Kappestrid og belønninger. Om Sabbats formiddag [Marshalltown, Iowa lejrplads 16.august 1884], mødte et stort selskab i sabbatsskolen. Klasserne var snart bragt i orden for alle undtagen nogle få som valgte stolene uden for teltet. Men disse var ikke overladt til dem selv; der blev fremskaffet lærer, og to eller tre interesserede klasser blev dannet. Alle var så optaget som bier, og overalt i teltet og uden for det, høres en summen af stemmer. (182) Skolen var velstyret og ordentlig, og for mig var opgaverne meget interessante. På opfordring talte jeg i tredive minutter og advarede dem mod at lade deres sabbatsskole udarte i ren og skær mekanisk rutine. Vi bør ikke søge at efterligne søndagsskolerne, ej heller bevare interessen ved at yde belønninger. At give løn vil skabe konkurrence, fjendskab og jalousi; og nogle som er de mest flittige og fortræffelige vil få lidt tillid. Elever bør ikke prøve at se hvor mange vers de kan lære og gengive; for dette bringer for megen spænding over det fremadstræbende barn, medens resten bliver modløse.
|