"The sower soweth the word." Here is presented the great principle which should underlie all educational work. "The seed is the word of God." But in too many schools of our day God's word is set aside. Other subjects occupy the mind. The study of infidel authors holds a large place in the educational system. Skeptical sentiments are interwoven in the matter placed in school books. Scientific research becomes misleading, because its discoveries are misinterpreted and perverted. The word of God is compared with the supposed teachings of science, and is made to appear uncertain and untrustworthy. Thus the seeds of doubt are planted in the minds of the youth, and in time of temptation they spring up. When faith in God's word is lost, the soul has no guide, no safeguard. The youth are drawn into paths which lead away from God and from everlasting life.


Kristi lignelser kapitel 2. 25.     Fra side 41 i den engelske udgave.tilbage

»En sædemand gik ud for at så«

Det, sædemanden sår er ordet. Her fremstilles det betydningsfulde princip, der burde ligge til grund for al undervisning og uddannelse. Sæden er Guds ord. Men Guds ord tilsidesættes i alt for mange skoler i vore dage. Andre emner optager sindet. Studiet af vantro forfattere indtager en fremtrædende plads i undervisningen. Skepticisme indflettes i mange af de emner der behandles i skolernes lærebøger Videnskabelig forskning bliver vildledende, fordi man misfortolker og fordrejer de opdagelser der gøres. Guds ord sammenlignes med denne såkaldte videnskab og får det til at synes ubestemt og upålideligt. Således bliver tvivlens sædekorn sået i de unges sind, og de vil spire frem i fristelsens stund. Når troen på Guds ord mistes, er der intet, der kan vejlede og beskytte dem. De unge drages da ind på stier der leder bort fra Gud og det evige liv

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.