Helse og Livsstil kapitel 61. 263.     Fra side 267 i den engelske udgave.tilbage

Tillæg B - Typiske afholdsforedrag af Ellen G. White
1. I Kristiania, Norge, 1886

Indledningen. - Jeg indledte med at betragte emnet ud fra et religiøst synspunkt og påviste, at Bibelen indeholder megen historie omhandlende afholdenhed, og at Jesus virkede for afholdsarbejdet lige fra begyndelsen. Vore første forældre syndede og faldt, fordi de gav efter for appetitten. Men Jesus gjorde fejlen god igen. I fristelsens ørken bestod han den prøve, som mennesket ikke havde bestået. Da han led de bitreste kvaler af sult og var svag og udmagret af at faste, var Djævelen der med sine mange fristelser for at angribe Guds Søn, benytte sig af hans svaghed og overvinde ham og således omstøde frelsesplanen. Men Jesus lod sig ikke rokke. Han sejrede på menneskeslægtens vegne, så han nu kunne redde dem fra nedværdigelsen som følge af faldet. Han beviste, at det er muligt for os at sejre i hans kraft. Jesus har medlidenhed med menneskenes svaghed; han kom til Jorden for at kunne give os åndelig kraft. Hvor stærke lidenskaberne og begæret end er, så kan vi vinde sejr, fordi vi kan få guddommelig kraft føjet til vore svage bestræbelser. De, der flyr til Kristus, vil have et tilflugtssted i fristelsens stund.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.