En falsk og en sand kundskab til Gud(279) Spekulative teorier (279) Selv englene fik ikke del i Faderens og Sønnens råd hvornår frelsesplanen blev lagt. De mennesker som forsøger at trænge ind i den Aller Højestes hemmeligheder viser deres uvidenhed i åndelige og evige ting. De skulle langt hellere, medens barmhjertigheds stemme stadig lyder, ydmyge sig i støvet og bede Gud at undervise dem i hans veje. (279) Vi er lige så uvidende om Gud som små børn, men ligesom små børn må vi elske og adlyde ham. I stedet for at spekulere over hans natur eller hans fortrin, så lad os give agt på det talte ord: »Hold inde og kend, at jeg er Gud.« Sal.46,11. (279) »Har du loddet bunden i Gud (280) Visdommen er hverken fundet ved at gennemsøge jordens afkroge eller nyttesløse forsøg på at trænge ind i Guds mysterier. Den findes hellere ved at ydmygt modtage den åbenbaring som han har fundet behag i at give og ved at tilpasse ens liv efter hans vilje. (281) Vor Guds storhed (281) »I Kong Uzzijas dødsår så jeg Herren sidde på en såre høj trone og hans slæb fyldte helligdommen. Serafer stod hos ham, hver med seks vinger; med de to skjulte de ansigtet, med de to fødderne og med de to fløj de; og de råbte til hverandre: »hellig, hellig, hellig er Hærskares Herre, al jorden er fuld af hans herlighed!« Og dørstolpernes hængsler rystede ved råbet, medens templet fyldtes af røg. (282) »Han udspænder norden over det tomme, (283) »Hvo er som Herren vor Gud, som rejste sin trone i det høje (283) Advarsler imod indbildning (283) Tænk atter over den dom der faldt over Usias. Ligesom i Davids regeringstid, blev arken ført til Jerusalem, rakte Usias sin hånd frem for at støtte den. Han blev slået med øjeblikkelig død, fordi han tog sig den frihed at røre ved symbolet for Guds nærværelse. (284) »Og det skete, medens Josua opholdt sig ved Jeriko, at han så op og fik øje på en mand, som stod foran ham med draget sværd i hånden. Josua gik da hen til ham og sagde: »Er du en af vore eller en af vore fjender?« Han svarede: »Ingen af delene, jeg er fyrsten over Herrens hær; lige nu er jeg kommet!« Da faldt Josua til jorden på sit ansigt og tilbad og sagde til ham: »Hvad har min herre at sige sin tjener?« Og fyrsten over Herrens hær svarede Josua: »Drag dine sko af fødderne, thi det sted, du står på, er helligt!« Det gjorde Josua.« Jos.5,13-15. (284) I helligdommen og templet, der var de jordiske symboler på Guds boliger, var en afdeling helliget for hans nærhed. Forhænget var indvævet med keruber og dets indgang skulle ikke løftes af nogen hånd for nogen. At løfte dette forhæng og nogen trængte ubudent ind i det allerhelligestes mysterium var døden. For ovenover nådesstolen og de nedbøjede, bedende engle dvælede Den Helliges herlighed, herlighed som intet menneske kunne se på og så leve. På denne årsdag, (285) der var udpeget til tjeneste i det allerhelligeste, gik ypperstepræsten skælvende ind til Guds nærhed, medens røgelsesskyer omtågede herligheden for hans øjne. Der var helt stille i templets sale. Ingen præst tjente ved alteret. Hære af tilbedere bøjede sig i tavs ærbødighed og sendte deres bønner for Guds barmhjertighed. (285) »Men Herren er i sin helligdom; (285) Mennesker kan ikke finde Gud ved ransagelse. Lad ingen forsøge at løfte det slør, der dækker skjulte herlighed, med en formastelig hånd. »Hvor uransagelige er ikke hans domme og hvor usporlige hans veje«! Rom.11,34. Det er et bevis på hans barmhjertighed, at hans kraft er tilbageholdt, indtil hvis sløret, for hans guddommelige nærvær, løftes er døden. Intet menneske kan trænge ind i de hemmeligheder, hvori Den Mægtige bor og arbejder. (286) Kun det som han anser for godt at afsløre, kan vi begribe af ham. Fornuften må anerkende en autoritet over sig. Hjerte og forstand må bøje sig for den store JEG ER. (286) Kristi åbenbaring af Gud (286) »Ingen har nogensinde set Gud; den enbårne, som selv er Gud og som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk.« Joh.1,18. (286) Kristus påtog sig menneskelighed. Han kom for at blive ét med menneskene og samtidig for at åbenbare vore himmelske fader for syndige menneskevæsener. Han var i alle ting blevet ligesom sine brødre. Han blev kød, netop som vi. Han blev sulten og tørstig og træt. Han fik næring ved mad og frisk ved søvn. Han delte menneskers lod og dog var han Guds dadelfrie søn. Han var en fremmed og pilgrim på jorden - i verden, men ikke af verden; fristet og prøvet som mænd og kvinder i dag fristes og prøves, dog levede han et syndfrit liv. (286) Øm, medfølende, sympatisk, altid hensynsfuld over for andre, han fremstillede Guds karakter og var hele tiden i gang med at tjeneste for Gud og mennesker. (286) »Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, .... fuld af nåde og sandhed.« vers 14. (287) Korsets ære (287) At Kristus er korsfæstet for vore synders skyld, at Kristus er oprejst fra døde, at Kristus fór til himmelen, er den frelsesvidenskab som vi skal lære. (287) »Da han var i guddomsskikkelse, holdt han det ej for et røvet bytte at være Gud lig, men han gav afkald og tog tjenerskikkelse på og blev mennesker lig. Og da han i fremtræden fandtes som et menneske, ydmygede han sig selv og blev lydig til døden, ja, døden på et kors.« Fil.2,6-8. (287) »Kristus er den, som er død, ja meget mere: som er opstanden, som er ved Guds højre hånd.« »Derfor kan han også helt og fuldt frelse dem, som kommer til Gud ved ham, fordi han altid lever, så han kan gå i forbøn for dem.« Rom.8,34. Hebr.7,25. (287) »Thi vi har ikke en ypperstepræst, som ikke kan have medlidenhed med vore skrøbeligheder, men en, som har været fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.« Hebr.4,15. (287) Her er den uendelige visdom, den uendelige kærlighed, den uendelige retfærdighed, den uendelige barmhjertighed, - »dyb af rigdom og visdom og indsigt hos Gud!« Rom.11,33. (287) Det er ved Kristi gave at vi modtager enhver velsignelse. (288) I den gave vi får dag for dag, flyder Guds ufejlbarlige godhed. Enhver blomst, med sine fine farver og søde duft, er givet til vor nydelse ved denne gave. Solen og månen blev gjort ved ham; der er ikke en stjerne der forskønner himlene, som han ikke har lavet. Der er ikke noget fødemiddel på bordene som han ikke har givet til vort underhold. Kristi påskrift er på det hele. Alt er givet til menneskene gennem denne uudsigelige gave, Guds enbårne søn. Han blev naglet til korset, så alle disse gaver kunne flyde ud til Guds veludførte arbejde. (288) Livets træs frugt, i edens have besad overnaturlig kraft. At spise af den, var at leve for evigt. Dets frugter var dødens modgift. Dets blade skulle opretholde liv og udødelighed. Men ved menneskenes ulydighed kom døden ind i verden. Adam spiste af kundskabens træ om godt og ondt, frugten som han var blevet forbudt at røre. Hans overtrædelse åbnede veernes flodporte over vor slægt. (288) Efter at synden var kommet ind, omplantede den himmelske landmand livets træ til det himmelske paradis deroppe; men dets grene hang over muren til den laverestående verden. Gennem genløsning, erhvervet ved Kristi blod, kan vi stadig spise af dets livgivende frugter. (288) Om Kristus står der skrevet: »I det var liv og livet var menneskenes lys.« Joh.1,4. Han er livets kildeudspring. Lydighed til ham er den livgivende kraft der glæder sjælen. (288) Kristus erklærer: »Jeg er livets brød. Den, som kommer til mig, skal ikke hungre; og den, som tror på mig, skal aldrig tørste.« »Ligesom den levende Fader udsendte mig og jeg lever i kraft af Faderen, således skal den, der æder mig, leve i kraft af mig. (289)..... Det er Ånden, som gør levende, kødet gavner intet; de ord, som jeg har talt til jer, er ånd og er liv.« »Den, der sejrer, ham vil jeg give at spise af livets træ, som er i Guds Paradis.« Joh 6,35. 57-63; Åb 2,7. (289) »Se, hvor stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds børn.« 1.Joh.3,1. (289) Kundskaben der gør forvandlingen (289) »Og alle vi, som med utildækket ansigt skuer Herrens herlighed i et spejl, forvandles til det samme billede, fra herlighed til herlighed.« 2.Kor.3,18. (289) Om sit eget liv sagde Frelseren: »Jeg har holdt min Faders bud.« »Han har ikke ladet mig alene, fordi jeg altid gør, hvad der er ham velbehageligt.« Joh.15,10; 8,29. Sådan som Jesus var i menneskeskikkelse, således vil Gud have at hans efterfølgere skal være. I hans styrke skal vi leve et rent og ædelt liv, som Frelseren levede. (289) »For denne sags skyld,« siger Paulus, »bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem ethvert faderforhold i himmel og på jord har sit navn; og jeg beder om, at han efter sin herligheds rigdom vil give jer, at I med kraft må styrkes ved hans Ånd i det indre menneske, at Kristus må bo ved troen i jeres hjerter og at I må blive rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige må kunne fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er og kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes med hele Gudsfylde.« Ef.3,14-19. |