Grundprinipper for kristen uddannelse kapitel 59. 459.     Fra side 459 i den engelske udgave.tilbage

Korrekt skoledisciplin

Da Nikodemus kom til Jesus, lagde Kristus betingelserne for guddommeligt liv frem for ham, underviste ham i omvendelsens abc. Nikodemus spurgte: »Hvordan kan dette ske?« »Er du er i Israel« svarede Kristus, »og forstår ikke dette?« Dette spørgsmål kan stilles til mange som har ansvarsbetyngede stillinger som lærere, men som forsømmer det vigtigste arbejde de skal udføre, (460) før de kan blive lærere. Hvis Kristi ord kom ind i sjælen, vil der være meget højere forstand, og en meget dybere åndelig kendskab til hvad en discipel og oprigtig Kristi efterfølger egentlig består af. Når enhver sjæl møder prøvelser og trængsler, vil der ske frafald. Forræderi, beruselse, høje tanker og selvtilstrækkelighed vil vende bort fra sandheden, og føre til deres tros skibbrud. Hvorfor? – Fordi de ikke graver dybt, og danner sikkert fundament. De fastholdt sig ikke til den evige Klippe. Når Herrens ord, gennem Hans udvalgte budbringere kommer til dem, så knurrer de og tænker at vejen er gjort for vanskelig. Ligesom dem der menes at være Kristi disciple, men som ikke var tilfredse med Hans ord, og ikke længere vandrer med ham, vil vende sig bort fra Kristus.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.