Det fremherskende uddannelsessystem har i generationer været ødelæggende for helbredt, og endog for livet selv. Mange forældre og lærere forstår ikke at børnenes første år skal have størst opmærksomhed til den fysiske konstitution, så et sundt kropsligt og hjernemæssig helbred kan sikres. Det har været skik at opmuntre børn sendes i skole når de blot var små, har behov for en moders omsorg. I mange tilfælde samles de små sammen i dårligt ventilerede klasseværelser, hvor de sidder i dårlige positioner, på dårligt konstruerede bænke, og resultatet bliver at de unge ømme kroppe bliver deformerede. Små børn, hvis ben og muskler ikke er svage, og hvis hjerner ikke er udviklet, begrænses til deres skade. Mange har kun lidt fat i livet at begynde med, og indespærringen i skolen fra dag til dag, gør dem nervøse, og de bliver syge. Deres kroppe forklejnes som konsekvens af et udmattet nervesystem. Og når livets lampe går ud, indser forældre og lærere ikke at de er på en måde ansvar lig for at slukke livsgnisten. Når de står ved deres barns grav, ser ulykkelige forældre på deres smertelige tab som en særlig tilskikkelse fra Forsynet, skønt det var deres egen utilgivelige uvidne kurs, som ødelagde det unge liv. Under sådanne omstændigheder, smager en anklage af døden mod Forsynet, smager dette af blasfemi. Gud ønsker at de små skal leve og få den rette uddannelse, så de kan udvikle en smuk karakter, ære ham i denne verden, og prise ham i den bedre verden.
Forældre og lærer tager ansvar for at oplære disse børn, hvor få indser dog deres pligt over for Gud, at blive bekendt med den fysiske organisme, så de kan vide hvordan deres liv og sundhed skal bevares, som de har fået i varetægt. Der dør tusindvis børn på grund af deres udvidenhed som sørger for dem.
Mange børn er blevet ruineret for livet, og nogle er døde, som resultat af forældre og læreres ukloge kurs, med at tvinge den unge forstand, medens den fysiske natur forsømmes. Barnet var for ungt til at være i klasseværelset. Deres sind blev bebyrdet med lektier, skønt de ikke burde have opgaver før de var fysisk stærke nok til at understøtte mentalt arbejde. Små børn være frie som lam, til at løbe udendørs. De burde få de bedste anledninger til at lægge grundlaget for en sund krop.
Unge som holdes i skole, og begrænses til nøje studier, kan ikke få et sundt helbred. Mentalt arbejde uden tilsvarende fysiske øvelser, fremkalder en upassede mængde blod til hjernen, og derved kommer cirkulationen ud af balance. Hjernen har for meget blod, medens ekstremiteterne får for lidt. Studie- og rekreationstimer bør reguleres nøje, og en del af tiden bør tilbringes med fysisk arbejde. Når de studerendes spise-, drikke-, klæde- og sovevaner er i overensstemmels med fysisk lov, får de en uddannelse uden bekostning af helbredet. Lektien vil ofte gentages, og presse hjem til samvittigheden, at uddannelsen vil være af lidt værdi hvis der ikke fysisk styrke efter at den er genoprettet.
Studerende bør ikke få lov til at føre så mange studier, at de ikke har tid til fysisk oplæring. Sundheden kan ikke bevares, medmindre noget af dagen, bruges på muskulære øvelser i fri luft. De afsatte timer bør bruges på manuelt arbejde af en slags, noget som vil kræve aktivitet i alle kropsdele. Ligelig belastning af den studerendes mentale og fysiske kræfter, og sindet vil fornyes. Hvis han er syg, vil fysiske øvelser ofte hjælpe systemet til at komme sig over sin nomale tilstand. Når de studerende forlader skolen, vil de få et bedre helbred og bedre forståelse af livets love, end da de kom. Sundheden bør bevogtes nøje, ligesom karakteren.
Mange studerende er sørgelig uvidende om at kosten udøver en kraftig indflydelse på sundheden. Nogle får aldrig bestræbt sig alvorligt for at kontrollere appetitten, eller overholde de ordentlige regler om kosten. De spiser for meget, også under deres måltider, og nogle spiser imellem måltiderne, hvilken fristelse der end præsenterer sig. Hvis dem der bekender sig til at være kristne, ønsker at løse de spørgsmål der er så forvirrende for dem, hvor de har så sløve tanker, hvorfor deres religiøse stræben er så svag, behøver de, i mange tilfælde, ikke længere end til bordet; her er der årsag nok, hvis der ikke var nogen anden.
Mange adskiller sig selv fra Gud, ved at give efter for appetitten. Han som lægger mærke til en spurvs fald, som tæller hovets hår, bemærker deres synd, som giver efter for en forvansket appetit, på bekostning af at svække de fysiske kræfter, sløver forstanden, og formindsker den moralske opfattelse.
Lærerne selv må være ordentlig opmærksomme på sundhedslovene, så de kan bevare ders egne kræfter på bedst mulige made, og udøve en rigtig indflydelse på deres elever ved forskrift såvel som eksempel. Lærerne hvis fysiske kræfter allerede svækkes af sygdom eller overarbejde, bør være særlig opmærksom på livets love. Han bør tage tid til rekreation. Han bør ikke påtage sig selv ansvar uden for sit skolearbejde, som vil belaste ham fysisk eller mentalt, så hans nervesystem kommer ud af balance; for sker dette, vil ikke kunne egne sig til at have med menneskers sind at gøre, og kan hverken behandle sig selv eller sine elever retfærdigt.
Vore undervisningsinstitutioner bør få alle faciliteter, til at undervise om menneskesystemets mekanisme. Studerende bør lære hvordan vejret skal trækkes, hvordan man læser og taler så at struben og lungerne ikke overanstrenges, men bugmusklerne bruges. Lærerne behøver at uddanne sig selv i denne retning. Vore studerende bør få en grundig oplæring, så de kan gå ind i et aktivt liv, med forstand på den krop Gud har givet dem at bo i. Lær dem at de må være elever, så længe de lever. Og når du underviser dem, så husk på at de vil undervise andre. Jeres lektier vil gentages, for at hjælpe mange flere end dem der sider foran dig, dag for dag.