Jernbanetogene på linjerne i Schweiz, Tyskland og Skandinavien er meget forskellige. Og på nogle linjer er delt op, ligesom dem i England, i små kupeer hvor der ikke er nogen samfærsel imellem; og andre linjer, specielt i Schweiz, er de mere som amerikanske vogne, hvor man går ind ad enden. Førsteklasseskupéerne er pænt udstyrede. Andenklasses kupeerne, som ofte er en del af samme vogn som første klasse, er usædvanlig ren og komfortabelt indrettet, og når der ikke er overfyldt er de mere komfortable end vore amerikanske dag-jernbanevogne. Mange af andenklasses vognene er delt i to kupeer, to tredjedele af lokalet er til rygere, og en tredjedel til ikke-rygere. I tredjeklasses vognene sidder sæderne ofte tæt, med smalle og hårde sæder. På nogle linjer er der fjerdeklasses vogne uden sæder, og kører for at rummer de allerfattigste klasser. De fleste af eksprestogene har første, anden og tredjeklasses vogne, og mønsteret er så forskelligt at det er så ualmindeligt at se et langt tog, hvor to vogne ikke er ens. |