But although the Pharisees thought so highly of themselves, they were really in a worse condition than the ones they despised. The publicans were less bigoted and self-sufficient, and thus were more open to the influence of truth. Jesus said to the rabbis, "Go ye and learn what that meaneth, I will have mercy, and not sacrifice." Thus He showed that while they claimed to expound the word of God, they were wholly ignorant of its spirit.


Den Store Mester kapitel 28. 180.     Fra side 275 i den engelske udgave.tilbage

Levi-Mattæus.

Jesus ventede ikke på, at hans disciple skulle besvare anklagen, men svarede selv: "De raske har ikke brug for læge, men de syge. Gå hen og lær, hvad de ord betyder: 'Barmhjertighed vil jeg, ej slagtoffer!' thi jeg er ikke kommen for at kalde retfærdige, men syndere" Farisæerne hævdede at være åndeligt sunde, og derfor trængte de ikke til læge; men de betragtede tolderne og hedningerne som mennesker, der var ved at omkomme af sjælens sygdomme. Var det så ikke hans pligt som læge at gå til dem, der trængte til hans hjælp? Men skønt farisæerne havde så høje tanker om sig selv, så var de i virkeligheden i en værre tilstand end dem, som de foragtede. Tolderne var mindre hykleriske og selvtilfredse, og derfor var deres sind mere åbent for sandhedens indflydelse. Jesus sagde til de skriftkloge: "Gå hen og lær, hvad de ord betyder: 'Barmhjertighed vil jeg, ej slagtoffer'. Sådan viste han dem, at skønt de hævdede at udlægge Guds ord, var de ganske uvidende om dets ånd.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.