Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 36. 279.     Fra side 279 i den engelske udgave.tilbage

Studietiden afbrydes

Der er virkelig ikke plads i himlen til disse temperamenter. En mand med et sådant karaktertræk vil kun gøre himmelen miserabel, fordi han selv er miserabel. ”Hvis du ikke fødes igen,” sagde Kristus, ”kan du ikke komme i himmeriget.” For at komme i himlen, må mennesket have Kristus formet inden i, herlighedens håb, og tage himlen med sig. Herren Jesus alene kan formes og ændre karakteren. Af mangel på tålmodighed, venlighed, overbærenhed, uselviskhed, og kærlighed glimter disse træk ufrivilligt frem når man ikke er på vagt, og ukristne ord, ukristelige karaktertræk eksploderer nogle gange til sjælens ruin. ”Glæder sig ikke over uretten.” Bemærk dette. Apostlen tænker at der, hvor der fremmes en ægte kærlighed for dyrebare sjæle, vil det være tydeligt for dem der har mest brug for den tålmodighed som er langmodig og er venlig, og vil ikke være hurtig itl at forstørre en lille ubetænksomhed eller rette fejl til store utilgivelige krænkelser, og vil ikke udnytte andres fejl. Kærlighed til de sjæle som Kristus døde for vil ikke gøre det som er gjort ved de misforståelser der gjaldt den fejlende, udstillede deres fejl og svagheder for hele skolen. Hvordan tror du at Jesus så på sådanne forretninger? Var Han til stede ville Han sige til dem som gør disse ting: ”I kender ikke Skrifterne eller Guds kraft.” For skrifterne viser tydeligt hvordan vi skal behandle fejlende. Overbærenhed, venlig hensyn, ”Pas på at du ikke selv bliver fristet,” vil mødes med det hårdnakkede og forstokkede hjerte. Kærlighed til Jesus vil dække en mangfoldighed af synder, så de ikke skal jagte forbryderen ejheller udstille og skabe følelser af enhver slags og karakteren i deres menneskebryst som disse fejltagelser lægges åbent for, og hos ham der behandles. Han drives for ofte til desperation. Hans sind kan ikke helbredes. Nu er opgaven at få Kristi nåde i den sjæl som aldrig vil være skyldig i at udstille andres fejl, med mindre det (280) er tydeligt nødvendigt. Fremgangsmåde i Kristi linjer. Det sande vidne taler i Åbenbaringen 21,5. Praktiser kærlighed. Der er intet i kristendommen som er lunefuldt.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.