Værdien af de almindelige færdigheder

 I uddannelsen må turen op ad stigen, ske fra de laveste trin. De almindelige færdigheder bør læres fuldt ud og i fromhed. Mange som føler at de har afsluttet deres uddannelse har problemer med at stave og skrive, og kan hverken læse eller tale korrekt. Ikke så få som studerer klassikere eller højere læregrene, og som når visse standarder, dumper til sidst fordi de ikke har arbejdet grundigt i de almindelige grene. De har aldrig fået en god kundskab til det engelske sprog. De behøver at gå tilbage og starte på stigens første trin.

 Det er en fejltagelse at lade de studerende vælge deres egne studier i forberedelsesskolen. Denne fejltagelse er sket førhen, og som følge deraf mestrer de studerende ikke de almindelige grene når de prøver at klatre højere op, end de er forberedt til. Nogle som ikke kan tale det engelske sprog korrekt har ønsket at studere fremmede sprog.

 Studerende som kommer til skolen, og spørger om at få lov til at tage højere studier, bør først eksamineres i elementære grene. Jeg talte med en lærer på en af vore konferensskoler, og han fortalte mig at nogle var kommet i denne skole med eksamensbeviser, der viste at de havde taget højere studier på andre skoler.

  »Undersøgte du den enkelte studerende,« spurgte jeg, »for at finde ud om de havde fået den rette undervisning i disse grene? «

 (216) »Hvorfor,« sagde læreren, »i alle disse sager kunne vi ikke give den studerende fuld kredit for det arbejde der er gjort tidligere, som eksamensbeviserne viser. Deres oplæring i de almindelige grene har været meget mangelfulde.« Og sådan er det i mange tilfælde.

 Lærerne bør være omhyggelige med at give de studerende hvad de behøver mest, i stedet for at lade dem tage de studier de vælger. De bør prøve de studerendes omhu og kundskab; så kan de sige om de har nået de højder de mener de har nået.

 En af de grundlæggende undervisningsgrene er sprogstudium. På alle vore skoler bør der gøres særlig omhu i at undervise de studerende i at bruge det engelske sprog korrekt i tale, læsning og skrivning. Der kan ikke siges for meget om betydningen af grundighed i disse linjer. En af de en lærers væsentlige kvalifikationer er evnen til at tale og læse klart og med kraft. Han som ved hvordan den engelske sprog bruges flydende og korrekt kan udøve en langt større indflydelse end han som ikke kan udtrykke sine tanker klart og tydeligt.

 Der bør undervises i stemmekultur i læseklasser; og i andre klasser bør læreren insistere på at de studerende taler tydeligt og bruger ord som udtrykker deres tanker klart og med kraft. Studerende bør lære at bruge deres mavemuskler og ånde og tale. Dette vil gøre tonerne mere fyldige og klare.

 Lad de studerende forstå at Gud har givet enhver en forunderlig mekanisme - den menneskelige (217) krop - som skal bruges til at ære Ham. Legemets kræfter skal hele tiden arbejde for vor skyld, og hvis vi vælger disse kan vi få dem under kontrol.

 Vi kan få kundskaber, men tilegner vi ikke den vane at bruge stemmen korrekt, vil vort arbejde være en fiasko. Hvis vi ikke iklæder vore ideer i et passende sprog, hvilken gavn har så vor uddannelse? Kundskab vil være af lille værdi for os, medmindre vi opelsker talens talent; men det er en underfuld kraft, når den kombineres med evnen til at tale kloge, hjælpsomme ord, og siger dem på en måde der vil tilkalde opmærksomhed.

 Lad alle passe på at de ikke bliver irriteret i ånden, fordi de skal indøves i disse almindelige grene. Det bør indprentes på de studerende at de selv skal undervise andre, og derfor bør de bestræbe sig alvorligt på at blive bedre.

 At lære at tale overbevisende og udtryksfuldt, som man ved har af særlig værdi for dem, der ønsker at være medarbejderes i Guds sag. Jo mere udtrykkelighed vi kan lægge i sandhedens ord, des mere effektiv vil disse ord være på dem der hører. En ordentlig fremstilling af Herrens sandhed er vore højeste anstrengelser værdige.

 Medmindre de studerende, som forbereder sit arbejde i Guds sag, oplæres til at tale i et klart og ligefrem sprog, vil de være afskæres den halve indflydelse for det gode. Uanset hvad hans kald er, bør den studerende lære at styre stemmen. Evnen at tale tydeligt og udtrykkeligt, i fulde runde toner, er uvurderlig i enhver linje af arbejdet, og det er absolut nødvendigt for dem der ønsker at blive prædikanter, evangelister, bibelarbejdere eller kolportører.

 (218) Når stemmekulturen, læsningen, skrivning og stavningen har deres rette sted på vore skoler, vil der kunne ses en stor forandring til det bedre. Disse fag er blevet forsømt fordi lærerne ikke har indrømmet dens værdi. Men det er vigtigere end latin og græsk. Jeg siger ikke at det er forkert at studere latin og græsk, men jeg siger at det er forkert at forsømme emner som ligger grundlaget for uddannelse og belaster sindet med studier i højere grene.

 Det er en sag af stor betydning at studerende får en uddannelse som udruster dem til et succesrigt forretningsliv. Vi må ikke være tilfreds med den ensidige uddannelse mange skoler giver. De grundlæggende grene må mestres grundigt, og kundskaber i at holde bog bør betragtes lige så vigtigt som kundskab til grammatik. Alle som forventer at gå ind i Herrens arbejde bør lære hvordan de holder regnskab. I verden er der mange som ikke kan føre forretning, og anses for uærlige, som er oprigtige af hjerte, men som ikke har succes med sine ting, fordi de ikke ved hvordan de holder regnskab.

 At stave rigtigt, at skrive med en klar og jævn håndskrift, og holde regnskab, er nødvendige færdigheder. Bogholderi er besynderligt nok droppet ud af skolearbejde på mange steder, men det bør betragtes som et studium af primær vigtighed. En grundig forberedelse i disse studier vil udruste studerende til at tage betroede stillinger.

-------------------

 Til enhver studerende vil jeg sige: Stil dig aldrig tilfreds med en lav standard. Når du går i skolen, så vær sikker på at du (219) har de ædle og hellige mål for øje. Gå i gang fordi du ønsker at udruste dig selv til tjeneste i en del af Herrens vingård. Gør alt hvad du kan for at nå dette mål. Du kan gøre mere for dig selv end nogen andre kan gøre. Og hvis du gør alt hvad du selv kan, hvilken byrde vil du da løfte for forstander og lærere!

 Før du forsøger at studere de højere grene i litterær kundskab, så vær sikker på at du grundigt forstå de enkle regler i engelsk grammatik og har lært at læse og skrive og stave korrekt. Gå op af de lavere stigetrin før du når de højere trin.

 Brug ikke tid på at lære det som du ikke får så meget brug for, senere i dit liv. I stedet for at række ud efter kundskaben til klassikerene, så lær først at tale det engelske sprog korrekt. Lær at føre regnskab. Få kendskab til disse studielinjer, som vil hjælpe dig til at være nyttig hvor du end er.

-------------------

 Den instruktion som Herren har sendt os, advarer studerende og lærere mod at bruge flere år på skolestudier, gælder ikke unge drenge og piger. De behøver at gennemgå en ordentlig periode med grundig disciplin og studier i grundlæggende grene og bibelen, indtil de har nået en mere moden alder og pålidelig dømmekraft.

-------------------