Nothing is more plainly taught in Scripture than that God was in no wise responsible for the entrance of sin; that there was no arbitrary withdrawal of divine grace, no deficiency in the divine government, that gave occasion for the uprising of rebellion. Sin is an intruder, for whose presence no reason can be given. It is mysterious, unaccountable; to excuse it, is to defend it. Could excuse for it be found, or cause shown for its existence, it would cease to be sin. {FLB 66.3}


Troen jeg lever af kapitel 61. 61.     Fra side 66 i den engelske udgave.tilbage

1. Marts -Oprørets oprindelse

Intet læres tydeligere i Skriften end at Gud på ingen måde var ansvarlig for syndens indtræden; at den guddommelige nåde ikke blev trukket vilkårligt tilbage, ingen mangel på guddommelig regering, som ellers gav oprøret en mulighed for at starte. Synden er en ubuden gæst, for hvis tilstedeværelse der ikke kan gives en grund. Det er mystisk og uforklarligt; at undskylde er at forsvare den. Kunne der findes en undskyldning, eller vises en årsag for dens eksistens, ville det ophøre med at være synd.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.