Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 47. 387.     Fra side 387 i den engelske udgave.tilbage

Bøger og forfattere på vore skoler.

Hvis de studerende på vore skoler ville lytte til og adlyde indbydelsen, ”Kom til mig, alle I som arbejder og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig; for jeg er sagtmodig og ydmyg i hjertet, og I skal finde hvile for jeres sjæle. (388) For mit åg er nemt, og min byrde er let,” så vil de være levende breve, der kendes og læses af alle mennesker. ”Sandelig siger jeg jer, Hvis I ikke omvendes, og bliver som små børn, skal I ikke kom ind i Himmeriget. Dem som ydmyger sig selv som dette lille barn, den samme er størst i Himmeriget.” De unge behøver undervisere som altid fremholder Guds ord for dem i livende principper. Hvis de altid vil holde Bibelens forskrifter som deres lærebog, vil de få større indflydelse over de unge; for lærerne skal være elever, få en levende berøring af Gud. De udtænker hele tiden idéer og principper som fører til større Gudskundskab, en alvorlig voksende tro for deres skyld, tro på Jesus Kristi blod, og vor Herre Jesu Kristi nådes kraft og virkekraft at holde dem fra fald; fordi de hele tiden søger et sundt fæstningsværk og en velafbalanceret kristen erfaring, de tager kvaliteterne med til fremtidig nyttighed, og forstandighed og fromhed. Lærerne ser og føler at de ikke må arbejde på at forklejne og tilsmudse deres sind som de omgås, med en sygelig halvreligiøs tjeneste. Der er brug for at adskille vore undervisningsinstitutioner fra en fejlagtig og uren litteratur, så at der ikke kommer tanker ind som syndens frø. Lad ingen tro at uddannelse betyder studie af bøger der gør at forfatternes tanker antages, som vil så frø og spire op og bære frugt, som må bindes op i bunder sammen med verden, og adskille dem fra al visdoms, og virkekrafts og magts der efterlader en plet af ærkebedrageren Satans magt. En ren uddannelse til unge på vore skoler, der ikke udvandes af hedensk filosofi, er en klar nødvendighed i de litterære grene.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.