Men mente, at Kristi komme, som forkyndtes i den første engels budskab, var fremstillet ved brudgommens komme. Den store vækkelse under budskabet om Kristi snare komme, svarer til jomfruerne, som gik brudgommen i møde. J denne lignelse saa vel som i Math. 24 fremstilles to klasser. De havde alle taget sine lamper - bibelen - og vejledet af dens lys havde de gaaet brudgommen i møde. Men paa samme tid, som "de daarlige tog sine lamper med, men tog ikke olje med sig", tog de kloge "olje i sine kar tilligemed sine lamper". De sidstnævnte havde erholdt Guds naade, den Helligaands fornyende kraft, som gjør hans ord til en lampe for vore fødder og et lys paa vor sti. De havde gransket skrifterne i Herrens frygt for at forstaa sandheden og havde stræbt alvorlig efter at erholde et rent hjerte og liv et helligt liv. De havde en personlig erfaring i troen paa Gud og hans ord, som ikke kunde omstyrtes ved skuffelser eller opstættelse. De andre "tog sine lamper, men tog ikke olje med sig". De havde gaaet med paa grund af en foreløbig tilskyndelse. Deres frygt var bleven vakt af det alvorsfulde budskab, men de havde stolet paa sine brødres tro og var tilfredse med sine gode følelsers flagrende lys uden at forstaa sandheden grundig og uden noget virkeligt værk af Guds naade i sine hjerter. De havde gaaet brudgommen i møde, fulde af haab ved udsigten til at faa løn straks, men de var ikke beredte paa at taale skuffelse og opsættelse. Da prøvelserne kom, bestod de ikke i troen, og deres lys brændte dunkelt. |