The theory of the immortality of the soul was one of those false doctrines that Rome, borrowing from paganism, incorporated into the religion of Christendom. Martin Luther classed it with the “monstrous fables that form part of the Roman dunghill of decretals.” Commenting on the words of Solomon in Ecclesiastes, that the dead know not anything, the Reformer says: “ ... Solomon judgeth that the dead are asleep, and feel nothing at all. For the dead lie there, accounting neither days nor years, but when they are awakened, they shall seem to have slept scarce one minute.” {FLB 175.2}


Troen jeg lever af kapitel 170. 170.     Fra side 175 i den engelske udgave.tilbage

18. Juni -Menneskets tilstand i døden

Teorien om sjælens udødelighed var en af de falske lærer som Rom, ved sine lån fra hedenskabet, inkorporerede i Kristendommens religion. Martin Luther klassificerede det med ”uhyrlige fabler som udgør dele fra de romerske dekreters affald.” Idet Salomons ord i Prædikerens Bog bliver kommenteret, at de døde ved ingenting, siger Reformatoren således: ” . . . Salomon ser at den døde sover, og mærker slet intet. For den døde, som ligger der, tæller hverken dage eller år, men når de vågner, er det som om de knapt har sovet et minut.”

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.