Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 35. 269.     Fra side 269 i den engelske udgave.tilbage

Til lærere

Det er en fejltagelse at sætte unge mænd og unge kvinder på en sådan mark, som ikke har udviklet en dyb og alvorlig kærlighed til Gud og til de sjæle som Kristus døde for, og det vil føre til tab af mange dyrebare sjæle. Læreren behøver at være modtagelig over for Guds Ånds indflydelse. Ikke en eneste som bliver utålmodig og irriteret, bør være opdrager. Lærere må overveje at de har med børn at gøre, ikke mænd og kvinder. De er børn og har alt at lære, og det er meget vanskeligere for nogle at lære end for andre. Den tungnemme elev behøver megen mere (270) opmuntring end han modtager. Hvis lærerne sættes over disse forskellige menneskesind, som af naturen elsker at give ordre, diktere og ophøje sig selv i deres autoritet, som vil handle partisk, få yndlingselever som de viser forkærlighed for, medens andre behandles punktligt og strengt, så vil det skabe forvirring og opsætsighed. Lærere som ikke er blevet velsignet med en velafbalanceret erfaring kan sættes til at passe på børn og unge, men gør store fejl mod dem de underviser. Forældre må komme til at se tingene i et andet lys. De må føle at det er deres pligt at samarbejde med lærere, og opmuntre til klog disciplin, og bede meget for ham som underviser deres børn. I må ikke få børnene til at ærgre sig, kritisere eller tage modet fra dem; I vil heller ikke gøre noget godt ved at hjælpe dem til oprør, og være ulydige, uvenlige og ukærlige, på grund af den ånd I udvikler. Hvis I i virkeligheden er kristne, vil I få en iboende Kristus, og Hans ånd som gav Sit liv for syndere; og Guds visdom vil undervise jer i enhver nødsituation I kommer ud i.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.