Lægen som lærer(99) En læge, som tager sin lægegerning alvorligt, er også lærer. Han føler ikke blot, at han har et ansvar for de syge, som han skal føre tilsyn med, men også for lokalsamfundet der, hvor han bor. Han skal tage sig af både den fysiske og den moralske sundhed. Han skal ikke blot lære folk, hvordan man giver de syge den rette behandling, men opfordre dem til at tilegne sig nogle gode vaner og give dem kendskab til nogle sunde principper. (99) Folk bør lære at leve sundt (99) Vor kunstige civilisation tilskynder menneskene til at tillægge sig skadelige vaner. Skik og brug er i strid med naturen. Menneskenes vellevned svækker dem både i fysisk og sjælelig henseende og lægger en uudholdelig byrde på dem. Der findes umådeholdenhed og kriminalitet, sygdom og elendighed alle vegne. (99) Der er mange, der overtræder sundheden s love af uvidenhed. Disse mennesker trænger til oplysning. De fleste ved godt, hvad der er rigtigt, de praktiserer det bare ikke. (100) Man bør få dem til at indse, at de bør indrette deres liv, så det er i overensstemmelse med deres viden. Lægen har rig mulighed for at lære folk sunde vaner og for at få dem til at indse, at det er vigtigt at praktisere dem. Hvis han griber sagen rigtigt an, kan han gøre meget for at rette fejl, som gør megen fortræd. (100) Brugen af medikamenter (100) Folk skal have at vide, at medikamenter ikke helbreder. Det er da rigtigt, at de somme tider skaffer patienten lindring lige i øjeblikket, og at det ser ud til, at han får det bedre, når han tager medicin, men det skyldes, at organismen har kræfter nok til at udskille giften og fjerne årsagen til sygdommen. Patienten bliver rask til trods for, at han tog medicin. I de fleste tilfælde får medicinen blot sygdommen til at ændre karakter og optræde et andet sted. Det ser ofte ud til, at giften holder op med at virke midlertidigt, men organismen er blevet svækket, og patienten kan få store problemer senere. (100) Der er mange mennesker, der er syge resten af livet, fordi de har brugt giftige medikamenter. Mange af dem, der dør, kunne være reddet, hvis de var blevet behandlet med naturens egne midler. Mange såkaldte lægemidler indeholder giftstoffer, som er vanedannende og skaber en afhængighed, som skader både legeme og sjæl. Mange af de populære patentmediciner og nogle af de receptpligtige mediciner gør folk afhængige af alkohol, opium og morfin, og det er et frygteligt problem for samfundet. (101) Naturens helbredende kraft (101) Naturlige lægemidler (101) Der kræves en ekstra omhu og indsats, hvis man skal bruge naturens lægemidler, og derfor er der mange, som ikke bruger dem. Naturen helbreder langsomt, og utålmodige mennesker synes, at det tager for lang tid. Det koster noget at give afkald på skadelige vaner, men i det lange løb viser det sig, at naturen gør et godt arbejde, hvis man ikke lægger den hindringer i vejen. Hvis man bliver ved med at adlyde naturens love, vil man blive belønnet med en sund sjæl i et sundt legeme. (102) Det gælder om at bevare helbredet (102) Alle mennesker har pligt til at skaffe sig oplysning om livets love, og derefter bør de samvittighedsfuldt rette sig efter dem. Det skylder man både sig selv og menneskeheden. Alle bør lære menneskelegemet at kende. Det er det vidunderligste af alle levende skabninger. Man bør sætte sig ind i, hvordan de forskellige organer fungerer. De er afhængige af hinanden, og dette samarbejde er en forudsætning for, at de alle sammen kan fungere tilfredsstillende. Man bør sætte sig ind i, hvordan sindet påvirker legemet, og hvordan legemet påvirker sindet, og man bør lære de love at kende, som styrer dem. (102) Vi skal forberede os til livets kampe (102) Men det er langt vigtigere at udvise forsigtighed for at vinde i livets kamp. Det er ikke skinfægteri, vi giver os af med. Vi tager del i en krig, hvis udfald får evige følger. Vi skal kæmpe med usynlige fjender. Onde engle kæmper for at få herredømmet over hvert eneste menneske. Det, der skader helbredet, tærer både på de fysiske, sjælelige og moralske kræfter. Hvis man er afhængig af usunde vaner, har man sværere ved at skelne mellem ret og uret, og man har ikke så let ved at bekæmpe det onde. Man er mere udsat for at lide nederlag. (103) »De, der er med i et løb på stadion, løber alle, men kun en får sejrsprisen.«l I den krig, som vi tager del i, kan alle vinde, hvis de vil underkaste sig disciplin og praktisere nogle sunde leveregler. Man betragter det alt for ofte som uvæsentligt at praktisere disse leveregler. Man synes, at det er så ubetydeligt, at det ikke fortjener nogen opmærksomhed. Men i betragtning af, hvad der står på spil, er intet af det, vi har med at gøre, uden betydning. Hver handling, som vi kaster i vægtskålen, bestemmer, om vi vil sejre eller lide nederlag i livets kamp. Der står i Bibelen: »Løb sådan, at I vinder.« (103) Vore første forældre mistede Edens have, fordi de ikke var mådeholdne. Afholdenhed i alt har mere at gøre med generhverveIsen af Eden, end folk er klar over. (103) Apostlen Paulus skriver angående den selvfornægtelse, som deltagerne i de gamle græske lege udviste: »Enhver idrætsmand er afholdende i alt - de andre for at fåen sejrskrans, der visner, men vi for at få en, der ikke visner. Jeg løber derfor ikke hid og did, og jeg er ikke som en bokser, der slår i luften. Jeg er hård ved min krop og tvin (104) En af de sørgeligste følger af det første frafald var, at mennesket mistede selvkontrollen. Der kan først ske virkelig fremgang, når mennesket har fået den igen. (104) Den åndelige og sjælelige udvikling og karakterdannelsen sker gennem legemet. Det er derfor, at sjælefjenden benytter sine fristelser til at svække og nedværdige legemet. Hvis det lykkes ham, kommer hele mennesket i det ondes vold. Hvis ikke menneskets natur beherskes af en højere magt, vil vore tilbøjeligheder drive os mod afgrunden og døden. (104) Vi skal tvinge kroppen til at lystre. Det er åndsevnerne, som skal styre mennesket. Drifterne skal stå under viljens kontrol, og viljen skal kontrolleres af Gud. Fornuften skal være konge over vort liv, og den skal helliges af guddommelig nåde. (104) Menneskene bør tænke alvorligt over, hvad Gud kræver. Både mænd og kvinder skal gøres opmærksom på, at de har pligt til at beherske sig og leve et rent liv. De bør ikke være slaver af en fordærvet appetit og af smudsige vaner. De bør indse, at både deres åndelige og fysiske evner er gaver fra Gud, og de bør værne om dem, så de kan bruge dem i hans tjeneste. (104) De dyr, som blev ofret på Det gamle Testamentes tid, var symboler på evangeliet. Det var ikke tilladt at lægge et offerdyr, som fejlede noget, på Guds alter. Ofret skulle symbolisere Kristus, derfor skulle det være fejlfrit. I Guds ord benyttes dette som et billede på, hvordan Guds børn bør være - »et levende og helligt offer, der er Gud til behag«. (104) Der behøves guddommelig kraft (105) Kristus kom til denne verden og holdt Guds lov, for at mennesket kunne blive sat i stand til at beherske de medfødte tilbøjeligheder, som fordærver sjælen. Den store sjælelæge hjælper os med at sejre over de lyster, som raser i os. Han har stillet alle de midler til rådighed, som er nødvendige, for at mennesket kan få en fuldkommen karakter. (105) Når et menneske overgiver sig til Kristus, kommer sindet under lovens kontrol. Det er den kongelige lov, som forkynder for alle fanger, at de skal blive frie. Mennesket bliver frigjort, når det bliver et med Kristus. Når mennesket underkaster sig Kristi vilje, får det sin værdighed igen. (105) Når mennesket adlyder Gud, er det ikke længere syndens træl, og det er ikke længere afhængigt af lidenskaberne. Det handler heller ikke mere efter pludselige indskydelser. Mennesket kan sejre over sig selv og sine tilbøjeligheder; over »myndigheder og magter«, over »verdensherskerne i dette mørke« og »ondskabens åndemagter i himmelrummet«. Der skal undervises i hjemmet (106) Hvis man kunne få forældre til at se, hvilke følger deres handlinger får, og hvis de kunne få øjnene op for, hvordan de ved deres adfærd og belæring enten giver synden mere magt eller tjener retfærdighedens sag, ville de ændre kurs med det samme. Så ville mange holde op med at følge skik og brug og i stedet gøre Guds vilje. (106) Eksemplets magt (106) Lægen bør øve en positiv indflydelse i ord og handling. I reformarbejdet er der brug for mænd og kvinder, som har selvkontrol. Vore ord får større vægt, når vi selv praktiserer det, vi siger. Vi bør vise verden, hvad Guds nåde kan gøre for at give menneskene den kongeværdighed tilbage, som de har mistet, og hvad den kan gøre, for at de kan blive herrer over sig selv. Der er intet, verden trænger mere til, end at få kendskab til evangeliets frelsende kraft. Den skal afspejles i de kristnes levned. (106) Lægen kommer hele tiden i forbindelse med mennesker, som har behov for den styrke og opmuntring, som de kan få ved at betragte et menneske med en forbilledlig adfærd. Der er mange, som mangler moralsk kraft. De har ingen selvkontrol og giver let efter, når de bliver fristet. Lægen kan kun hjælpe disse mennesker, hvis han selv er i besiddelse af en principfasthed, som gør det muligt for ham at vinde sejr over alle skadelige vaner og lyster. Han skal selv påvirkes af en guddommelig magt. Sker det ikke, øver han snarere en dårlig end en god indflydelse, selv om han kan tale med aldrig så stor overbevisning. (107) Mange af de mennesker, der søger læge, er blevet moralske vrag på grund af deres forkerte vaner. De er nedbrudte, svage og sårede, og de indser, at de har båret sig tåbeligt ad, og at de ikke kan vinde sejr. Hvis disse mennesker skal hjælpes, skal man fjerne alt det, som vil få dem til at blive ved med at nære de tanker og følelser, som har gjort dem til svæklinge. De bør have mulighed for at indånde ren luft og for at tænke ædle tanker. Hvor er det tragisk, hvis de mennesker, som skulle være deres forbilleder, selv er slaver af skadelige vaner, så patienterne bliver udsat for endnu større fristelser. (107) Lægen og afholdsarbejdet (107) Hvordan skulle en læge kunne være et forbillede på renhed og selvkontrol og gøre en god indsats for afholdssagen, når han selv har en dårlig vane? Hvordan skulle han kunne hjælpe de syge og døende, når hans ånde lugter af spiritus og tobak? (107) Hvordan kan et menneske røgte det ansvar, som hviler på ham som en dygtig læge, hvis han svækker sine nerver og om tåger sin hjerne med narkotiske stoffer? Han kan umuligt træffe en hurtig afgørelse og foretage et korrekt indgreb. (108) Viser han ikke, at han er uegnet til at tage ansvaret for andre menneskers liv, hvis han ikke retter sig efter de love, der styrer hans eget liv, og hvis nydelse betyder mere for ham end en sund sjæl og et sundt legeme? (108) Lægens skuffelser (108) Kristus kom ud for det samme, men han blev ved med at tage sig af de mennesker, som trængte til hjælp. Da han rensede de ti spedalske, var der kun en, som var taknemmelig, og det var en samaritaner, altså en udlænding. Kristus helbredte de ti for dette ene menneskes skyld. Hvis lægen ikke opnår bedre resultater end Frelseren, bør han tage ved lære af Den store Læge. Der står skrevet om Kristus: »Han bliver ikke svag og knækkes ikke.« »Efter sin lidelse ser han lys, han mættes ved sin indsigt.« (108) Hvis blot et menneske ville have taget imod Kristi nåde og troet på evangeliet, ville han have besluttet at bære de byrder og finde sig i den ydmygelse, som blev hans lod her i livet. Han havde været villig til at lide en vanærende død for at frelse dette ene menneske. Har vi ikke grund til at glæde os, hvis vi kan bidrage til, at et menneske bliver forædlet og gjort skikket til at skinne i de himmelske sale? (109) Lægens problemer (109) Det kan godt se ud, som om lægens tilværelse er trist. Han får ikke altid søvn nok. Han har ikke altid tid til at spise. Han må ofte give afkald på selskabelighed og har ikke altid mulighed for at gå i kirke. Han er vidne til megen nød og elendighed. Han kommer hele tiden i berøring med syge mennesker, som trænger til hjælp. Han kommer til stadighed i forbindelse med mennesker, som lever på livets skyggeside. Alt dette kan gøre ham syg om hjertet og næsten få ham til at miste tilliden til menneskene. (109) Han må anstrenge sig til det yderste i sin kamp med sygdom og død. Han lever under et meget stort pres, og det stiller de største krav til hans karakter. Det er i disse situationer, at han bliver udsat for de største fristelser. Lægegerningen stiller store krav til selvkontrol, en høj moral og en tro, som har nær forbindelse med himlen. Både for sin egen skyld og af hensyn til andre kan lægen ikke tillade sig at overtræde de fysiske love. Et menneske, som er tilbøjeligt til at lade hånt om de fysiske vaner, er også tilbøjeligt til at være ligegyldig med moralen. (109) Det sikre værn (110) Retfærdighed og gudfrygtighed hører sammen. Der er ingen mennesker, der kan leve et rent, eksemplarisk liv, medmindre deres liv er skjult med Kristus i Gud. Jo mere et menneske gør for sine medmennesker, des nærmere må det leve himlen. (110) Jo flere pligter en læge har, og jo større ansvar han har påtaget sig, des større er hans behov for guddommelig hjælp. Han bør ikke altid beskæftige sig med det jordiske, men bør tage tid til at tænke på det evige. Han bør ikke lade verden stille så store krav til ham, at den skiller ham fra ham, som er kilden til hans styrke. Han trænger mere end alle andre til at stille sig under Guds beskyttelse ved bøn og bibelstudium. Han bør til stadighed have forbindelse med og tænke på sandhedens grundsætninger og retfærdighed og nåde, som åbenbarer Guds egenskaber i sjælen. (110) Man skal tilegne sig Guds ord og rette sig efter det. Så vil det sætte sit præg på læseren eller tilhøreren, og dets livgivende kraft vil påvirke alle hans handlinger og hele hans karakter. Det vil lutre alle hans tanker og holde styr på alle hans ønsker. De mennesker, der stoler på Guds ord, vil stå fast og være stærke. De vil hæve sig over det lave og leve i en ren og ubesmittet atmosfære. (110) Når mennesket lever Gud nær, vil det være lige så ubestikkeligt, som Josef og Daniel var, da de opholdt sig ved et fordærvet hedensk bof, og det vil kunne leve et rent liv. Dets karakter vil være ulastelig. Lyset fra Kristus vil skinne med uformindsket styrke i dette menneskes liv. Den lysende morgenstjerne vil hele tiden skinne over ham i uformindsket herlighed. (110) Et sådant menneske vil være til velsignelse der, hvor det bor. Det vil være som et bolværk mod det onde, et værn for de fristede og et lys for dem, der trods vanskeligheder og modgang søger at finde den rette vej.
|