(105) Elever, samarbejd med jeres lærere. Når I gør det, giver I dem håb og mod. I hjælper dem og samtidig hjælper I jer selv til at gå fremad. Husk, at det beror for en stor del på jer, om jeres lærere skal lettes i deres byrder og om deres arbejde skal have held og fremgang. I ordets fulde betydning bør i være elever, idet I forstår, at Gud står bag jeres lærer og at han samarbejder med Gud.
(105) Jeres anledninger til at arbejde svinder hastigt bort. I har ikke tid til at følge jeres egne lyster. Kun når I kæmper alvorligt for at nå frem, vil I opnå sand lykke. Dyrebare er de anledninger, som I har, mens I er på skole. Gør jeres liv som elever så fuldkomment som muligt, I vil ikke kunne leve jeres skoleliv om igen. Og det beror på jer selv, om jeres arbejde skal blive en succes eller en fiasko efterhånden som det lykkes jer at opnå bibelkundskab, samler I skatte til gavn for andre.
(106) At hjælpe andre.
Hvis I har en kammerat, for hvem det kniber at følge med, forklar ham så den lektie, han ikke forstår. Dette vil bevirke, at I selv forstår den bedre. Brug enkle ord, forklar jeres tanker i et tydeligt og letforståeligt sprog.
(106) Ved at hjælpe jeres kammerater hjælper I jeres lærere. Og det er ofte sådan, at den, hvis sind tilsyneladende er sløvt hurtigere kan gribe tanker fremholdt af en kammerat end af en lærer. Det er sådant samarbejde, Kristus anbefaler. Den store lærer står ved jeres side for at hjælpe jer, når I søger at bistå de kammerater, som står noget tilbage.
(106) Under jeres skoleophold har I anledning til at fortælle den ringe og uvidende om Guds vidunderlige sandheder. Benyt enhver sådan anledning. Herren vil velsigne ethvert øjeblik, der bliver benyttet på denne måde. - Testimonies for the church, 7 bind side 275. 276.
(106) Fuldstændigt herredømme over de elementære skolefag.
Vær aldrig tilfreds med et lavt mål. Vær klar over, at I, når I går på skole, stræber efter et ædelt og helligt mål. Brug skolen for at blive skikket til tjeneste i Herrens vingård. Gør alt, hvad I kan, for at nå dette mål. I kan hjælpe jer selv mere, end nogen andre kan. Og hvis I hjælper jer selv så godt, I kan, hvilken byrde vil I ikke løfte fra forstanderens og lærernes skuldre!
(106) Før I prøver på at studere de højere litterære emner, bør I være sikre på, at I grundigt har lært modersmålets enkle regler, så at I kan læse, skrive og stave korrekt...
(106) Brug ikke tiden til det, som kun vil blive jer til ringe nytte senere i livet. I stedet for at kaste jer over klassikerne, bør I først lære at tale jeres modersmål korrekt. Lær bogholderi og erhverv jer kundskaber i den slags fag, som vil være jer til nytte, hvor som helst I kommer. - Counsels to teachers, parents and students, side 218. 219.