Den uretfærdighed og det aandelige mørke, som udbredte sig under Roms herredømme, var den uundgaaelige følge af, at bibelen blev undertrykket. Men hvad er nu aarsagen til den overtro, som udbreder sig overalt, - til at man forkaster Guds lov og den deraf følgende fordærvelse under evangeliets fulde lys paa en stid, da menneskene har fuldkommen religionsfrihed? Nu, da satan ikke længere kan holde verden under sit herredømme ved at holde skriften tilbage, griber han til andre midler, hvorved han udfører det samme. At undergrave troen paa bibelen tjener hans hensigt lige saa godt som at ødelægge selve bibelen. Ved at indføre den tro, at Guds lov ikke er gyldig, leder han i virkeligheden menneskene til at overtræde den lige saa godt, som om de var aldeles uvidnede om dens bud. Og nu, ligesom i forrige tider har han arbejdet paa menigheden for gjennem den at fremme sine planer. Vor tids religiøse samfund har neget at lytte til de upopulære sandheder, som tydelig fremholdes i skriften, og idet de har stridt imod dem, har de antaget fortolkninger og indtaget standpunkter, hvorved de har udsaaet vantroens sæd vidt og bredt. De fastholder den katholske vildfarelse, at sjælen er udødelig, og at der er bevidsthed i døden. De forkaster det eneste forsvar mod spiritismen bedrageri. Læren om evig pine har ført mange til at forkaste bibelen. Naar det fjerde buds fordringer fremholdes for folket, finder man, at det kræver helligholdelsen af den syvende dag som sabbat; og for at fri sig selv fra en pligt, som de er uvillige til at opfylde, erklærer de populære prædikanter, at Guds lov ikke længere er gyldig. Saaledes kaster de loven og sabbaten bort tilsammen. Efter som virksomheden for at udbrede oplysning om sabbaten tiltager, vil denne forkastelse af Guds lov for at undgaa det fjerde buds fordringer blive almindelig næsten overalt i verden. De religiøse lederes lære har aabnet døren for fritrænkeri, spiritisme og foragt for Guds hellige lov, og der hviler et forfærdeligt ansvar paa disse ledere for den uretfærdighed, som findes i den kristne verden. |