Den store strid kapitel 24. 310.     Fra side 426 i den engelske udgave.tilbage

I det allerhelligste

Brudgommen kommer
I sommeren og efteråret 1844 lød budskabet: "Se, brudgommen er der." På dette tidspunkt dannedes netop de to grupper, som de kloge og de uforstandige jomfruer er et symbol på. Den ene kategori så med glæde frem til Herrens komme, og de havde med flid beredt sig til at møde ham. Den anden gruppe var påvirket af frygt og handlede efter indskydelse. De havde ladet sig nøje med sandhedens teori, men var blottet for Guds nåde. "De, som var rede, gik ind i bryllupssalen" med brudgommen, siges der i lignelsen. Brudgommens komme, som omtales her, finder sted før brylluppet. Brylluppet betegner Kristi overtagelse af sit rige. Den hellige stad, det nye Jerusalem, som er hovedstaden i riget og et billede på dette, kaldes "bruden, Lammets hustru." Engelen sagde til Johannes: "Kom, så skal jeg vise dig bruden, Lammets hustru." Profeten siger videre: "Og han førte mig i ånden op på et stort og højt bjerg og viste mig den hellige stad, Jerusalem, som kom ned fra himlen fra Gud." Åb. 21, 9. 10. Det fremgår klart og tydeligt heraf, at bruden betegner den hellige stad, og at jomfruerne, som går brudgommen i møde, er et symbol på menigheden. I Åbenbaringens bog siges Guds folk at være gæster ved bryllupsmåltidet. Når de er gæster, kan de ikke samtidig være bruden. Profeten Daniel siger, at Kristus vil få "magt og ære og herredom" af den Gamle af dage i himlen. Han vil få det nye Jerusalem, rigets hovedstad, der er "rede som en brud, smykket for sin brudgom." Dan. 7, 14; Åb. 21, 2. Når han har modtaget riget, vil han komme i sin herlighed, som kongers Konge og herres Herre, for at forløse sit folk, "som skal sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob" i hans rige, for at deltage i Lammets bryllupsmåltid. Matt. 8, 11; Luk. 22, 30.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.