Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 4. 59.     Fra side 59 i den engelske udgave.tilbage

Tanker om uddannelse

I generationer har det populære uddannelsessystem, især for børn, været destruerende for sundhed, og endog for livet selv. I fem til seks timer om dagen, har barnet gået ind i et klasseværelse der ikke er ordentlig udluftet eller sundt nok til elevernes sundhedsvelvære. Luften i disse værelser bliver til gift for de lunger som inhalerer det. Og her bliver de små, med deres aktive hvileløse (60) kroppe, og ikke mindre aktive og hvileløse tanke sind, holdt ubeskæftiget i lange sommerdage, når hele verden ikke kalder dem til større sundhed og lykke med fugle og blomster. Det bedste som mange børn får, er kun et spinkelt greb om livet. Indespæringen i skolen gør dem nervøse og syge. Deres kroppe forklejnes af nervesystemet. Hvis livets lampe går ud, er lærere og lever langt fra at fortænke sig selv i at de havde noget at gøre med at livsgnisten slukkes. Den smertelige tab betragtes som en særlig tilskikkelse af Forsynet, medens sandheden er uden undskyldning, uvidenhed og forsømmelse af naturlovene har ødelagt disse børns liv. Gud har planlagt at de skal leve, og glæde sig over sundhed og livskraft, og udvikle rene, ædle og elskelige karaktertræk, der ærer ham i dette liv, og priser ham for altid i det fremtidige liv.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.