Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 41. 319.     Fra side 319 i den engelske udgave.tilbage

Arbejde og uddannelse

De forskellige erhverv og næringsveje skal oplæres, og de mange forskellige mentale og fysiske færdigheder skal bruges; erhverv som kræver stillesiddende arbejde er de farligste, for de fratager folk den friske luft og solskin, og optræner kun en slags evner, medens andre organer bliver svage af passivitet. Mennesker fortsætter med deres arbejde, udvikler deres profession, og ligger snart i graven. De som holder sig ude i den friske luft, bruger sine muskler, medens hjernen belastes ligeligt dermed, er i en meget bedre situation. Alle organerne har mulighed for at gøre deres arbejde. Dem som bor uden for byerne, og arbejder i den frie luft, ser den store Mesterkunstners værker, nye scenerier folder sig hele tiden ud. Idet de gør naturens bog til deres studium, kommer en blødgørende og underlæggende indflydelse over dem, for de indser at Guds omsorg er over alle, fra den herlige sol i himlene til den lille brune gråspurv eller det mindste insekt med liv i. Himlens majestæt har peget os til disse ting Gud har skabt, som bevis på hans kærlighed. Han som har formet blomsterne har sagt: »Læg mærke til liljerne på marken, hvorledes de vokser; de arbejder ikke og spinder ikke; men jeg siger jer, at end ikke Salomon i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder da Gud således græsset på (320) marken, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, skulle han så ikke meget snarere klæde jer, I lidettroende?« Herren er vor lærer, og under hans instruktion kan vi lære de dyrebareste lektier fra naturen.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.