En sand kundskab om Gud(336) Vor frelser var i denne verden for at tjene Gud. Det er vi også. Vi er her for at tilegne os Guds karakteregenskaber og for at åbenbare ham for verden ved at tjene vore medmennesker. Men vi skal kende Gud rigtigt for at kunne samarbejde med ham og åbenbare hans karakter. Vi skal kende ham, som han har åbenbaret sig. (336) At kende Gud er grundlaget for al sand uddannelse og al sand tjeneste. Det er det eneste virkelige værn imod fristelse. Det er kun derved, at vi kan tilegne os Guds karakteregenskaber. (336) Alle de mennesker, der arbejder for at hjælpe deres medmennesker, behøver denne kundskab. Karakterens fornyelse, et rent liv, effektiv tjeneste og troskab mod sandhed og ret afhænger af, at man har det rette kendskab til Gud. Det er en vigtig forberedelse både til dette liv og det næste. (336) »At kende den Hellige, det er forstand.« (336) »Alt, hvad der tjener til liv og gudsfrygt,« får vi gennem erkendelsen af ham. (336) Jesus sagde: »Dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.« (336) »Dette siger Herren: (337) Vi skal læse, hvad Gud har åbenbaret om sig selv. (337) »Forlig dig med ham, og få fred, (337) Naturen vidner om Gud (337) Når vi betragter naturen i dag, kan vi kun danne os et svagt begreb om herligheden i Edens have. Synden har skæmmet den smukke jord. Det onde har efterladt sine spor overalt. Alligevel findes der meget smukt på denne jord. Naturen vidner om, at en almægtig Gud, som er god, nådig og kærlig, har skabt jorden og fyldt den med liv og glæde. Selv efter at der er blevet ødelagt så meget, åbenbarer alt, at det er skabt af en stor kunstners hånd. Hvor vi end vender os hen, kan vi høre Guds røst og se synlige beviser på hans godhed. (338) Fra den rullende torden og det ældgamle oceans uophørlige brusen til den glade fuglesang i skoven forkynder naturens titusinde stemmer Guds pris. Vi ser hans herlighed på jorden, i havet og på himlen. Vi ser den i det vidunderlige farvespil på himmelhvælvingen, hvor farverne danner stærke kontraster eller blandes i skøn harmoni. De evige høje vidner om hans magt. De grønne grene, der duver for brisen, og de smukke blomster leder tanken hen på Skaberen. Græstæppet, som dækker den brune jord, er et vidnesbyrd om, at Gud har omsorg for de mindste af sine skabninger. Hans skatte findes i havets og jordens dyb. Han, som lagde perlerne i havet og ametysten og krysolitten i klipperne, elsker det smukke. Solen, der stiger højere og højere på himlen, er et billede på ham, som giver alt det skabte livet og lyset. Al den herlighed og skønhed, som pryder jorden og fylder himlene med lys, taler om Gud. (338) »Hans herlighed dækker himlen.« (338) Alt taler om hans faderlige omsorg og om hans ønske om at gøre sine børn lykkelige. (338) En personlig Gud (339) »Men Herren er den sande Gud, (339) Naturen er ikke Gud (339) »Kom, lad os kaste os ned, lad os bøje os, (340) Jordens skabelse (340) »I tro fatter vi, at verden blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af noget synligt.« (340) »Jeg danner lys og skaber mørke, ... (340) Da Gud skabte jorden, benyttede han ikke materialer, som eksisterede i forvejen. »For han talte, og det skete, han befalede, og det stod der.« Alt, både det materielle og det åndelige, fremstod på Herrens befaling og blev skabt til det formål, han havde bestemt det til. Himlene og al deres hær og jorden og alt, hvad der er på den, blev til ved hans munds ånde. (340) Menneskets skabelse (341) Vore knogler var ikke skjult for ham, da vi blev formet i det skjulte. Hans øjne så os som foster. Dagene stod skrevet i hans bog, før en eneste af dem var kommet. (341) Mennesket var kronen på Guds skaberværk. Det var Guds vilje, at det skulle stå over alle andre skabte væsener og åbenbare hans tanker og hans herlighed. Men mennesket skal ikke ophøje sig selv som Gud. (341) »Bryd ud i fryderåb for Herren. . .! (341) Naturens love er Guds tjenere (341) »I evighed, Herre, står dit ord fast i himlen, (342) Det skyldes ikke en iboende kraft, at jorden år efter år skænker os en rig høst og fortsætter på sin bane omkring solen. Den Almægtiges hånd leder hele tiden denne planet. Guds kraft holder hele tiden jorden på plads, mens den drejer sig om sin akse. Det er Gud, som lader solen stå op. Han åbner himlens sluser og lader det regne. (342) »Han lader sneen falde, som var det uld, (342) Det er ved hans kraft, at planterne vokser, at hvert blad folder sig ud, at hver blomst åbner sig, og at hver frugt udvikler sig. (342) Vi kan ikke 'forstå fuldt ud, hvordan menneskelegemet fungerer. Det rummer hemmeligheder, som får selv de mest begavede mennesker til at forundres. At pulsen slår, og at vi bliver ved med at trække vejret, skyldes ikke en mekanisme, som bliver ved med at fungere, når den først er sat i gang. I Gud lever vi og ånder vi og er vi. Hjertet banker, pulsen slår, og hver nerve og muskel i den levende organisme fungerer ved hjælp af den evige Guds kraft. (343) Guds omsorg (343) Han sidder på sin trone langt borte fra denne forvirrede verden. Alt ligger udbredt for hans guddommelige blik, og fra sin evige bolig bestemmer han, hvad han i sit forsyn ser er bedst. (343) »Mennesket bestemmer ikke sin vej; (344) Kristus har åbenbaret Gud (344) Kristus er verdens lys. Han tilslørede sin guddommelige stråleglans og kom herned for at leve som et menneske blandt menneskene, for at de kunne lære deres skaber at kende uden at blive tilintetgjort. Intet menneske har set Gud, efter at synden har skilt mennesket fra dets skaber. I al denne tid har Kristus været mellemmand mellem Gud og menneskene. (344) Kristus sagde: »Jeg og Faderen er et.« »Ingen kender Sønnen undtagen Faderen, og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for. « (344) Kristus kom for at lære menneskene det, Gud ønsker, de skal vide. Vi ser Guds skaberværk på himlen, på jorden og i det vide hav. Alt det skabte vidner om hans magt, visdom og kærlighed. Men stjernerne, havet og vandfaldet kan ikke give os det samme kendskab til Guds personlighed som Kristus. (345) Gud så, at menneskene ikke kunne lære hans personlighed og karakter at kende blot ved at betragte naturen. Han sendte sin søn til verden, for at han skulle åbenbare så meget af den usynlige Guds natur og egenskaber, som menneskene kunne tåle. (345) Hvad Jesus åbenbarede for disciplene (345) Han sagde: »Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud, og tro på mig! I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? . . . (345) Thomas sagde til ham: 'Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi så kende vejen?' Jesus sagde til ham: 'Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.' (345) Filip sagde til ham: 'Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.' Jesus sagde til ham: 'Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: 'Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger.' « (345) Disciplene forstod endnu ikke det, Kristus sagde om sit forhold til Gud. Meget af hans undervisning var stadig dunkel for dem. Kristus ønskede, at de skulle have en klarere, mere bestemt kundskab om Gud. (346) Han sagde: »Sådan har jeg talt til jer i billeder; der kommer en tid, da jeg ikke mere skal tale til jer i billeder, men ligeud forkynde for jer om Faderen.« (346) Da Helligånden blev udgydt over disciplen e pinsedag, forstod de bedre de sandheder, som Kristus havde fortalt dem i billeder. Nu blev der kastet lys over meget af det, som før havde været en gåde for dem. Men selv på det tidspunkt gik Kristi løfte ikke helt i opfyldelse. De fik så meget at vide om Gud, som de kunne tåle, men Kristi løfte om, at han ville tale til dem ligeud om Faderen, ville først blive opfyldt i fremtiden. (346) Det samme er tilfældet i dag. Vor viden om Gud er stykkevis og ufuldkommen. Når striden er forbi, og mennesket Kristus Jesus over for Faderen vedkender sig sine trofaste tjenere, som har aflagt et sandfærdigt vidnesbyrd om ham i en syndig verden, vil der blive kastet lys over det, som nu er en gåde for dem. (346) Kristus drog til himlen med sin herliggjorte menneskeskikkelse. De mennesker, som tager imod ham, giver han magt til at blive Guds børn, for at Gud til sidst kan tage imod dem som sine, og så de kan bo hos ham for evigt. Hvis de er tro mod Gud her i livet, skal de til sidst »se hans ansigt og bære hans navn på deres pande«. Og findes der nogen større glæde i himlen end at se Gud? Kan en synder, som er frelst ved Kristi nåde, opleve en større glæde end at se Guds ansigt og kende ham som sin Fader? (346) Bibelens vidnesbyrd (346) »Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn. . . . Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje, og han er blevet så meget mægtigere end englene, som det navn, han har arvet, overgår deres. For til hvem af englene har Gud nogensinde sagt: (347) Du er min søn, (347) Faderens og Sønnens personlighed og den enhed, som består imellem dem, skildres i Kristi bøn for sine disciple i Johannesevangeliets syttende kapitel. (347) »Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være et, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig.« (347) Det går ikke ud over Kristi eller disciplenes personlighed, at de er et. De har et mål, et sind og en karakter, men de er ikke en person. Det er på denne måde, at Gud og Kristus er et. (347) Kristus har åbenbaret Guds karakter (348) Han sagde: »Herren har salvet mig. (348) Han siger til os: »Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn,« »for han er god mod de utaknemlige og onde. « »Han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.« »Vær barmhjertige, som jeres far er barmhjertig.« (348) »Takket være vor Guds inderlige barmhjertighed, (348) Korsets herlighed (349) Kristi korsfæstelse for vore synders skyld, Kristi opstandelse fra de døde og Kristi himmelfart er frelsens videnskab, som vi skal tilegne os og forkynde. (349) Da Kristus »havde Guds skikkelse, regnede (han) det ikke for et rov at være lige med Gud, men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig; og da han var trådt frem som et menneske, ydmygede han sig og blev lydig indtil døden, ja, døden på et kors.« (349) »Kristus Jesus er død, ja, endnu mere, han er opstået og sidder ved Guds højre hånd.« »Derfor kan han også helt og fuldt frelse dem, som kommer til Gud ved ham fordi han altid lever og vil gå i forbøn for dem.« (349) »Vi har ikke en ypperstepræst, der ikke kan have medfølelse med vore skrøbeligheder, men en, der er blevet fristet i alle ting ligesom vi, dog uden synd.« (349) Her er uendelig visdom, uendelig kærlighed, uendelig retfærdighed og uendelig nåde - »O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab!« (349) Den uudsigelige gave (350) »Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn!« (350) »Intet øre har nogensinde hørt, (350) En kundskab, som forvandler (350) »Vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed.« (350) Frelseren sagde: »Jeg har holdt min faders bud.« »Han har ikke ladt mig alene, for jeg gør altid det, der er godt i hans øjne. « Det er Guds vilje, at hans efterfølgere skal være, som Jesus var, da han levede på jorden som menneske. I hans kraft skal vi leve det samme rene og ædle liv, som Frelseren levede. (350) Paulus siger: »Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.« (351) Vi er ikke »holdt op med at bede for jer. Vi beder om, at I med al visdom og åndelig indsigt må få fuld kundskab om Guds vilje, så I kan leve, som Herren vil det, på alle måder ham til behag, og bære frugt med alle gode gerninger, vokse i kundskab om Gud og styrkes med al kraft ved hans herlige magt til al udholdenhed og tålmodighed.« (351) Det er denne kundskab, Gud indbyder os til at tage imod, og i sammenligning med den er alt andet forfængelighed og tomhed. |