Den kundskab som holder stand

  (389) Jeg har fået et formaningsord til vore skolers lærere. Arbejdet på vore skoler bør være et andet mærke end det nogle af vore populærere læreanstalter bærer. Mange af de tekstbøger der bruges på disse skoler er unødvendige for at forberede de studerende til skolen der oppe. Som resultat deraf får de unge ikke den mest perfekte kristne uddannelse. De studiepunkter der forsømmes, er de mest trængende for at udruste dem til missionsarbejdet på hjemme- og udemissioner, og forbereder dem til at stå den sidste store eksamination. Der er brug for uddannelse som vil udruste studerende til praktisk tjeneste, og undervise dem til at bruge alle evner under Guds Ånds kontrol. Studiebøger som er af højeste værdi, er det med Kristi undervisning, lærernes Lærer.

  Herren forlanger at vore lærere tager disse bøger væk fra vore skoler, som lærer ting der ikke er i overensstemmelse med Hans ord, og giver plads for de bøger som er af højeste værdi. Han vil æres når de viser verden at en visdom er mere end den menneskelige i deres, fordi Mesterlæreren står som deres instruktør.

  Der er brug for at skille en fejlagtig og smudsig litteratur bort fra vort uddannelsesarbejde, så at ideer som er syndens frø ikke vil modtages og værnes om som sandheden. Lad ikke nogen tro at et bogstudium, som leder til at antage falske tanker, er en værdifuld uddannelse. Deres tanker som får adgang til sindet, (390) skiller de unge ud fra al visdoms kilde, al livskraft, al kraft og efterlader et tegn på at Satans fristelser er på dem. En ren uddannelse til de unge på vore skoler, ublandet af hedensk filosofi, er nødvendig.

  Hele tiden må vi vogte os imod bøger indeholdende sofisteri om geologi og andre videnskabsgrene. Før de menneskeskabte videnskabsteorier præsenteres for de umodne studerende, behøver de at blive afprøvet ophyggeligt mod ethvert spor om hedenske antydninger. Så lærerne et lille ubetydeligt hedenskabsfrø hos en studerende, sporer man det op og giver en vantroens høst. Sofisterier om Gud og naturen som flyder rundt i verden med skepticisme er inspiration fra den faldne fjende. Satan studerer biblen. Han ved at sandheder er absolut nødvendige for frelsen og det er hans bestræbelse at splitte tankerne fra disse sandheder. Lad vore lærere tage sig i agt, så de ikke gengiver Guds og menneskers fjendes falsknerier.

  Det er en fejltagelse at lægge bøger i unges hænder som gør dem rådvilde og forvirrer dem. Det som nogle gange ligger til grund for dette studium, er at læreren er gået over denne grund, og den studerende må følge efter. Men hvis lærerne tog imod lys og visdom fra den guddommelige Lærer, vil de se på denne sag på en helt anden måde. De vil måle tingenes relative vigtighed til undervisning i skolen. De almindelige, væsentlige uddannelsesgrene vil læres grundigere, og Guds ord vil værdsættes som brød der sendes ned fra himlen, som understøtter al åndeligt liv.

  (391) Vi er langsomme til at indse hvor meget bedre vi behøver at forstå Kristi lære og Hans arbejdsmetoder. Hvis dette blev forstået bedre, ville meget af den undervisning der gives på vore skoler, ikke regnes for noget. Det ville kunne ses at der nu undervises i meget, som ikke udvikler sand gudsfrygt enkelthed i den studerendes liv. Begrænset visdom vil få mindre agtelse, og Guds ord vil få en mere ærværdig plads.

  Hvis lærerne på vore skoler ville ransage skrifterne for at få en bedre forståelse for sig selv, åbne deres hjerter for det lys der gives i ordet, ville de blive undervist af Gud. De ville elske og praktisere sandheden, og ville arbejde på at bringe mindre teori og mindre menneskelig tankegang ind, fra mennesker som aldrig har haft en levende forbindelse med Gud, og mere af den kundskab som varer ved. De føler en dyb sjælehunger efter den visdom som kommer ovenfra.

  Studere forgæves
De studerende bruger ofte mange år på at studere det som ledes i forkerte linjer og til nyttesløs afslutning. Sindet oplæres til at tænke i en forkert kanal, lærer at gribe de ting som ikke kun er helt værdiløse, men til skade for den fysiske og mentale sundhed. Den studerende får et spinkelt forråd af information, på emner som er af lille værdi for ham, en begrænset kundskab om mange linjer som han aldrig vil bruge, så han ellers ville kunne få en kundskab som er af højeste tjeneste i det praktiske liv, og som ville være et forråd af visdom, som der trækkes på i den stund der er brug for det.

  (392) Det er vanskeligt at forlade gamle skikke og etablerede tanker. Men ret få indrømmer at mange lider tab ved lange studiekurser. Der proppes meget i hjernen der ikke har værdi, alligevel tror de studerende at det er tilstrækkeligt, og efter årevis af studier forlader de skolen med deres diplomer, tror at de er ordentlig uddannede mænd og kvinder og parat til tjenestearbejde. I mange tilfælde er denne forberedelse for tjeneste intet mere end en frase, alligevel vil den fortsætte før lærerne får visdom fra himlen, gennem Helligåndens indflydelse.

  Mange studerende har ganske længe overbebyrdet sindet til at lære det som deres forstand fortæller dem aldrig vil være nogen brug for, så deres mentale kræfter svækkes og ikke kan virke livskraftigt og udholdende, til at fatte de ting, som er af livsvigtig betydning. Pengene bruges på den studerendes uddannelse, som måske blev givet på grund af stor opofrelse fra hans forældres side, er næsten spildte; og en misforståelse for den vigtighed som fører til en fejltagelse i hans livsværk.

  Hvilket bedrageri er den uddannelse som fås i litterære eller videnskabelige linjer, hvis eleven afklædes før han regnes værdig til at gå ind i det liv som måler sig med Guds liv, redder han sig selv ud, som ud af ild. Gud har givet os en prøvetid hvori vi bereder os for skolen oventil. Derfor er den unge har for at uddannes, disciplineres og optrænes. På jordens lavere skole skal de forme den karakter som Gud kan billige. De skal modtage en oplæring, ikke til verdslige selskabers skikke og fornøjelser, men i Kristi linjer, en oplæring som vil (393) udruste dem som medarbejdere sammen med himmelske intelligensvæsener. De studier de unge får, bør være af en karakter der gør dem successrige i Guds tjeneste, sætter dem i stand til at følge i Kristi fodspor og fastholde de store principper som Han har fastholdt. Vor standard skal være Hans karakter, som er ren, hellig og ubesmittet. . . . .

  Gudskundskaben er af afgørende betydning for uddannelse. Den uddannelse som vil erstatte denne kundskab, eller få den ud af sindet, ligesom Feliks sendte Paulus bort da han talte til ham om mådehold, retfærdighed og kommende dom, den uddannelse er ikke fra Gud. Paulus’ ord fik Feliks til at skælve; men guvernøren sendte apostlen bort med ordene: »Gå for denne gang; når jeg får tid, vil jeg lade dig kalde.« Apg. 24,25. Og i dag siger mange det samme. Deres tanker kaldes til sandhedens dybe emner, problemer lige så høje som himlen og så brede som evigheden; men de siger: “Jeg kan ikke få disse emner ind i mine daglige studier; for de vil oprøre mit sind så meget så jeg ikke kan gøre mine daglige rutinestudier. Jeg har aldrig mesteret bibelske problemer. Jeg kan ikke tage dette studium op nu. Gå din vej for denne gang; når får et godt tidspunkt, vil jeg kalde på dig." Sådan sættes Guds store lektiebog til side fordi den ikke betragtes som en god nødvendig ting.

  Den højest mulige udvikling
Jeg ønsker ikke at nogen skal få det indtryk af de ord jeg har skrevet, at uddannelsesstandarden på vore skoler på nogen måde er fornedre. Enhver studerende bør huske på at Herren forlanger at han selv (394) gør alt som er muligt, så han også kan lære andre klogt. Vore studerende bør belaste de mentale kræfter, så alle enhver kan nå den højst mulige udvikling.

  Mange studerende kommer til colleget med forstandsmæssige vaner, som er en hindring for dem. En af de største vanskeligheder er at styre den vane det er at udføre mentalt arbejde som en rutinesag, i stedet for at få gang i alle tanketomme studier, opsat på at mestre vanskeligheder og gribe de grundlæggende principper for det emne der tænkes over. Man skal være bange for ladhed, sløvhed, uregelmæssighed, og at binde sig selv i en rutine er lige så farligt. Gennem Kristi nåde er det i de studerendes magt at ændre denne på denne rutinevane, og det er for deres bedste interesse og fremtidig nytte at styre de mentale evner rigtigt, oplære dem til at gøre tjeneste under alle de klogeste læreres interesse, hvis kraft de må kræve i tro. Dette vil give dem succes, i deres forstandsmæssige anstrengelser, i overensstemmelse med Guds løfte.

  En grundig uddannelse, som sætter de unge mænd og kvinder i stand til tjeneste, skal gives på vore skoler. For at sikre en sådan uddannelse må den visdom, der kommer fra Gud, gøres til det første og vigtigste. Alle som går i gang med at skaffe sig kundskaber bør bestræbe sig på at nå det højeste trin på stigen. Lad studerende gå lige så hurtigt frem og langt som de kan; lad deres studiemark være lige så bred som deres kræfter rækker til; men lad dem gøre Gud til deres visdom, klynge sig til Ham som har ubegrænset kundskab, som kan åbenbare skjulte sandheder (395) gennem tiderne, og som kan løse de vanskeligste problemer for menneskesind der tror på Ham.

  Vi anbefaler enhver studerende bøgernes Bog som det største studium for menneskelig forstand, den bog som anbefaler den væsentligste kundskab til dette liv og til det kommende liv. Men jeg opmuntrer ikke til at sænke uddannelsesstandarden når der studeres videnskaber. Det lys som er blevet givet på dette område er klart, og bør under ingen omstændigheder ignoreres.

  Sætte bibelen først
Med den instruktion der gives på vore skoler, skal det naturlige og åndelige kombineres. De love jorden adlyder, åbenbarer det faktum at den er under den uendelige Guds mesterlige kraft. De samme principper løber igennem den åndelige og naturlige verden. Adskiller du Gud fra kundskabsberigelsen, så vil du få en lam og ensidig uddannelse, død for al frelsende kvaliteter som giver mennesket sand kraft. Naturens Ophavsmand er bibelens Ophavsmand. Skabelsen og Kristendommen har én Gud. Gud er åbenbaret i naturen, og Gud er åbenbaret i Hans ord. I klare stråler skinner lyset fra den hellige side, der viser os den levende Gud, som er repræsenteret i Hans regerings love, i verdens skabelse, i de himle som Han har besat. Hans magt skal genkendes som det eneste middel til at genløse verden fra fornedrende overtro, der er så vanærende for Gud og mennesker.

  Den studerende i skolen bliver fortrolig med sandhederne i Guds ord og mærker deres forvandlende (395) kraft på sit hjerte vil fremstille Guds karakter i verden i et velordnet liv og en gudfrygtig samtale. Gud vil gøre store ting for dem som vil åbne hjertet for Hans ord og lade det tage sjælstemplet i besiddelse. Forlader de studerende sand gudsfrygts enkelthed, har de en indflydelse der svækker karakteren og formindsker den mentale livskraft. Deres vækst i videnskaber er blevet fornedret, men havde de været som Daniel, Guds ords hørere og gørere, ville de have gået frem ligesom han gjorde i alle lærdomsgrene, som de er gået ind i. Var de rene i deres sind, ville de være blevet stærke i sindet. Alle forstandsmæssige evner ville være blevet skærpet.

  Når bibelen gøres til vejleder og rådgiver, udøver den en forædlende indflydelse på sindet. Dets studium vil forfine og ophøje mere end nogen andre. Den vil forstørre den oprigtig studerendes sind, begave det med nye impulser og frisk livskraft. Det vil give større virkekraft til evner, ved at bringe dem i kontakt med store og vidtrækkende sandheder. Hvis sindet forklejnes og bliver ueffektivt, er det fordi det kun får lov at have med tarvelige emner at gøre. Lad bibelen modtages som sjælens føde, og det bedste og mest effektive renselsesmiddel og styrke forstanden.

-------------------

  Ude af hjertet er livets problemer; og samfundets og menighedens og nationens hjerte er husholdningen. Samfundets velfærd, menighedens succes, nationens velstand, beror på hjemmets indflydelse.

-------------------