8-11 (Genesis 2:9, 16, 17; Exodus 16:29). Sabbath, a Test of Loyalty—Every man has been placed on trial, as were Adam and Eve in Eden. As the tree of knowledge was placed in the midst of the garden of Eden, so the Sabbath command is placed in the midst of the decalogue. In regard to the fruit of the tree of knowledge, the restriction was made, “Ye shall not eat of it, ... lest ye die” [Genesis 3:3]. Of the Sabbath, God said, Ye shall not defile it, but keep it holy.... As the tree of knowledge was the test of Adam’s obedience, so the fourth command is the test that God has given to prove the loyalty of all His people. The experience of Adam is to be a warning to us so long as time shall last. It warns us not to receive any assurance from the mouth of men or of angels that will detract one jot or tittle from the sacred law of Jehovah (The Review and Herald, August 30, 1898).{1BC 1106.2}


bibelkommentar bind 1 kapitel 2. 1106.     Fra side i den engelske udgave.tilbage

2.Mosebog

8-11 (1.Mos. 2,9. 16. 17; 2.Mos. 16,29). Sabbaten er en prøve på loyalitet. - Enhver har fået prøvelser, ligesom Adam og Eva fik i Eden. Ligesom kundskabens træ blev sat midt i Edens have, på samme måde blev sabbatsbudet sat i midten af tibudsloven. Med hensyn til frugten på kundskabens tro, lød restriktionen: ”I skal ikke spise af den, . . . for ikke at dø" [1.Mos. 3,3]. Om sabbaten sagde Gud: I skal ikke besmitte den, men holde den hellig. . . . . Ligesom kundskabens træ var Adams prøve på lydighed, ligeså er det fjerde bud prøven på det Gud prøver som loyalitet på hele Hans folk. Adams erfaring skulle være en advarsel til os, så længe som tiden varer. Den advarer os mod at tage imod enhver forsikring fra menneskenes og englens mund, som vil forringe en tøddel eller komma fra Jehovas hellige lov (RH Aug. 30, 1898).

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.