"As the earth bringeth forth her bud, and as the garden causeth the things that are sown in it to spring forth, so the Lord God will cause righteousness and praise to spring forth." Isa. 61:11. As in the natural, so in the spiritual sowing; the teacher of truth must seek to prepare the soil of the heart; he must sow the seed; but the power that alone can produce life is from God. There is a point beyond 64 which human effort is in vain. While we are to preach the word, we can not impart the power that will quicken the soul, and cause righteousness and praise to spring forth. In the preaching of the word there must be the working of an agency beyond any human power. Only through the divine Spirit will the word be living and powerful to renew the soul unto eternal life. This is what Christ tried to impress upon His disciples. He taught that it was nothing they possessed in themselves which would give success to their labors, but that it is the miracle-working power of God which gives efficiency to His own word.


Kristi lignelser kapitel 3. 51.     Fra side 63 i den engelske udgave.tilbage

»Først strå, så aks«

Thi som spiren gror af jorden, som sæd spirer frem i en have, så lader den Herre Herren retfærd gro og lovsang for al folkenes øjne." Ligesom det forholder sig med såningen på marken, er det også i åndelig henseende. Den, som underviser i Bibelens sandheder må søge at berede hjertets jordbund, han må så sæden; men den kraft, der alene kan frembringe liv, kommer fra Gud. Der er en grænse, som menneskers anstrengelser ikke kan overskride. Vi skal nok prædike ordet, men vi kan ikke meddele den kraft, som vil levendegøre , vort åndelige liv og få retfærdighed og lovsang til at vokse frem. Når ordet forkyndes, må der være en kraft, som er større end menneskets. Det er kun Helligånden, der kan gøre ordet kraftigt og levende, så det forvandler sind og tanke og gør mennesket rede til det evige liv. Det var denne lærdom, Kristus søgte at få sine disciple til at forstå. Han lærte, at der var intet, som de ejede i sig selv, der kunne give dem fremgang i deres arbejde, men at det var Guds vidunderlige kraft, som virkede gennem hans eget ord.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.