekraft for at kunne handle klogt i denne sag. Vi skal ikke modarbejde naturens love, men adlyde dem. ret

(153)  De, der er blevet undervist om de onder, brugen af kød, te, kaffe, fed og stærk krydret mad og usunde tilberedelsesformer medfører og som har bestemt sig for at slutte pagt med Gud ved offer, vil ikke fortsat tilfredsstille deres lyst til mad, de ved er usund. Gud kræver, at appetitten bliver renset og at der øves selvfornægtelse med hensyn til (154) de ting, der ikke er gode. Denne gerning må nødvendigvis gøres, for hans folk kan stå for hans åsyn som et fuldkomment folk. ret

(154)  Et personligt ansvar
Guds sidste menighed må være en omvendt menighed. Fremholdelsen af dette budskab vil føre til, at sjæle bliver omvendte og helliggjorte. Vi skal mærke Guds Ånds kraft i denne bevægelse. Dette er et vidunderligt, afgjort budskab. Det betyder alt for modtageren og det skal forkyndes med et højt råb. Vi må have en sand og varig tro på, at dette budskab vil vokse i betydning indtil tidens ende. ret

(154)  Nogle af dem, der bekender sig til at tro, godkender visse dele af Vidnesbyrdene som Guds budskab, medens de forkaster de afsnit, der fordømmer deres yndligsvaner. Sådanne mennesker modarbejder deres eget velbefindende og menighedens fremgang. Det er vigtigt, at vi vandrer i lyset, medens vi har lyset. De, der hævder at tro på sundhedsreformen men arbejder alligevel imod principper i dagligdagen, skader deres egen sjæl og efterlader et forkert indtryk i troendes og ikke-troendes sind. ret

(154)  Styrke gennem lydighed
Der hviler et højtideligt ansvar på dem, der kender sandheden, for at alle deres gerninger er i overensstemmelse med deres tro, at deres liv bliver lutret og helliggjort og at de bliver forberedt til en opgave der hurtigt må udføres i denne afslutningstid for budskabet. De har ingen tid eller kraft at bortøde på at tilfredsstille appetitten. Disse ord bør nu komme til os med påtrængende (155) alvor: »Fat derfor et andet sind og vend om, at jeres synder må blive udslettede, for at husvalesestiderne må komme fra Herrens åsyn.« Apg. 3,19-20. Der er mange iblandt os, der er mangelfulde i åndelighed og som med sikkerhed vil gå fortabt, hvis de ikke omvender sig helt. Har I råd til at løbe den risiko? ret

(155)  Stolthed og svækket tro berøver mange Guds rige velsignelser. Mange vil, medmindre de ydmyger deres hjerter over for Gud blive overraskede og skuffede, når råbet lyder: »Se, brudgommen er der!« Matt. 25,6. De har teorien om sandheden, men de har ikke olie i deres kar og lamper. I denne tid må vor tro ikke indskrænke sig til at bifalde eller tro på teorien i den tredje engels budskab. Vi må have Kristi nådes olie, der vil nære lampen og få livets lys til at skinne og vise vej for dem, som er i mørke. ret

(155)  Hvis vi vil undgå en sygelig erfaring, må vi uden tøven alvorligt begynde at arbejde for vore egen frelse med frygt og bæven. Der er mange, der ikke giver noget afgjort bevis på, at de er tro mod deres dåbsløfter. Deres nidkærhed er kølnet af formalisme, verdslig ærgerrighed, stolthed og kærlighed til selvet. Lejlighedsvis bliver deres følelser berørt, men de falder ikke på klippen, Jesus Kristus. De kommer ikke til Gud med hjerter, der er sønderknuste af anger og bekendelse. De, der erfarer virkningen af en sand omvendelse i deres hjerter, vil åbenbare Åndens frugter i deres liv. Gid de, der har så lidt åndeligt liv, ville forstå, at det evige liv kun bliver givet til dem, der får del i guddommelig natur og undslipper fordærvelsen i verden, der skyldes det onde begær! ret

(156)  (156) Kun Kristi kraft kan udføre den forvandling i hjerte og sind, som alle må erfare, der ønsker at få del i det nye liv i himmelens rige sammen med ham. Frelseren har sagt: »Ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny.« Joh 3,3. Den tro, der kommer fra Gud, er den eneste tro, der kan lede til Gud. For at kunne tjene ham rigtigt, må vi være født af den guddommelige Ånd. Dette vil lede os til årvågenhed. Det vil rense hjerte og forny sindet og give os en ny evne til at kende og elske Gud. Det vil gøre os villige til at adlyde alle hans krav. Dette er sand tilbedelse. ret

(156)  Gud forlanger uafbrudt fremgang hos sit folk. Vi trænger til at lære, at tilfredsstillelse af appetitten er den største hindring for sjælens helliggørelse og åndelige fremskridt. Til trods for vor bekendelse til sundhedsreformen spiser mange af os noget, vi ikke bør. Tilfredsstillelse af appetitten er den betydeligste årsag til fysisk og åndelig svækkelse og ligger i høj grad til grund for utilstrækkelig styrke og en for tidlig død. Lad den, der bestræber efter at have et rent sind huske, at i Kristus er der kraft til at beherske appetitten. ret

(156)  Kød
Hvis vi kunne have fordel af at tilfredsstille ønsket om at spise kød, ville jeg ikke give jer denne opfordring; men det ved jeg, at vi ikke kan. Det er skadeligt for det legemlige velvære at spise kød og vi bør lære at klare os uden det. De, som lever under forhold, hvor det er muligt at få en vegetarisk kost, men som vælger, hvad de foretrækker i denne sag og spiser og drikker, som de har lyst, vil gradvist blive ligegyldige med den vejledning, Herren har givet angående andre sider af denne nærværende (157) sandhed og vil miste deres forståelse for, hvad der er sandt. De vil med sikkerhed komme til at høste, hvad de har sået. ret

(157)  Jeg er blevet undervist om, at der ikke skal serveres kold mad, man ved er usund, for eleverne ved vore skoler. Der bør ikke sættes noget på bordene, der tjener til at opmuntre et ønske om stimulanser. Jeg appellerer til gamle, unge og midaldrende. Fornægt jeres trang til de ting, som gør jer fortræd. Tjen Herren ved at ofre. ret

(157)  Lad børnene tage del i denne gerning med forstand. Vi er alle medlemmer af Herren familie og Herren vil, at hans børn, unge og gamle, skal bestemme sig til at fornægte appetitten og spare de midler sammen, der er nødvendige til at opføre mødelokaler og underholde missionærerne. ret

(157)  Det er blevet mig pålagt at sige til forældrene: Stil jer med sjæl og ånd på Herrens side i dette spørgsmål. Vi har i denne prøvetid brug for altid at huske, at vi bliver prøvet foran universets Herre. Vil I ikke opgive de nydelser, der skader? Bekendende ord er billige. Lad jeres selvfornægtende handlinger bevise, at I vil adlyde de krav, Gud stiller sit ejendomsfolk. Læg derefter en del af de midler, I sparer ved jeres selvfornægtende handlinger, ind i forrådskammeret, så vil der være det, Guds værk skal videreføres med. ret

(157)  Der er mange, som føler, at de ikke kan klare sig uden kød, men hvis de ville stille sig på Herrens side fast besluttede på at gå den vej, han leder dem, ville de få styrke og visdom ligesom Daniel og hans venner. De ville få at se, at Herren ville give dem en sund dømmekraft, mange ville blive overraskede ved at se, hvor meget der kunne spare sammen til Guds sag ved at vise selvfornægtelse. De små beløb, (158) der spares ved opofrende gerninger, vil gøre mere for at opbygge Guds værk, end større gaver, der ikke har kostet nogen selvfornægtelse, vil udrette. ret

(158)  Syvende-dags adventisterne har med skæbnesvangre sandheder at gøre. For mere end fyrre år siden gav Herren os særligt lys over sundhedsreformen, men hvorledes vandrer vi i det lys? Hvor er der mange, der har nægtet at leve i overensstemmelse med Guds råd! Som et folk bør vi gøre fremgang i forhold til det lys, vi har modtaget. Det er vor pligt at forstå og respektere sundhedsreformens principper. Når det gælder afholdenhed, bør vi være forud for alle andre mennesker og alligevel er der iblandt os velinformerede menighedsmedlemmer, ja endog forkyndere af evangeliet, som kun viser ringe respekt for det lys, Gud har givet angående dette emne. De spiser, som de har lyst og arbejder, som de har lyst. ret

(158)  Lærere og ledere i vort værk bør med fasthed indtage deres standpunkt på Bibelens grund med hensyn til sundhedsreformen og give et tydeligt vidnesbyrd til dem, som tror, vi lever i de sidste dage af denne verdens historie. Der må trækkes en tydelig skillelinje mellem dem, der tjener Gud og dem, der tjener sig selv. ret

(158)  Det er blevet vist mig, at de principper, der blevet givet os i budskabets første tid, er lige så betydningsfulde og bør iagttages lige så samvittighedsfuldt i dag som dengang. Der er nogle, som aldrig har fulgt det lys, der er givet i kostspørgsmålet. Det er på tide at tage lyset frem fra skæppen og lade det skinne med tydelige, klare stråler. ret

(158)  Principperne for en sund levevis betyder meget for os som enkeltpersoner og som et folk. Da budskabet om sundhedsreformen første gang kom til mig, var jeg svag og skrøbelig og led af hyppige besvimelsesanfald. Jeg bønfaldt Gud om hjælp og han fremholdt sundhedsreformens store emne for mig. Han oplyste mig om at de der (159) holder hans bud, må bringes i et helligt forhold til ham og at de ved at vise afholdenhed i mad og drikke, kan holde sind og legeme i den gunstigste tilstand til tjeneste. Dette lys har været til stor velsignelse for mig. Jeg indtog mit standpunkt som sundhedsreformator, idet jeg vidste, at Herren ville styrke mig. Trods min alder har jeg et bedre helbred i dag, en jeg havde i mine yngre år. ret

(159)  Nogle har sagt, at jeg ikke har fulgt sundhedsreformens principper, således som jeg har forsvaret dem med min pen; men jeg kan sige, at jeg har været en trofast sundhedsreformator. De, der har været medlemmer af min familie, ved, at det er sandt. ret

(159)  »Til Guds ære«
Vi markerer ikke nogen præcis linje, man skal følge, når det gælder kosten; men vi siger, at vi i lande, hvor der er rigeligt med frugt, korn og nødder, er kød ikke den rette føde for Guds folk, jeg er blevet undervist om at kød har en tendens til at gøre menneskets natur dyrisk, at berøve mænd og kvinder for den kærlighed og sympati de bør vise andre og give de lavere lidenskaber herredømmet over de højere kræfter i vort væsen. Hvis det nogensinde har været sundt at spise kød, er det ikke betryggende nu. Kræft, svulster og lungesygdomme bliver i stor udstrækning forårsaget af kødspisning. ret

(159)  Vi skal ikke gøre brugen af kød til en prøvesten for medlemskab, men vi skal overveje den indflydelse, bekendende troende, der spiser kød, har på andre. Skal vi ikke som Guds budbringere sige til folket: »Enten I nu spiser eller drikker, eller hvad I gør, så gør det alt til Guds ære«? 1.Kor. 10,31. Skal vi ikke bære et afgjort vidnesbyrd imod at tilfredsstille en fordærvet appetit? Vil nogen tjener for evangeliet, idet han forkynder de mest højtidelige budskaber, der nogen (160) sinde er givet dødelige, sætte et eksempel ved at vende tilbage Ægyptens kødgryder? Vil de, der lever af tienden fra Guds forrådshus tillade, at de ved at tilfredsstille selvet forgifter den livgivende strøm, der flyder gennem deres årer? Vil de ringeagte det lys og de advarsler som Gud har givet dem? Legemets sundhed må betragtes som væsentlig for vækst i nåden og for at erhverve et roligt temperament. Hvis vi ikke drager passende omsorg for maven, vil udfordringen af en retskaffen moralsk karakter blive hindret. Hjernen og nerverne står i forbindelse med maven. Forkert mad og drikke fører til en forkert tankegang og handling. ret

(160)  Alle bliver nu vejet og prøvet. Vi er blevet døbt til Kristus og hvis vi vil gøre vor del og skille os fra alt, hvad der vil trække os ned og gøre os til det, vi ikke bør være, vil der blive givet os styrke til at vokse op til Kristus, der er vort levende hoved, så vi kan få Guds frelse at se. ret

(160)  Kun når vi bærer os forstandigt ad med hensyn til principperne for en sund levevis, kan vi blive helt i stand til at se de onder, der stammer fra en upassende kost. De, som efter at have indset deres fejl har mod til at ændre deres vaner, vil opdage, at reformprocessen kræver meget udholdenhed og kamp. Men når den rette smag een gang er skabt, vil de erkende, at brugen af den føde de tidligere betragtede som harmløs, var ved langsomt, men sikkert, at lægge grunden til en dårlig fordøjelse og andre sygdomme. ret

(160)  Fædre og mødre, vær årvågne til bøn. Vær på nøje vagt mod umådeholdenhed i enhver form. Lær jeres børn principperne i en sand sundhedsreform. Lær dem, hvad de skal undgå for at bevare helbredet. Guds vrede er allerede begyndt at hjemsøge ulydighedens børn. Hvilke forbrydelser, hvilke synder, (161) hvilke forkastelige handlinger ser vi overalt omkring os! Som et folk må vi vise stor omhu for at bevare vore børn mod fordærvede kammerater. ret

(161)  Undervisning i sundhedsprincipper
Der bør gøres større anstrengelser for at undervise folket i sundhedsreformens principper. Der bør oprettes kogekursus og i hjemmene bør der undervises i den kunst at tilberede sund mad. Gamle og unge bør lære, hvorledes man kan lave mere enkel mad. Hvor som helt sandheden bliver fremholdt, skal folket lære, hvordan man kan tilberede maden på en enkel og dog velsmagende måde. Man bør vise dem, at en nærende kost kan tilvejebringes uden brug af kød. ret

(161)  Lær folket, at det er bedre at vide, hvordan man kan holde sig rask, end hvordan man kan kurere en sygdom. Vore læger bør vore kloge pædagoger, idet de advarer alle mod at tilfredsstille selvet og påviser, at afholdenhed fra de ting Gud har forbudt, er den eneste metode, der kan forhindre, at sind og legeme bliver ødelagt. ret

(161)  Der bør vises megen takt og diskretion ved tilberedningen af den nærende føde, der skal træde i stedet for den tidligere kost hos dem, der er ved at lære at blive sundhedsreformatorer. Tro på Gud, et alvorligt forsæt og villighed til at hjælpe andre, vil være påkrævet. En kost, der mangler de nødvendige næringsstoffer, bringer skam over sundhedsreformens sag. Vi er dødelige og må sørge for at få en føde, der vil give legemet en passende næring. ret

(161)  Yderligheder i kostspørgsmålet
Nogle i vort folk, der samvittighedsfuldt afstår fra upassende fødemidler, forsømmer at skaffe sig (162) de stoffer, der er nødvendige for at ernære legemet. De, der indtager et yderliggående standpunkt i sundhedsreformen, står i fare for at tilberede retter, der er så blottede for smag, at de ikke er tilfredsstillende. Maden bør være tilberedt på en måde, så den både er appetitvækkende og nærende. Den bør ikke være berøvet det, organismen behøver. Jeg bruger lidt salt og har altid gjort det, fordi salt i stedet for at virke ødelæggende faktisk er af væsentlig betydning for blodet. Grøntsager bør gøres velsmagende med lidt mælk eller fløde eller noget tilsvarende. ret

(162)  Selv om der er blevet givet advarsler angående sygdomsfarerne ved at bruge smør og det skadelige i at give små børn mange æg, bør vi alligevel ikke betragte det som en overtrædelse af principperne at bruge æg fra høns, der er passet og fodret rigtigt. Æg indeholder væsentlige ting, der virker lægende ved at modarbejde visse giftstoffer. ret

(162)  Nogle, der afstod fra at bruge mælk, æg og smør, har forsømt at skaffe organismen en passende næring og er som følge deraf blevet svage og uarbejdsdygtige. På den måde bringes sundhedsreformen i vanry. Det arbejde, vi har søgt at bygge solidt op, bliver blandet med besynderlige ting, som Gud ikke har krævet og menighedens kræfter bliver svækket. Men Gud vil gribe ind for at afværge følgerne af disse alt for strenge forestillinger. Evangeliet skal forene den syndige slægt. Det skal føre rige og fattige sammen ved Jesu fødder. ret

(162)  Der vil komme en tid, hvor vi er nødt til at kassere nogle af de fødevarer, vi nu bruger, som f.eks. mælk, fløde og æg; men det er ikke nødvendigt, at vi bringer os selv i vanskeligheder ved forhastede og yderliggående indskrænkninger. Vent, indtil forholdene kræver det, så vil Herren berede vejen for det. ret

(162)  De, der ønsker fremgang, når de forkynder sundhedsreformens principper, må gøre Guds ord til (163) deres vejleder og rådgiver. Kun når de, der underviser i sundhedsreformens principper, gør dette, kan de stå i en fordelagtig stilling. Lad os aldrig bære et vidnesbyrd imod sundhedsreformen ved at forsømme brugen af sund, velsmagende mad i stedet for de skadelige fødemidler, vi har kasseret. Søg ikke på nogen måde at opmuntre en trang til stimulanser. Spis kun jævn, enkel og sund mad og sig til stadighed Gud tak for sundhedsreformens principper. Vær sand og oprigtig i alle ting, så vil du vinde dyrebare sejre. ret

(163)  Kosten i forskellige lande
Medens vi modarbejder frådseri og umådeholdenhed, må vi tage hensyn til de forhold, menneskene lever under. Gud har sørget for dem, der bor i verdens forskellige lande. De, der ønsker at være Guds medarbejdere, må omhyggeligt overveje tingene, før de opregner, hvad man bør og hvad man ikke bør spise. Vi skal i forbindelse med masserne. Hvis sundhedsreformen bliver fremholdt i dens mest yderliggående skikkelse for dem, der lever under forhold, der gør det umuligt at antage den, vil der blive gjort mere skade end gavn. Når jeg forkynder evangeliet for fattige, er det blevet pålagt mig at opfordre dem til at spise den mad, der er mest nærende. Jeg kan ikke sige til dem: "I, må ikke spise æg eller drikke mælk og fløde. I må ikke bruge smør, når i laver mad." Evangeliet må forkyndes for de fattige, men tiden er endnu ikke kommet til at foreskrive den strengeste kostplan. ret

(163)  Et ord til de vaklende
De prædikanter, der føler sig fri til at tilfredsstille appetitten rammer langt ved siden af målet. Gud ønsker, at de skal være sundhedsreformatorer. Han ønsker, at de skal leve op til det lys, der er blevet givet om dette emne. Jeg bliver bedrøvet, når (164) jeg ser, at de, der burde være nidkære for vore sundhedsprincipper, endnu ikke er blevet omvendt til den rette levevis. Jeg beder om, at Herren vil give deres sind et indtryk af det store tab, de lider. Hvis tingene var, sådan som de burde være i de husstande, der udgør vore menigheder, ville vi kunne udføre det dobbelte arbejde for Herren. ret

(164)  Betingelser for at blive bønhørt
For at blive renset og forblive rene må syvende-dags adventister have Helligånden i deres hjerter og i deres hjem. Herren har oplyst mig om, at når vor tids Israel ydmyger sig for ham og renser sjælens tempel for al besmittelse, vil han høre deres bønner for de syge og velsigne brugen af de lægemidler, han har givet mod sygdom. Når det menneskelige redskab i tro gør alt, hvad han kan for at bekæmpe sygdom, idet han bruger de enkle metoder, som Gud har vist os, vil hans bestræbelser blive velsignet af Gud. ret

(164)  Hvis Guds folk efter at have modtaget så meget lys værner om forkerte vaner, tilfredsstiller selvet og nægter at gennemføre en reform, må de bære overtrædelsens sikre følger. Hvis de for enhver pris er besluttede på at tilfredsstille en fordærvet appetit, vil Gud ikke gøre et mirakel for at redde dem fra følgerne af deres eftergivenhed. »kval skal I Ligge.« Es 50,11 ret

(164)  De, der vælger at være formastelige og siger: "Herren har helbredt mig og jeg behøver ikke at indskrænke min kost. Jeg kan spise og drikke, som jeg har lyst," vil snart få brug for Guds helbredende kraft i legeme og sjæl. Selvom Herren nådigt har helbredt jer, må I ikke tro, at I kan følge verdens eftergivende handlemåde. Gør hvad Kristus befalede efter at have helbredt: »Gå bort, synd fra nu af ikke mere!« Joh. 8,11. Appetitten må ikke være jeres gud. ret

(165)  (165) Herren gav det gamle Israel sit ord på, at hvis de ville holde sig helt til ham og følge alle hans befalinger, ville han bevare dem fra alle de sygdomme, han havde sendt over ægypterne; men dette løfte blev givet på betingelse af lydighed. Havde israelitterne fulgt den undervisning, de fik og draget nytte af disse fordele, ville deres sundhed og fremgang være blevet en anskuelsesundervisning for verden. Israelitterne undlod at opfylde Guds hensigt og gik derfor glip af de velsignelser, de kunne have fået. Men i Josef og Daniel, Moses og Elias og mange andre har vi ædle eksempler på, hvad den sande plan for livet medfører. En lignende trofasthed i dag vil give lignende resultater. Til os står der skrevet: »I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomskraft, som kaldte jer fra mørket til sit underfulde lys.« 1 Pet. 2,9 ret

(165)  Selvovergivelse og hvile
Oh, hvor er der mange, der går glip af de rigeste velsignelser, Gud har gemt til dem i form af sundhed og åndelige gaver! Der er mange sjæle, der kæmper for særlige sejre og særlige velsignelser, for at de kan udrette noget stort. For at nå dette føler de hele tiden, at de må kæmpe en pinefuld kamp under bøn og tårer. Når disse mennesker gransker skifterne under bøn for at lære Guds udtrykkelige vilje at kende og derpå af hjertet gør hans vilje uden noget forbehold eller eftergivenhed overfor selvet, vil de finde hvile. Hverken pinsler eller tårer eller kampe kan bringe dem den velsignelse, de længes efter. De må opgive selvet fuldstændigt. De må udføre det arbejde, der viser sig, idet de tilegner sig Guds rige nåde, der er lovet alle, som beder i tro. ret

(165)  »Hvis nogen vil gå i mit spor,« sagde Jesus, »Skal han (166) fornægte sig selv og daglig tage sit kors op og følge mig.« Luk. 9,23. Lad os følge Frelseren i hans enkelthed og selvfornægtelse. Lad os tale og ved et helligt liv ophøje Manden fra Golgata. Frelseren kommer meget nær til dem, der helliger sig helt til Gud. Hvis der nogensinde var en tid, hvor vi trængte til, at Guds Ånd virkede på vore hjerter og liv, så er det nu. Lad os gribe denne guddommelige kraft for at få styrke til at leve et liv i hellighed og selvovergivelse. Vejl f menigh bd 3 side 311-321]

------------
ret

(166)  Guds ord skal være vor lektiebog. Herren er vor hjælper og vor Gud. Lad os se på ham for at åbne vejen til udførelse af vore planer.

------------
ret

næste kapitel