Upon one Sabbath day, as the Saviour and His disciples returned from the place of worship, they passed through a field of ripening grain. Jesus had continued His work to a late hour, and while passing through the fields, the disciples began to gather the heads of grain, and to eat the kernels after rubbing them in their hands. On any other day this act would have excited no comment, for one passing through a field of grain, an orchard, or a vineyard, was at liberty to gather what he desired to eat. See Deut. 23:24, 25. But to do this on the Sabbath was held to be an act of desecration. Not only was the gathering of the grain a kind of reaping, but the rubbing of it in the hands was a kind of threshing. Thus, in the opinion of the rabbis, there was a double offense.


Den Store Mester kapitel 29. 187.     Fra side 284 i den engelske udgave.tilbage

Sabbaten.

Engang på en sabbatsdag, da Frelseren og hans disciple vendte tilbage fra det sted, hvor der havde været gudstjeneste, kom de igennem en mark med modent korn. Jesus var blevet ved med at arbejde, til det blev sent, og medens de vandrede gennem markerne, begyndte disciplene at samle aksene og spise kernerne efter at have gnedet dem mellem hænderne. På en hvilken som helst anden dag ville dette ikke have vakt nogen opmærksomhed, for enhver, som kom igennem en kornmark, en frugthave eller en vingård, havde lov til frit at samle, hvad han kunne spise. Se 5Mos. 23,24-25. Men at gøre dette på en sabbat regnede man for at være en vanhelligelse. Ikke blot var det at samle aks en form for at høste, men at gnide dem mellem hænderne, var en form for at tærske. Således var dette efter de skriftkloges mening en dobbelt forsyndelse.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.