Barnet i hjemmet kapitel 57. 328.     Fra side 341 i den engelske udgave.tilbage

13. Afsnit - Den fysiske udviklings grundlæggende betydning
57. kapitel - Motion og sundhed

Alle evner styrkes ved brug. - Børn og unge, som holdes på skole og bindes til bøgerne, kan ikke få en sund legemlig konstitution. Brugen af hjernen i studiet uden en tilsvarende legemlig motion har en tilbøjelighed til at drage blodet til hjernen, så organismens blodcirkulation kommer ud af balance. Hjernen får for meget blod og arme og ben for lidt. Der bør være regler, som fastsætter børnenes og de unges studier til bestemte timer hvorefter en del af deres tid bør tilbringes med legemet har arbejde. Og hvis deres vaner med hensyn til spisning, påklædning og søvn er i overensstemmelse med de fysiske love, kan de opnå en uddannelse uden at sætte den legemlige og åndelige sundhed til.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.