Coping With Misdoings—Never educate them by giving publicity to the errors and misdoings of any scholar, for they will consider it a virtue in them to expose the wrongs of another. Never humiliate a scholar by presenting his grievances and mistakes and sins before the school: you cannot do a work more effectual to harden his heart and confirm him in evil than in doing this. Talk and pray with him alone, and show the same tenderness Christ has evidenced to you who are teachers. Never encourage any one student to criticize and talk of the faults of another. Hide a multitude of sins in every way possible by pursuing Christ’s way to cure him. This kind of educating will be a blessing, made to tell in this life and stretching into the future immortal life.— Manuscript 34, 1893.{1MCP 190.2}


Sind, karakter og personlighed kapitel 22. 190.     Fra side 190 i den engelske udgave.tilbage

Kap. 22 - Skolen og læreren

Afdække de forkerte gerninger. - Opdrag dem aldrig ved at gøre dem opmærksom på andre elevers forkerte ting, for de vil se det som dyd at udstille andres fejl. Ydmyg aldrig en elev ved at udstille hans fejltagelser og synder for skolen: I kan ikke gøre det mere for at forhærde hans hjerte og bekræfte ham i at gøre dette. Tal og bed med ham alene, og vis den samme ømhed Kristus har bevist for jer, som er lærere. Opmuntre aldrig nogen studerende til at kritisere og tale om andres fejl. Skjul en mængde af synder på enhver mulig måde, ved at bruge Kristi metode for at forbedre ham. Den slags opdragelse vil være en velsignelse, som tæller for dette liv og strækker sig ud i det fremtidige evige liv. - MS 34, 1893.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.