Barnet i hjemmet kapitel 57. 330.     Fra side 344 i den engelske udgave.tilbage

13. Afsnit - Den fysiske udviklings grundlæggende betydning
57. kapitel - Motion og sundhed

Fordel de intellektuelle og fysiske aktiviteter ligeligt. - Man bør ikke tillade, at de studerende tager så mange fag, at de ikke vil få tid til fysisk træning. Sundheden kan ikke bevares, medmindre man hver dag anvender nogen tid til at bruge sine muskler i fri luft. En bestemt tid bør helliges et eller andet manuelt arbejde, der vil sætte alle dele af legemet i aktivitet. Fordel belastningen af de intellektuelle og legemlige kræfter ligeligt, og den studerendes sind vil blive kvikket op. Hvis han er sygelig, vil motion ofte hjælpe organismen til at genvinde sin normale tilstand. Når eleverne forlader skolen, bør de have et bedre helbred og en bedre forståelse af livets love, end da de kom. Sundheden bør vogtes lige så omhyggeligt som karakteren.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.