In taking upon Himself man’s nature in its fallen condition, Christ did not in the least participate in its sin. He was subject to the infirmities and weaknesses by which man is encompassed.... He was touched with the feeling of our infirmities, and was in all points tempted like as we are. And yet He “knew no sin.” He was the lamb “without blemish and without spot.” Could Satan in the least particular have tempted Christ to sin, he would have bruised the Saviour’s head. As it was, he could only touch His heel. Had the head of Christ been touched, the hope of the human race would have perished. Divine wrath would have come upon Christ as it came upon Adam. Christ and the church would have been without hope. {FLB 49.5}


Troen jeg lever af kapitel 43. 43.     Fra side 49 i den engelske udgave.tilbage

12. Februar -Hans pletfrie liv

Ved at påtage sig menneskers natur i dens faldne tilstand, tog Kristus ikke den mindste del i dens synd. Han var genstand for de svagheder som mennesker er omgivet af. . . . Han blev berørt af følelsen af vore svagheder, og blev fristet på alle punkter ligesom vi bliver. Og dog "kendte han ikke til synd". Han var lammet "uden plet og lyde." Kunne Satan i mindste detalje, have fristet Kristus til at synde, ville han have knust Frelserens hoved. Sådan som det var, kunne han ikke blot berøre Hans hæl. Var Kristi hoved blevet berørt, ville menneskeslægtens håb være forulykket. Den guddommelige vrede ville være kommet over Kristus ligesom den kom over Adam. Kristus og menigheden ville være uden håb.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.