Den store strid 1890 kapitel 24. 369.     Fra side 426 i den engelske udgave.tilbage

J det allerhelligste.

J sommeren og efteraaret 1844 lød budskabet, "se brudgommen kommer". De to klasser, som fremstilles ved de kloge og de daarlige jomfruer, udviklede sig paa den tid. Den ene klasse ventede med glæde paa Herrens komme, og havde med flid beredt sig til at møde ham; den anden lod sig paavirke af frygt og handlede efter en øjeblikkelig indflydelse. De var tilfredse med sandhedens theori, men manglede Guds aand. Da brudgommen kom, gik de, som var rede, "ind med ham til brylluppet. Brylluppet er en fremstilling af, at Kristus modtager sit rige. Den hellige stad, det nye Jerusalem, som er rigets hovedstad og repræsentant, kaldes "bruden, Lammets hustru". Engelen sagde til Johannes. "Kom, jeg vil vise dig bruden, Lammets hustru." Profeten siger: "Og han førte mig i aanden hen paa et stort og højt bjerg og viste mig den store stad, det hellige Jerusalem, som nedsteg af himlen fra Gud." (Aab. 21:9,10) J lignelsen betegner bruden den hellige stad og jomfruerne, som gik brudgommen i møde, er et symbol paa menigheden. J Aabenbaringen hedder det om Guds folk, at de er gjæster eller kaldede til lammets bryllups nadver. (Aab. 19:9) Dersom de er gjæster, saa kan de ikke paa samme gang fremstilles som bruden. Profetien Daniel viser hvorledes den Gamle af dage i himlen giver Kristus "magt og ære og rige". Han vil give ham det nye Jerusalem, hans riges hovedstad, "beredt som bruden smykket for sin brudgom". (Aab. 21:2) Naar Kristus har faaet riget, vil han komme i sin herlighed som kongers konge og herrers herre for at forløse sit folk, som skal "sidde til bords med Abraham, Jsaak og Jakob" ved hans bord i hans rige (Matth. 8:11; Luk. 22:30.) for at deltage i Lammets bryllups nadver.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.